در پی افزایش نرخ بهره در آمریکا

طلا و دلار ارزان می شود؟

شب گذشته فدرال رزرو آمریکا، نرخ بهره پایه خود را ۰.۷۵ درصد افزایش داد؛ این افزایش نرخ بهره، چه تاثیری بر قیمت طلا و دلار خواهد داشت؟

طلا و دلار ارزان می شود؟

شب گذشته فدرال رزرو  نرخ بهره پایه خود را با افزایش ۰.۷۵ درصدی به ۲.۵درصد رساند تا بتواند تورمی را که به بالاترین حد چهار دهه اخیر خود رسیده است، کاهش دهد. حال این افزایش نرخ بهره چه تاثیری بر قیمت‌های جهانی و قیمت طلا و دلار در داخل کشور خواهد داشت؛ سهراب، اشرفی، کارشناس بازار طلا و ارز به این سوال پاسخ می‌دهد.

سهراب اشرفی در پاسخ به اینکه افزایش نرخ بهره آمریکا چه تاثیری بر بازار طلا و دلار خواهد داشت، گفت: اصولا وقتی نرخ بهره افزایش می‌یابد، ارزش شاخص دلار هم افزایش پیدا می‌کند؛ در نتیجه قیمت طلا تحت فشار قرار می‌گیرد و ما شاهد پایین آمدن قیمت اونس جهانی طلا خواهیم شد؛ اما برخلاف این نکته، با افزایش نرخ بهره آمریکا، شاخص ارزش دلار کاهش یافت و قیمت جهانی طلا هم مقداری روند صعودی داشت؛ یعنی نتیجه معکوس داشته است؛ این موضوع حاکی از آن است که ممکن است بازخورد افزایش نرخ بهره آمریکا که قرار است تا پایان سال میلادی به حداکثر خود برسد، نتیجه‌ای که اقتصاددان‌های آمریکا انتظار دارند نداشته باشد و اثر خود را از دست بدهد و نتیجه معکوس داشته باشد.

وی ادامه داد: علت این نتیجه معکوس را باید در دیگر فاکتورهای اقتصادی بررسی کرد؛ ما فعلا این بازخورد را در بازارهای جهانی دیدیم و باید چند روز بگذرد تا علت واکنش معکوس را مورد بررسی قرار دهیم.

بازار طلا و ارز در داخل کشور به چه سمت و سویی می‌رود؟

این کارشناس بازار طلا و ارز در رابطه با آینده طلا و ارز در داخل کشور، اظهار داشت: موضوع طلا در داخل کشور با طلای جهانی مقداری متفاوت است. قیمت طلا در بازار داخلی متاثر از دو فاکتور مهم است که این دو مشخص‌کننده قیمت طلا هستند؛ یک قیمت جهانی طلا و دوم قیمت دلار در بازار داخلی. این دو تعیین‌کننده نرخ طلا و سکه در بازار داخلی هستند. اینکه در ماه‌های آینده اونس به چه سمتی برود، خیلی مهم است. نکته دوم قیمت دلار در بازار داخلی است که ماه آینده چه روندی داشته باشد.

قیمت دلار در بازار داخلی نیز متاثر از فاکتورهای متعددی است. اکنون اوایل مرداد است و چند روز دیگر نیز ماه محرم و صفر آغاز می‌شود؛ در این دو ماه اصولا تقاضا کاهش خواهد داشت و فارغ از آن در تابستان اصولا تقاضا کاهش دارد. باید دید دلار در نیمه دوم سال، به چه محدوده‌ای خواهد رسد؛ البته سیاست‌های اقتصادی دولت نیز بسیار حائز اهمیت است تا بتوانند روند قیمت را مدیریت کنند.

منبع: اقتصاد آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها