آشنایی با گاز سوختی و انواع گازها

گازهای زیادی در طبیعت وجود دارند که بعضی از آنها را با عنوان گازهای سوختی می‌شناسند؛ درواقع این گازها، گازهایی هستند که به عنوان انرژی حرارتی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ این گازها توسط بقایای موجودات در طی میلیون‌ها سال و در زیر آبها و در یکسری شرایط خاص، تولید می‌شوند.

آشنایی با گاز سوختی و انواع گازها

گازهای طبیعی جزو پرمصرف‌ترین گازهای ایرانی هستند؛ یکسری از گازها نیز برای صنایع تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می‌گیرند که این گازها عبارتند از گاز r22، گاز 410 و گاز 407.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا تمامی این گازها به همراه گاز سوختی و طبیعی را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

 

تعریف گاز سوختی

قبل از اینکه بخواهیم تا انواع گاز سوختی را برای شما تعریف کنیم، بهتر است که اول از همه با تعریف گاز سوختی آشنا شویم و ببینم که اصلا گازهای سوختی چه چیزی هستند.

گازهای سوختی یا همان گازهای سوختنی، درواقع گازهایی هستند که از آنها به عنوان انرژی حرارتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. گازهای سوختنی معمولا طبیعی هستند و آنها از طبیعت به دست می‌آورند.

 

طریقه به وجود آمدن گاز طبیعی

عمر زمین به میلیون‌ها سال می‌رسد و در همان میلیون‌ها سال پیش، موجوداتی بر روی زمین زندگی می‌کردند که امروزه بقایای آنها به سطح زیرین آب های حجیم به مانند اقیانوس‌ها رسیده است.

بقایای این موجودات به دلیل فشارهایی که از سمت نیروی ثقلی وزن آبها و همچنین گرمای درونی زمین به آنها وارد می‌شود، درنهایت تبدیل به نفت و گاز می‌شوند.

این گازها در اعماق 3 الی هزار متری زمین پیدا می‌شوند که امروزه برای صنایع مختلفی، از همین گازها استفاده می‌شود.

 

انواع گاز سوختی

انواع مختلفی از گازهای سوختی هستند که هر کدام از آنها نیز ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و همین ویژگی‌ها باعث شده تا کاربردهای متفاوتی را به خودش اختصاص دهند.

در ادامه انواع گازهای سوختی را برای شما معرفی می‌کنیم:

 

1. گاز طبیعی

گاز طبیعی درواقع همان گازی است که در بالا و درباره آن صحبت کردیم؛ یعنی گازهایی که در عمق 3 الی 4 هزار متری زمین یافت می‌شود. گازهایی که شما در منازل از آنها استفاده کرده و آن را با اسم گاز خانگی می‌شناسید، درواقع همان گازهای طبیعی هستند که جزو گازهای پرمصرف در ایران نیز به شمار می‌روند.

البته گازهای طبیعی یک نکته منفی فوق العاده خطرناک هم دارند و آن هم این است که نه رنگ دارند و نه بو؛ احتمالا شما هم فکر می‌کنید که اگر گاز طبیعی همان گاز خانگی است، پس چرا گاز خانگی شما بو دارد.

به این دلیل که این گازها در ورودی شهرها، با اضافه کردن یکسری ترکیباتی باعث می‌شوند تا گاز طبیعی بودار شود که درواقع برای افزایش امنیت است.

 

 

2. گاز NGL

گازهای NGL را با نام فارسی مایعات گاز طبیعی می‌شناسند که اکثر مواقع با گاز طبیعی مایع، اشتباه گرفته می‌شود و این در صورتی که زمین تا آسمان با یکدیگر فرق دارند.

گاز NGL درواقع در زمان تولید گاز طبیعی و در اثر میعانات به وجود می‌آید که در آن ترکیباتی به مانند مایع پرویان، پروتان، و بنزین طبیعی نیز دیده می‌شود.

 

3. گاز LNG

گازهای LNG را با نام گاز طبیعی مایه هم می‌شناسند و همانطور که در بالا هم توضیح دادیم، با گازهای NGL یا مایعات گاز طبیعی نیز متفاوت است. گازهای LNG درواقع دقیقا همان گازهای طبیعی هستند؛ ولی با این فرق که در دمای منفی 161 درجه سانتی‌گراد و در فشار 10 الی 12 اتمسفر تبدیل به مایع می‌شود.

از فواید گاز LNG می‌توان به ارزش حرارتی بالای آن اشاره کرد؛ ولی این گاز دارای یک عیب بسیار خطرناک است که آن هم مربوط به قسمت حمل و نقل این گاز می‌شود. معمولا این گازها توسط مخازن کشتی جا به جا می‌شوند که البته این مخازن بسیار گران و پرهزینه هستند؛ البته عیب اصلی، مربوط به هزینه‌های بالا این مخازن نیست؛ به این دلیل که این مخازن یک عامل انفجار ساز باشند.

آشنایی با گاز سوختی و انواع گازها

 

 

3. گاز r22

گاز r22 یکی از پرفروش‌ترین و همچنین محبوب‌ترین گازهای مبرد هستند که آن را با اسم گاز مبرد r22 و یا گاز فریون r22 می‌شناسند.

در سال 2010 یک پروتکلی و به دلیل افزایش گرمای زمین ایجاد شد؛ در این پروتکل آمده که به خاطر افزایش بیش از حد گرمای زمین که درنتیجه باعث تخریب لایه اوزون شده بود، فروش گاز r22 در بسیاری از کشورها ممنوع اعلام شد و دیگر بسیاری از کشورها حق خرید و فروش این گاز را نداشتند.

ولی همانطور که در بالاتر هم اشاره کردیم، این گاز جزو محبوب‌ترین و پروفروش‌ترین گازهای دنیا به شمار می‌رود و به دلیل کاربرد بالایی که صنایعی به مانند تهویه مطبوع دارد، همچنان در بسیاری از کشورهای جهان خرید و فروش می‌شود.

گاز r22 نیز به مانند گاز طبیعی، یک گاز بدون هیچگونه بو و بدون رنگ است؛ ولی با این تفاوت که قابل اشتعال نیست و همچنین جزو گازهای گلخانه‌ای به شمار می‌رود.

از آنجایی که استفاده از گاز r22 در بسیاری از کشورهای جهان ممنوع اعلام شده، این کشورها سعی کردند تا به جای استفاده از این گاز، به دنبال گازهای دیگری باشند که همین قابلیت و کارایی‌ها را داشته باشند که در نتیجه به گازهای r410، r404، r290، r407 و ... رسیدند که در ادامه به توضیحات یکسری از این گازها هم می‌پردازیم.

آشنایی با گاز سوختی و انواع گازها

 

 

4. گاز r407

گاز r407 هم به مانند گاز r22 جزو گازهای مبرد به شمار می‌روند که از آنها با اسم گازهای سرماساز نیست یاد می‌شود. از این گازهای در صنایع تهویه مطبوع و همچنین صنعت و تجارت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گاز r407 خودش تشکیل شده از سه گاز دیگر با نام‌های r134، r32 و r125 است. همانطور که در بالا هم گفتیم، گازهای r22 به دلیل افزایش گرمای زمین و تخریب لایه اوزون، در بسیاری از کشورها ممنوع اعلام شد و برای همین، گازهای دیگری را جایگزین این گازها کردند که گاز r407 یکی از همین جایگزین‌هاست.

البته این گاز هم شباهت زیادی به گاز r22 داشت و به همین دلیل، تولید و توزیع این گاز تا سال 2020 ممنوع بود که مجددا و از همین سال 2020، دوباره کشورها می‌توانند از این گاز در صنایع خودشان استفاده کنند.

آشنایی با گاز سوختی و انواع گازها

 

 

5. گاز r410

گازهای r410 اولین بار در سال 1991 و توسط یک شرکت آمریکایی به نام هانیول تولید و به بازار عرضه شد. پس از عرضه این گاز توسط شرکت هانیول، شرکت‌های دیگری هم به تولید این گاز پرداختند که امروزه و با گذشت بیش از 30 سال، شرکت هانیول همچنان در تولید گاز r410 پیشتاز است.

گاز r410 هم به مانند گاز r407، یکی از جایگزین‌های گاز r22 بوده که در سال 2010 و به دلیل جلوگیری از گرمای بیش از حد زمین ممنوع اعلام شده بود.

گاز r410 در صنایعی به مانند تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می‌گیرد که محصولات تهویه مطبوع و کمپرسورهای تبریدی که توسط شرکت‌هایی به مانند کوپلند، دانفوس و کریر، با گازهای r410 سازگار هستند.

 

  • روز های کاری ، از 9 تا 18 پاسخگوی شما هستیم.
  • شماره تماس :02177683001
  • آدرس ایمیل :info@daycool.ir

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها