الاکلنگ طلا و دلار جهانی

​تحولات بازارهای جهانی حاکی از آن است که صعود شاخص دلار علاوه بر رکود در بازارهای جهانی، نرخ برابری دلار به یورو را نیز تقویت کرده است.

الاکلنگ طلا و دلار جهانی

با شروع هفته معاملاتی جدید در روز گذشته دلار جهانی در مسیر صعودی قرار گرفت و توانست حمایت ۱۰۷ واحدی را کسب کند. صعود شاخص دلار از کف ۱۰۵ واحدی در پی اعلام اعضای کمیته فدرال رزرو در افزایش ۵/ ۰ واحد درصدی نرخ بهره در ماه دسامبر بود و توانست این شاخص را با رشد ۴/ ۲ درصدی نسبت به بیشترین افت خود در هفته اخیر مواجه کند و در ساعت ۱۴ به وقت تهران رقم ۷۰/ ۱۰۷ واحد را در بازار ثبت کرد.

این موضوع سبب شد الاکلنگ شاخص دلار و بازارهای جهانی از جمله طلا و بیت‌کوین بار دیگر به حرکت درآید؛ زیرا با بالارفتن دلار جهانی، بازار رمزارزها و فلز زرد در مسیر کاهشی قرار گرفتند. بر این اساس طلا و بیت‌کوین با بازگشایی بازارها در روز گذشته، روند معاملاتی خود را در وضعیت قرمز آغاز کردند.

شاخص دلار به جایگاه خود باز خواهد گشت

گزارش بازارهای جهانی حاکی از آن است که مقامات کمیته بازار باز فدرال‌رزرو در حال پیشبرد اهداف خود تا پایان سال 2022 هستند. رئیس فدرال‌رزرو که در سخنرانی جکسون هول در ماه اوت از عملکرد خود در افزایش 75/ 4 واحد درصدی نرخ بهره تا پایان سال جاری خبر داده بود، اکنون در حال برنامه‌ریزی با سیاستگذاران این نهاد برای افزایش 5/ 0 واحد درصدی نرخ بهره در ماه دسامبر و 25/ 0 واحد درصدی در ماه‌های آتی هستند. در این میان باید به برخی از اثرات افزایش نرخ بهره در بازارهای جهانی اشاره کرد. با افزایش سیاست‌های انقباضی، شاخص دلار واکنش مثبت خود را با افزایش 4/ 2‌درصدی و صعود به کانال 107‌واحدی نشان داد و توانست برای بار دیگر بازار طلا را قربانی خود کند. فلز زرد که به دنبال کاهش تورم و احتمال کناره‌گیری جرمی پاول از سیاست‌های انقباضی به حوالی کانال 1800‌دلار راه پیدا کرده بود، با سخنرانی «والر» یکی از اعضای هیات‌مدیره فدرال‌رزرو در روزهای اخیر، در مسیر نزولی قرار گرفت و از قیمت 1786 دلار به قیمت 1740 دلار در ساعت مذکور رسید. همچنین بازارهای پرریسک بیت‌کوین و اتریوم نیز پس از نخستین ضربه خود در هفته گذشته که ناشی از ورشکستگیFTX و سقوط ارزش توکن‌های این صرافی بود، ضربه دوم خود را از سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو و به دنبال آن صعود شاخص دلار متحمل شد. آمارها نشان می‌دهد که روند معاملاتی رمزارزها مطابق با پیش‌بینی تحلیل‌گران به مسیر نزولی خود ادامه داده است، همچنین آنها معتقدند که با توجه به عوامل مذکور، بیت‌کوین به عنوان مهم‌ترین ارز دیجیتال در جهان به کانال 12 هزار دلاری و اتریوم نیز به کانال 800 هزار دلاری در روزهای آتی سقوط خواهد کرد. پس از پیش‌بینی‌ها بیت‌کوین با افت 5/ 5 درصدی و اتریوم نیز با افت 9 درصدی خود به ترتیب به کانال 16 هزار دلاری و 1120 دلاری راه پیدا کرد. شیب صعودی شاخص دلار در نهایت سبب شد نرخ برابری دلار به یورو نیز تقویت شود.

یکه‌تازی دلار جهانی

تحولات بازارهای جهانی حاکی از آن است که صعود شاخص دلار علاوه بر رکود در بازارهای جهانی، نرخ برابری دلار به یورو را نیز تقویت کرده است. نرخ برابری دلار به یورو که با افت شاخص دلار جهانی به کانال 105 واحدی با ریزش 5 درصدی مواجه شده بود، اکنون با توجه به عوامل مذکور هر دلار در مقابل با رشد 3/ 2 درصدی از یورو سبقت گرفت و به 976/ 0 واحد رسید.

الاکلنگ طلا و دلار جهانی

منبع: دنیای اقتصاد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها