با خیال راحت سرمایه‌گذاری کنید!

یکی از پرطرفدارترین مدل‌های توسعه‌ی کسب و کار که در سال‌های اخیر تمایل به آن خصوصاً در کشورهای در حال توسعه رشد فراوانی داشته، استفاده از دارایی‌های فکری شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای معتبر می‌باشد که در قالب قراردادهای مشخص و در قبال پرداخت هزینه به عنوان حق استفاده از این دارایی‌های فکریصورت می‌پذیرد که تحت عنوان فرانچایز نامیده می‌شود.

با خیال راحت سرمایه‌گذاری کنید!

این صنعت در بازار رستوران، فست‌فود و کافی‌شاپ بیش از سایر کسب و کارها دیده می‌شود و در این بین شاخص‌ترین آن‌ها در دنیا مک دونالد و KFC می‌باشد. در ایران نیز نمونه‌هایی از ایجاد چنین شبکه‌هایی وجود دارند که در بین آنها مجموعه رستوران‌های زنجیره‌ای پیتزا سیب 360 نمونه موفق آن محسوب می‌گردد.

زمانی که یک کسب‌وکار، به شخصیت (حقیقی یا حقوقی) دیگری اجازه می‌دهد تا از دارایی‌های آن تحت قراردادهایی مشخص استفاده کند، اصطلاحاً شکلی از کسب و کار اتفاق می‌افتد که به آن Asset 4 use گفته می‌شود و توافقنامه منعقد شده، قرارداد اعطای حق امتیاز نامیده می‌شود که در این بین، دریافت کننده، مبلغی را تحت عنوان حق امتیاز یا Royalty به صاحب دارایی پرداخت می‌کند. این دارایی، علاوه بر دارایی‌های فیزیکی، دارایی‌های معنوی مانند نام و نشان تجاری، حق مالکیت و تخصص و دانش فنی را هم شامل می‌شود. فرانچایز شکلی از کسب و کار است  که در آن یک طرف به عنوان فرانچایزدهنده و طرف دیگر به عنوان فرانچایزگیرنده اجازه استفاده از نام تجاری خود را به عنوان یکی از ملزومات کسب و کار فرانچایزگیرنده می‌دهد. برحسب توافق، فرانچایزدهنده با فراهم کردن مواد، تجهیزات و خدمات مدیریتی، فرانچایزگیرنده را در کسب و کارش همراهی می‌کند.

شاید تاکنون نام مجموعه هتل‌های هیلتون را شنیده باشید و تصور کنید که این هتل‌ها متعلق به فردی خاص است. ولی اینطور نیست و بیشتر این هتل‌ها، تحت یک قرارداد فرانچایز شروع به فعالیت کرده‌اند. تقریبا تمامی رستوران‌ها، هتل‌ها و فروشگاه‌های مختلف که در سطح کشورها به صورت زنجیرهای به فعالیت میپردازند، از قرارداد فرانچایز استفاده کرده‌اند. مالک یا امتیازدهنده که می‌تواند یک شرکت سهامی عام، خاص و یا حتی یک فرد باشد معمولاً به صورت مستقیم اقدام به راه اندازی و اجرای کسب و کار نمی‌کند و تنها به مدیریت، نظارت و تحقیق در زمینه بقا و پیشرفت بیشتر می‌پردازد. هر چند که در مواردی، شرکت امتیازدهنده مکان‌های بسیار مناسب را برای خود نگه می‌دارد و حق راه اندازی کسب در سایر مکان‌ها را به دیگران میدهد. فرانچایز به عنوان یکی از مهمترین روش‌های انتقال تکنولوژی، با توجه به سود سرشار و سرعت بالای آن مورد توجه کشورهای مختلف به خصوص کشورهای در حال توسعه قرار دارد.

 

بررسی مزایای فرانچایز

بسیاری از سرمایه‌گذاران برای خود کسب و کاری انفرادی راه اندازی می‌کنند در حالیکه برخی دیگر با سرمایه‌شان به دنبال خرید حق انحصاری امتیاز یا همان فرانچایز می‌روند. نکته مهم اینجاست که در واقعیت نمی‌توان با اطمینان یکی از این دو مدل را رد یا تأیید کرد بلکه بهترین کار بررسی عوامل و متغیرهای تعیین کننده در فرآیند توسعه این دو الگو از کسب و کارها می‌باشد. همیشه برای آنکه بتوانید بین سرمایه گذاری فردی و فرانچایز یک مورد را انتخاب کنید باید این دو مدل از راه‌اندازی کسب و کار را با هم مقایسه کرده و مزایا و معایب هر کدام از آنها را درک کنید.

مدیریت: شما تنها تصمیم گیرنده برای مدیریت، تغییر محصولات، خدمات و فرآیندهای درون سازمانی خود می‌باشید اما این ریسک همیشه وجود دارد که مسیر را اشتباه انتخاب کنید.

هزینه‌ها: شما باید هزینه‌های بیشتری برای راه اندازی کسب و کار خود و سایر ملزومات آن صرف کنید اما از سوی دیگر تنها تصمیم گیرنده برای فرآیندهای مالی خود خواهید بود. برای مثال می‌توانید با تمایل خود بر روی برخی از پروژه‌های بیشتر یا کمتر هزینه کنید.

میزان شهرت برند: در این مورد شما نسبت به مدل فرانچایز از مزیت‌های بسیار اندکی بهره‌مند خواهید بود چرا که فرآیند برندسازی و شهرت را نمی‌توان در فواصل کوتاه زمانی و بدون صرف هزینه به صورت مطلوب انجام داد.

منابع عملیاتی : شما باید برای سودآوری، بابت بازاریابی و تبلیغات کسب و کار خود به صورت جداگانه هزینه‌هایی بپردازید و در همچنین نیاز به استراتژی‌های بهینه‌ای برای این امور خواهید داشت که این امر، زمان و انرژی زیادی از شما صرف خواهد کرد. علاوه بر این باید موارد درون سازمانی زیادی نظیر نرم افزارهای مالی، روند استخدام و فرآیند تأمین مواد اولیه و... را نیز به تنهایی مدیریت کنید که این امر نیز عاری از ریسک نیست.

حال، می‌توان به این نتیجه رسید که با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر دنیا، انتخاب کسب و کاری که ریسک کمتری را به همراه داشته باشد انتخاب عاقلانه و منطقی‌ای برای سرمایه گذاران خواهد بود. اگرچه سرمایه‌گذاری و ریسک دو همراه همیشگی هستند!

مجموعه رستوران‌های زنجیره‌ای پیتزا سیب 360، در حال حاضر به عنوان بزرگترین مجموعه رستوران زنجیره‌ای در ایران است که محبوبیت خاصی در بین مخاطبان خود دارد. این برند با شعار تجلی مهندسی صنایع غذایی در هنر آشپزی، تا کنون به راحتی توانسته است سلیقه و سلامت مشتریان خود را تامین کند و در جهت افزایش آن تلاش نماید. اگر به فکر سرمایه‌گذاری کم‌خطر و زودبازده هستید، زمان را از دست ندهید! کافی‌است برای اخذ شعبه پیتزا سیب 360 اقدام کنید و در نهایت به موفقت برسید!

برای اخذ شعبه کلیک کنید

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها