سقوط 15 میلیارد دلاری سرمایه گذاری در نفت و گاز روسیه

سرمایه گذاری در بخش بالادستی نفت و گاز روسیه، در نتیجه تحریم‌ های غربی و خروج شرکت‌های خارجی، امسال به میزان ۱۵ میلیارد دلار کاهش پیدا خواهد کرد.

سقوط 15 میلیارد دلاری سرمایه گذاری در نفت و گاز روسیه

بررسی شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی نفت و گاز  روسیه، ممکن است امسال در نتیجه تحریم‌های غربی، به میزان ۱۵ میلیارد دلار کاهش پیدا کند و مجموع آن به حدود ۳۵ میلیارد دلار برسد.

طبق گزارش این شرکت تحقیقاتی، سرمایه‌گذاری‌های بالادستی روسیه، سال میلادی گذشته به ۴۵ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با ۴۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ افزایش داشت.

پیش از آغاز جنگ روسیه در اوکراین، پیش‌بینی می‌شد سرمایه‌گذاری‌های بالادستی این کشور در سال ۲۰۲۲، به ۵۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند اما تحریم‌ها تاثیر خود را گذاشتند و سرمایه‌گذاری در پی خروج شرکت‌های نفتی غربی از این کشور، به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا خواهد کرد.

 بررسی شرکت ریستاد نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری‌ها حداقل تا سال ۲۰۲۵ اندک خواهد ماند اما این مسئله احتمالا روی شرکت‌های نفتی کوچک تاثیر خواهد گذاشت و غول‌های انرژی نظیر گازپروم و روسنفت همچنان قادر خواهند بود به هزینه ادامه دهند.

به نظر می‌رسد این وضعیت به خصوص برای صنعت گاز طبیعی مایع (ال ان جی) که پروژه‌های بزرگ متعدد به دلیل مشکلات مربوط به تحریم‌ها در زمینه فناوری و تامین مالی با تاخیر روبرو شدند، نگران کننده باشد. سواپنیل بابل، تحلیلگر ارشد ریستاد انرژی در این باره گفت: جنگ در اوکراین برای صنعت نفت و گاز روسیه گران تمام شده است و سرمایه‌گذاری‌های پروژه آسیب دیدند.

اختلالات مربوط به کووید در سال ۲۰۲۰ باعث کاهش هزینه‌ها شد اما به نظر می‌رسد امسال سرآغاز افت چند ساله‌ای باشد که ضعف سال‌های کووید در مقایسه با آن هیچ به نظر می‌رسد.

پروژه‌هایی که بدترین آسیب را از این وضعیت خواهند دید، پروژه‌های جدید هستند. سرمایه‌گذاری در توسعه میادین جدید در سال میلادی جاری به میزان ۴۰ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۱ کاهش خواهد داشت و به هشت میلیارد دلار در مقایسه با ۱۳.۷ میلیارد دلار می‌رسد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، شرکت ریستاد انرژی انتظار ندارد  در بحبوحه ادامه پیامدهای تحریم‌های غربی، پروژه‌های نفت و گاز جدید قابل توجهی در سال آینده تصویب شوند.

با این حال، در سال ۲۰۲۴ تولید افزایش پیدا خواهد کرد زیرا شرکت گازپروم، استخراج از یک میدان جدید را شروع می‌کند و روسنفت، تولید در یکی از میادینی که در پروژه نفتی عظیم وستوک است را آغاز می‌کند.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها