بذر بادمجان را چگونه در آپارتمان پرورش دهیم؟

بادمجان نوعی گیاه گرمسیری است که در برخی از مناطق کشور ما هم کشت می‌شود. این گیاه یکساله بوده و از میوه آن برای پختن إذا استفاده می‌شود. بادمجان از طریق بذر تکثیر می‌شود و می‌توانید بذر آن را داخل گلدان هم بکارید.

بذر بادمجان را چگونه در آپارتمان پرورش دهیم؟

ما در این مطلب می‌خواهیم نحوه کاشت و شرایط مناسب برای رشد گیاه بادمجان را برایتان توضیح دهیم.

نکاتی برای کاشت بذر بادمجان در آپارتمان

 

در اصل باید کشت این گیاه را در باغ، باغجه یا گلخانه انجام دهید، اما ما می‌خواهیم اطلاعاتی کامل درباره نحوه کاشت بذر بامجان به شما آموزش بدهیم که بتوانید آن را در خانه و گلدان هم کشت کنید.

گلدان مناسب

برای این‌که بتوانید بذر بادمجان را در خانه بکارید، باید گلدانی با ظرفیت ۲۰ لیتر انتخاب کنید. بهتر است قبل از کاشت، گلدان را با استفاده از وایتکس بشویید و کاملا آن را تمیز کنید. این کار باعث می‌شود گلدان از بیماری و سموم پاک شود. البته می‌توانید ترکیبی از وایتکس و آب را داخل گلدان اسپری کرده و سپس آبکشی کنید. بعد از ضدعفونی کامل، می‌توانید خاک را داخل گلدان بریزید. رشد بادمجان بدون وجود کودها بسیار کم می‌شود، پس حتما یادتان باشد که از کودها برای تغذیه بهتر این گیاه استفاده کنید.

خاک مناسب

یکی از نکاتی که باید هنگام انتخاب خاک مناسب برای رشد بهتر بذر بادمجان به آن توجه داشته باشید، انتخابی خاکی با توانایی بالا برای حفظ رطوبت است. خاک‌هایی که از ترکیب شن و رس تشکیل شده‌اند و ph آن‌ها بیشتر از ۵ و ۶ است، بهترین گزینه برای کاشت بذر بادمجان محسوب می‌شود. بادمجان به مقدار زیادی مواد معدنی موجود در خاک نیاز دارد، پس باید بستر رشدی غنی برای آن فراهم کنید. حتما قبل از کاشت بذر به زهکشی مناسب خاک توجه داشته باشید. شما می‌توانید برای تغذیه این گیاه کود حیوانی پوسیده را با خاک مخلوط کنید.

بهترین خاک برای کاشت بذر بادمجان، خاک لومی شنی است. اگر خاک سنگین در گلدان ریخته‌اید، می‌توانید آن را با خزه، ورمیکولیت و پرلیت ترکیب کنید. این مواد به حاصلخیزی و بهبود زهکشی خاک کمک می‌کنند.

انتخاب نوع بذر مناسب

قبل از خرید باید به انواع بذر بادمجان توجه داشته باشید، چون بذر این گیاه چند نوع بوده و توجه به این نکته مسئله مهمی محسوب می‌شود. معمولا بیشتر همه بذرهای این گیاه برای کاشت در گلدان مناسب هستند، اما می‌توانید بذر بادمجان دلمه‌ای را انتخاب کنید. چون این گیاه زیباتر بوده و فضای کمتری را در خانه اشغال می‌کند. اگر بخواهیم بوته بادمجان را با گوجه فرنگی مقایسه کنیم، باید بگوییم که بذر این گیاه نسبت به گوجه فرنگی دیرتر جوانه می‌زند.

نحوه کاشت بذر بادمجان

قفقفغ

برای کاشت بادمجان باید ابتدا بذر آن را داخل گلدانی کوجک یا سینی نشا کاشته و روی آن را با نایلون بپوشانید تا رطوبت خاک خارج نشود. پس از گذشت چند روز، جوانه‌های گیاه را می‌بینید که از خاک بیرون آمده‌اند. وقتی که ارتفاع جوانه‌ها به حدود ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر رسید، باید آن‌ها را به گلدان بزرگ‌تر یا خاک اصلی منتقل کنید. پس از انجام این کارها، باید شرایط مختلف مورد نیاز برای رشد آن را که در ادامه توضیح می‌دهیم را رعایت کنید.

نکاتی برای نگهداری از گیاه بادمجان

بذر بادمجان هم مانند بذر فلفل و بذر دیگر گیاه‌ها به تغذیه، نور، دما و آبیاری مناسب نیاز دارد. اگر می‌خواهید بیشترین بازدهی را از بادمجان داشته باشید، باید نکات مربوط به نگهداری آن را بدانید.

کود دهی

برای افزایش سرعت رشد و قدرت باروری، باید مواد مغذی مورد نیاز برای تغذیه گیاه را تامین کنید. ۲ هفته بعد از انتقال جوانه بذر به گلدان اصلی می‌توانید کود دهی را آغاز کنید. تا زمانی که بوته بادمجان به بلوغ برسد، باید هر چند هفته یکبار کود دهی را انجام دهید. برای اولین‌بار می‌توانید از کود ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده کنید. برای این‌که اثر شوک وارد شده به نشا، پس از انتقال به گلدان، را کم کنید، می‌توانید از اسید آمینه استفاده کنید.

شرایط نوری مورد نیاز

گیاه بادمجان برای رشد بهتر نیاز به نور مستقیم خورشید دارد. همچنین باید این گیاه را در محیطی گرم با دمای ۲۵ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. اگر می‌خواهید بادمجان را در خانه بکارید، بهتر است گلدان آن را پشت پنجره جنوبی یا بالکن قرار دهید. البته مراقب باشید که باد سرد به گیاه نخورد. بادمجان در شرایط نوری نامناسب نمی‌توانید رنگ خوبی بگیرد و شما می‌توانید، اگر نمی‌توانید محیطی با نور مساعد برای آن فراهم کنید، می‌توانید با اضافه کردن اسید آمینه به خاک می‌توانید این کمبود را جبران کنید.

آبیاری گیاه بادمجان

باید بوته بادمجان را مرتب آبیاری کنید. بهتر است زمانی که سطح رویی خاک گلدان خشک شده بود، آبیاری را انجام دهید. اگر گیاه را در شرایط نوری و محیطی معلومی نگهداری می‌کنید، باید آن هر ۲، ۳ روز یکبار گیاه را آبیاری کنید. بادمجان در فصل تابستان به آب بیشتری نیاز دارد و ممکن است برخی روزها مجبور باشید ۲ بار آبیاری را انجام دهید. اگر شوک به بادمجان وارد شود، میوه آن نرم می‌شود، پس در حفظ شرایط محیطی دقت بالایی داشته باشید.

هرس کردن

هرس کردن یکی از مهم‌ترین مراحل پرورش بادمجان محسوب می‌شود. باید شکوفه‌های اضافه را بکنید تا انرژی برای رشد بیشتر میوه فراهم شود. شاداب‌ترین شاخه را به‌عنوان شاخه اصلی در نظر گرفته و بقیه را هرس کنید. همچنین این شاخه نباید بیشتر از ۴ شاخه فرعی داشته باشد.

بذر بادمجان یا سبزیجات را از کجا بخریم؟

شما می‌توانید برای خرید بذر سبزیجات به فروشگاه اینترنتی دمبرگ مراجعه کنید. دمبرگ یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی فروش گل و گیاه محسوب می‌شود و می‌توانید با خیال راحت برای خرید انواع بذر، خاک، کود و تجهیزات کشاورزی به آن مراجعه کنید.

ما در این مطلب نحوه کاشت بذر بادمجان در خانه را برایتان توضیح دادیم. همچنین یک فروشگاه اینترنتی برای خرید انواع بذر هم به شما معرفی کردیم. درصورتی که تجربه کاشت بادمجان در خانه یا خرید از فروشگاه دمبرگ را داشته‌اید، نظراتتان را درباره این موضوعات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    واقعا تو خواب خونشون بادمجون میکارن😎 😃 خدایا خودت (بقول اصفهانیا)جلدی ظهور کن 😃

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها