نحوه تعویض فلکه هرزگرد آسانسور/ نکات تجربی و مهم

تعویض فلکه هرزگرد آسانسور دارای نکات و موارد کلیدی است که تکنسین مربوطه باید هنگام تعویض آن ها را رعایت کند. با ما همراه باشید تا علاوه بر نحوه تعویض فلکه، موارد و نکات مهم در این زمینه را بیان کنیم.

نحوه تعویض فلکه هرزگرد آسانسور/ نکات تجربی و مهم

فلکه هرزگرد آسانسور یکی از مهم ترین بخش های سیستم تعلیق و موتور آسانسور است که به وسیله آن قدرت از موتور به سیم بکسل انتقال پیدا می کند. این سیستم در اثر کار زیاد و فشاری که در زمان طولانی به آن وارد می شود نیاز به تعویض پیدا می کند.

تعویض فلکه هرزگرد آسانسور دارای نکات و موارد کلیدی است که تکنسین مربوطه باید هنگام تعویض آن ها را رعایت کند. با ما همراه باشید تا علاوه بر نحوه تعویض فلکه، موارد و نکات مهم در این زمینه را بیان کنیم.

علایمی که نیاز به تعویض فلکه هرزگرد آسانسور را نشان می دهند

قبل از اینکه درباره تعویض فلکه هرزگرد آسانسور اطلاعات کسب کنیم، بهتر است تا درباره علایم و نشانه های خرابی این سیستم بیشتر بدانیم. آسانسور نیز مانند دیگر سیستم ها به علت استفاده زیاد و بالا و پایین رفتن های مکرر، دچار فرسودگی قطعات و افت عملکرد می شود‌.

 فلکه هرزگرد که در موتور آسانسور قرار گرفته نیز ممکن است بعد از چندی دچار این خرابی ها شده و نیاز به تعویض داشته باشد. حال چطور متوجه شویم که زمان تعویض این سیستم فرا رسیده است‌؟ عمدتا این کار توسط یک تکنسین که وظیفه بازدید دوره ای از آسانسور را دارد، انجام می گیرد. اما شما نیز می توانید قبل از زمان بازدید، خود از این خرابی ها مطلع شوید. بیشتر مشکلات برای فلکه هرزگرد به دلیل خوردگی فلکه اتفاق می افتد پس با دیدن نشانه های زیر می‌ توان به این خرابی پی برد:

  • وجود شیارهای مارپیچی به غیر از شیارهای فلکه که عامل ایجاد آن ها سیم بکسل است‌.
  • وجود براده های آهن در زیر یا اطراف سیستم فلکه هرزگرد که از نشانه های مهم خوردگی است.
  • استانداردهای آسانسور بیان می کند که باید تقریبا یک سوم از سیم بکسل از لبه های شیار فلکه هرزگرد بیرون قرار گرفته باشد. اگر سیم بکسل داخل مشاهده شود، می تواند نشان از خوردگی باشد.

بعد از دیدن این علایم باید نسب به تعویض فلکه هرزگرد اقدام کرد. این مورد را هم باید دانست که تعمیر برای این قطعه انجام نخواهد شد و حتما باید آن را با یک فلکه هرزگرد جدید تعویض کرد.

1

تعویض فلکه هرزگرد آسانسور چطور انجام می شود؟

حال که از علایم خرابی فلکه هرزگرد اطلاع پیدا کردید قدم بعدی نحوه تعویض فلکه هرزگرد آسانسور است. این کار باید توسط یک تکنسین متخصص در این زمینه انجام شود. از این رو بهتر است تا با سرویس کار آسانسور خود تماس بگیرید. با این حال آموزش تعویض فلکه هرزگرد آسانسور به شرح زیر است:

ابزارهای مورد نیاز برای تعویض فلکه هرزگرد

ابتدا قبل از هر‌کاری باید ابزارهای مورد نیاز برای این کار را فراهم کرد. در اینجا معمولا به یک آچار معمولی ۱۳ یا بزرگتر، پیچ گوشتی، پیچ های مخصوص فلکه هرز گرد، یک آچار آلن و یک چکش نیاز است. باید توجه داشت که‌ بر اساس موتور آسانسور و شکل فلکه هرزگرد در آن ممکن است نیاز به ابزارهای خاص دیگر نیز وجود داشته باشد که تکنسین بر این اساس ابزارها را تامین می کند.

باز کردن فلکه هرزگرد فعلی

سپس تکنسین سیستم آسانسور را به صورت کلی خاموش می کند. بعد از آن سیم بکسل و کابین را هم مهار و سپس شروع به جدا سازی فلکه هرزگرد می کند. در این قسمت ممکن است فلکه پیچ های متعدد داشته باشد که باید آن ها را جدا کرد یا با استفاده از برشکاری اتصالات قوی را برش داد.

جای گذاری فلکه هرزگرد جدید

بعد از اینکه فلکه هرزگرد قدیمی جدا شد، نیاز است تا سیستم کاملا تمیز شود. پس تکنسین با یک دستمال نخی و بدون پرز تمامی قسمت هایی که فلکه هرزگرد قبلی قرار گرفته بود را عاری از آلودگی می کند. سپس فلکه جدید را کاملا در راستای بلبرینگ روی سیستم قرار داده و آن را با روش های مختلف محکم می کند.

برای هر موتور ممکن است جای گذاری فلکه هرزگرد متفاوت باشد. اما برای تمامی آن ها محکم قرار گرفتن فلکه در جای خود بسیار‌ مهم است که این کار با چکش، بستن پیچ های متعدد و در آخر صافکاری و پرداخت انجام می شود. البته تکنسین باید در جای گذاری فلکه هرزگرد به زاویه آلفا و تنظیم آن هم توجه کند تا فلکه بالانس باشد.

نکات مهم برای تعویض فلکه هرزگرد آسانسور

برای اینکه تعویض فلکه هرزگرد آسانسور به درستی انجام شود نیاز است تا نکاتی را رعایت کرد که به شرح زیر است:

  • اگر قرار است فلکه هرزگرد بزرگ زیر کابین ها قرار بگیرد، باید عمق چاله آسانسور و ابعاد آن قبل از انجام کار بررسی شود.
  • محل نصب و اجرای آن باید به صورتی باشد ‌که نیروی کششی مناسب توسط فلکه موتور وجود داشته باشد.
  • باید بررسی کنیم که فلکه هرزگرد به هیچ عنوان لقی نداشته باشد.‌
  • بعد از نصب باید قسمت هایی که قابل روغن کاری هستند، روان سازی شوند تا عمر قطعه بالاتر رود.
  • تکنسین باید از استانداردهای آسانسور آگاه بوده و فلکه هرزگرد را بر همان اساس نصب کند.
  • در هنگام خرید فلکه جدید یا زمان نصب،‌ باید قطعه را دقیق بررسی کرد تا شکستگی یا خرابی نداشته باشد.
  • باید اندازه سیم بکسل‌ با شیارهای فلکه هرزگرد جدید کاملا متناسب باشد. زیرا در صورت اندازه نبودن ممکن است دوباره در زمان کوتاه‌ دچار خوردگی یا افت عملکرد شود.

و در آخر

تعویض فلکه هرزگرد آسانسور‌ باید بسیار با دقت و اصولی انجام شود. زیرا این قطعه‌ از اساسی ترین بخش های موتور و سیستم تعلیق است و هرگونه نصب نادرست برای آن ممکن است صدمات و خطرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.‌ بعد از اینکه از خرابی فلکه هرزگرد اطلاع پیدا کردید، بهتر است تا‌ از یک شرکت معتبر خرید فلکه را انجام داده و سپس توسط یک تکنسین مجرب و متخصص کار نصب را انجام دهید. در این صورت آسانسور به درستی کار خود را انجام داده و باعث رضایت خاطر ساکنین ساختمان می شود.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها