یک‌ عضو کمیسیون تلفیق بودجه:

افزایش ۲۰ درصدی حقوق در سال آینده قابل قبول نیست

یک‌ عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت که افزایش ۲۰ درصدی حقوق شاغلان و بازنشستگان در مقابل تورم انتزاعی ۴۰ درصدی قابل قبول نیست و به معنای نصف کردن سفره معیشت مردم است.

افزایش ۲۰ درصدی حقوق در سال آینده قابل قبول نیست

احسان ارکانی با اشاره به لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲، منابع بودجه کل کشور ۵ هزار همت (هزار میلیارد تومان) پیش بینی شده که از این میزان، ۶۰ درصد بودجه شرکت‌های دولتی و ۴۰ درصد بودجه وزارت خانه‌ها و سایر دستگاه‌هاست یعنی کل بحث‌ و بررسی های ما مربوط به ۴۰ درصد بودجه است، حال اینکه قرار بود امسال دولت تعدیلی در این قضیه انجام دهد اما باز هم ۶۰ درصد بودجه را به شرکت‌های دولتی آن هم بدون بحث و بررسی خاصی در این حوزه، اختصاص می‌دهیم.

وی ادامه داد: عمده اتفاقات نامطلوب در حوزه شرکت‌های دولتی رخ می دهد؛ از حقوق های نجومی و پاداش های بی حساب و کتاب تا برخی از زد و بندها و انتصاب های رفاقتی و سیاسی و حیاط خلوت سیاسی در شرکت های دولتی رخ می‌دهد که بودجه آن را تصویب می کنیم.

افزایش سقف ۴۰ درصدی بودجه

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه سقف لایحه بودجه سال آینده نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۱، ۴۰ درصد افزایش داشته است، گفت: افزایش ۴۰ درصدی سقف بودجه در سال آینده به نوعی پالس افزایش تورم ۴۰ درصدی در سال آینده را می دهد؛ با این وجود، پیش بینی دولت برای افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان ۲۰ درصد یعنی نصف تورم است که اصلا پیام خوبی ندارد.

ارکانی توضیح داد: وقتی دولت سقف بودجه را ۴۰ درصد افزایش می دهد یعنی تورم سال آینده را ۴۰ درصد می داند اما حقوق را نصف تورم انتزاعی یعنی ۲۰ درصد زیاد می کند؛ این به معنای نصف کردن سفره معیشت مردم است و مجلس به آن اعتراض دارد که چرا همواره کمبود منابع سر حقوق بازنشستگان و شاغلان پیاده می شود.

این عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ با اشاره به پیش بینی درآمد ۳۱ هزار میلیارد تومانی از راه واردات خودروهای خارجی در لایحه بودجه گفت: ما با این موضوع موافقیم منتها اگر دولت واردات خودرو را به عنوان منبع درآمد خود تعریف می کند پس چرا سقف واردات خودرو برداشته نمی شود و وزرات صمت اینقدر در برابر واردات خودرو مقاومت کرده و مدام قیدهای محدود کننده برای واردات خودرو می گذارد؟

نماینده مردم نیشابور ادامه داد: با توجه به اینکه سالیانه تقریبا کمبود نیم میلیون تولید خودرو داریم پس چرا تا زمان تامین نیاز، اجازه واردات داده نمی شود که هم مشکل کمبود خودرو برطرف شده و هم درآمد بدست آمده به عنوان درآمد پایدار دولت محسوب شود.

افزایش قابل توجه درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۲

ارکانی با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه افزایش قابل توجهی داشته است، افزود: امیدوارم این موضوع به گونه‌ای مدیریت شود که فشار آن بر روی طبقات متوسط رو به پایین نباشد؛ اگر قرار بر گرفتن مالیات از خانه های لوکس و خالی و ثروتمندان باشد، نباید فشار آن به اقشار متوسط رو به پایین اعمال شود.

 اعتبارات عمرانی استانها افزایش بسیار کمی داشته است

وی همچنین با بیان اینکه اعتبارات عمرانی استانها افزایش بسیار کمی داشته است، گفت: عمده خدمات رفاهی در استانها و شهرستانها مثل بیمارستان‌ها، ورزشگاه ها، جاده ها و مسیرهای روستایی، آبرسانی ها و سایر خدمات با اعتبارات عمرانی استان ها اجرا می شود که سال به سال هم کاهش پیدا می‌کند.

ارکانی در پایان گفت: اعتبارات عمرانی استانها در سال آینده قابل قبول نیست و این با شعارهای توسعه و عدالت در شهرستانها و نقاط محروم همخوانی ندارد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ناشناس
    0

    اگر یک درصد صداقت دارین فیش های حقوقی و وامهای دریافتیی تمامی مسئولین در سال 1401 رو بصورت انلاین بگذارید روی سایت اینترنتی مردم ببینند و هر ماه اپدیتش کنید . با بیست درصد افزایش برده داری نوین دارید میکنید. ملت روبیچاره کردین نه اب گذاشتین بمونه نه هوای سالم .

  • said
    0

    ,وجدانن زورتون فقط بع کارمند میرسه

    نظرات شما -
    • 0

      لیاقتمونه

  • ناشناس
    0

    با گلوله قابل قبولش می کنند .

  • ناآشنا
    0

    محترمانه آقایان مسئولان مردم دارن سختی می‌کشند امان از مستجری حضرت عباسی به داد مردم برسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها