چگونه فرش سوخته را در خانه رفو کنیم؟

یکی از مهم‌ترین رکن‌های دکوراسیون منازل فرش‌ها هستند که یکی از پر استفاده‌ترین وسایل منازل به شمار می‌روند. به همین خاطر هم بیشتر در معرض آلودگی‌ها و انواع آسیب‌ها قراردارند.

چگونه فرش سوخته را در خانه رفو کنیم؟

یکی از انواع آسیب‌هایی که در ادامه مقاله از سایت قالیشویی گل ابریشم قصد بیان روش‌هایی برای رفع آن را داریم سوختگی فرش است. سوختگی فرش می‌تواند مانند سایر آسیب‌هایی که ممکن است به فرش وارد شوند، زیبایی و جذابیت فرش شما را تحت تاثیر قرار دهد.

حتی در بعضی مواقع ممکن است آسیب دیدگی ناشی از سوختگی چندان عمیق باشد که مجبور به تعویض فرش شوید. از جمله مواردی که ممکن است باعث سوختگی فرش شوند عبارتند از: قرار دادن کتری یا قابلمه داغ روی فرش، ریختن ذغال و سیگار، قرار دادن اتوی داغ، ریخته شدن شمع و غیره. البته در بسیاری از موارد امکان ترمیم قسمت آسیب دیده وجود دارد و دیگر نیازی به تعویض فرش نخواهد بود.

33333333333333333

ما در ادامه روش‌هایی را برای ترمیم سوختگی فرش در منزل برای شما بیان خواهیم کرد، اما از آنجایی که این کاری تخصصی است پیشنهاد می‌شود به جای اینکه خودتان دست به کار شوید از خدمات رفوگری مراکز قالیشویی استفاده کنید. ما پیشنهاد می‌کنیم از خدمات رفوگری قالیشویی گل ابریشم استفاده کنید. در این قالیشویی انواع خدمات مانند رفوگری و مرمت فرش، لکه گیری، رنگرزی، مبل شویی، فرش شویی انجام می‌شود.

 

44444444444444

رفوی فرش سوخته کم عمق در منزل

به صورت کلی برای رفوی فرش سوخته باید به میزان عمق سوختگی توجه داشته باشید، زیرا برای هر میزان سوختگی نوع مواد، ابزار و روشی که باید برای رفوگری به کار گیرید متفاوت خواهد بود. اگر میزان سوختگی عمیق نباشد و به بافت و الیاف داخلی فرش نفوذ نکرده باشد، می توانید به شکلی ساده عملیات رفوگری را انجام دهید.

 

در برخی موارد که عمق سوختگی بیشتر است، باید از افراد متخصص این زمینه بهره گیرید که بهتر است برای این کار از خدمات رفوگری و مرمت قالیشویی‌ها استفاده کنید. ما پیشنهاد می‌کنیم از خدمات قالیشویی گل ابریشم استفاده کنید که در این قالیشویی انواع خدمات دیگر مانند لکه گیری، رنگرزی، مبل شویی، فرش شویی انجام می‌شود.

 

همچنین این قالیشویی با تاسیس شعبه‌های مختلفی در سطح شهر تهران، این امکان را فراهم کرده است که افراد ساکن مناطق مختلف بتوانند از خدمات آن‌ها استفاده کنند. این مرکز دارای شعبه‌هایی مانند شعبه قالیشویی کامرانیه ، شعبه قالیشویی تجریش، شعبه قالیشویی آجودانیه و غیره است.

 

در این قسمت مراحلی را که با آن می‌توانید سوختگی فرش خود را ترمیم کنید را بیان خواهیم کرد. این مراحل عبارتند از:

 

  • از یک قیچی باریک و تیز استفاده کنید و با آن تمام الیاف سوخته شده را از فرش جدا کنید. دقت کنید که این کار را باید طوری انجام دهید که به بافت و الیاف سالم فرش آسیبی وارد نشود.
  • در این مرحله باید از یک شوینده ملایم مانند محلول مایع ظرفشویی و آب استفاده کنید و محل سوختگی را با آن شست و شو دهید. سپس منتظر بمانید تا فرش کاملا خشک شود و تمام رطوبت آن از بین برود.
  • بعد از آنکه فرش کاملا خشک شد، مشخص می‌شود که آیا نبود پرزها به چشم می‌آیند یا اینکه آثار سوختگی به طور کامل از بین رفته است.

 

5555555555

رفوی سوختگی عمیق فرش

رفوی فرش سوخته با سوختگی عمیق با روشی که در بالا بیان کردیم متفاوت خواهد بود و این کارحساسیت بیشتری خواهد داشت. برای رفوی فرش در منزل آن هم برای سوختگی عمیق، حتما باید ابزار و لوازم تخصصی این کار استفاده کنید. از مهم‌ترین ابزارها برای انجام رفوی فرش، قیچی تیز و کوچک، فرش کهنه، چاقوی تیز، چسب فرش دو رو یا چسب مایع و .. است. برای رفوی فرش سوخته باید مراحل زیر را انجام دهید:

 

  1. در این مرحله باید یک تکه از فرش کهنه که با قسمت سوخته فرش مورد نظر شبیه است را آماده کنید. این کار برای این است که آن تکه از فرش کهنه را به عنوان جایگزینی برای قسمت سوخته فرش خود قرار دهید. به همین دلیل هم باید آن تکه از فرش کهنه با فرش سوخته شده شما از لحاظ طرح و رنگ مشابه باشند.
  2. فرش قدیم یا کهنه را به شکل مربعی یا مثلثی برش دهید. همچنین به یاد داشته باشید که مساحت قسمت برش خورده باید از مساحت قسمت سوخته شده فرش اصلی بیشتر باشد. برای برش حتما از یک چاقوی تیز استفاده کنید و برش را از پشت فرش انجام دهید.
  3. در این مرحله باید قسمت‌هایی که سوخته شده‌اند را نیز برش دهید. این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل رفوی فرش است، زیرا کوچک بودن و یا بزرگ بودن بخش برش خورده، می‌تواند در ترمیم نهایی فرش تاثیر گذار باشد.
  4. در این مرحله از رفوی فرش سوخته باید آن تکه از فرش برش خورده را در داخل حفره قرار دهید. برای این کار باید از چسب استفاده کنید، به این صورت که تمام اطراف حفره را باید به چسب آغشته کنید و سپس وصله را داخل آن قرار دهید. درنهایت لبه‌های آن را محکم فشار دهید. باید چند ساعت منتظر بمانید که فرش کاملا خشک شود تا دو تکه کاملا به هم متصل شوند.
  5. در این روش شما می‌توانید از الیاف خود فرش برای ترمیم آن استفاده کنید، اما چگونه؟ بدین صورت که شما باید برای محدوده‌های کوچکی از فرش که سوخته شده‌اند، از الیاف خود فرش استفاده کنید. در این حالت باید محدوده فوقانی سوختگی را به چسب آغشته کنید و سپس الیاف بریده شده را روی آن قرار بدهید و اجازه دهید که کاملا خشک شوند.
  6. درنهایت با دقتی زیاد الیاف را مرتب کنید تا همه آن‌ها در یک سطح قرار بگیرند.

 

جمع بندی

در این مقاله از سایت قالیشویی گل ابریشم تلاش کردیم شما را با روش رفوی فرش سوخته، چه سوختگی عمیق و چه سوختگی سطحی آشنا کنیم و روش‌هایی که بیان کردیم تماما برای انجام در منزل هستند.

 

پس شما هم اگر فرش سوخته در منزل دارید می‌توانید خودتان دست به کار شوید و رفوی آن را انجام دهید، اما باز هم پیشنهاد می‌کنیم که برای این کار خود را به دردسر نیندازید و از افراد متخصص این زمینه کمک بگیرید، چراکه اگر اشتباهی در انجام مراحل گفته شده به علت بی‌تجربگی صورت گیرد، در این صورت ممکن است به فرش آسیب جبران ناپذیری وارد شود که در نهایت مجبور به تعویض آن شوید.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها