تعطیلی ۳۰ درصدی واحدهای تولید تن ماهی در ۳ ماه اخیر

نایب رئیس سندیکا صنایع کنسرو خاطر نشان کرد: در 3 ماه گذشته بیش از 30 درصد از واحدهای تولیدی تعطیل شدند اما مصرف نتیجه عکس پیدا کرده و میزان تقاضا برای خرید تن ماهی افزایش پیدا کرده است.

تعطیلی ۳۰ درصدی واحدهای تولید تن ماهی در ۳ ماه اخیر

نشست سندیکای صنایع کنسرو ایران با بررسی تعیین قیمت تن ماهی در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. مسعود بختیاری نایب رئیس سندیکا صنایع کنسرو نظام تصمیم گیری در کشور را پیچیده دانست و گفت: کالاهایی که قیمت مواد اولیه آن مشمول قیمت گذاری پیشینی نمی شود نباید برای آن کالا قیمت دستوری در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه وزارت کشاورزی و سازمان حمایت با اصلاح نرخ تن ماهی موافقت کردند، خاطر نشان کرد: ستاد تنظیم بازار با قیمت موافقت شده یعنی 39 هزار و 900 تومان موافقت نمی‌کند. این در حالیست که نرخ تولیدکنندگان آنالیز قیمت تن ماهی را 46 هزار و 900 تومان تعیین کرده است اما موافقت کردند که چند ماهی برای حمایت از مصرف کنندگان و گذر از شرایط بحرانی با زیان تولید کنند.

به گفته بختیاری، 130 واحد تولید کننده اقدام به تولید تن ماهی می‌کنند که بیش از 40 واحد از آنها 7 آبان مقابل ساختمان وزارت کشاورزی تجمع و تقاضاهای صنفی خود را اعلام کردند.

وی با اشاره به کاهش تولید تن ماهی گفت: در 4 سال گذشته میزان تولید حدود 650 میلیون قوطی کنسرو در سال بود که این رقم امسال به 250 میلیون تن رسیده است. کاهش حجم تولید این نگرانی را تقویت کرده است که معیشت صیادان به مخاطره بیفتد.

نایب رئیس سندیکا صنایع کنسرو با بیان اینکه بیشاز 40 هزار صیاد در جنوب سیستان و بلوچستان مشغول فعالیت هستند، گفت: تعطیلی واحدهای تن کننده کنسرو تن ماهی با معیشت این افراد گره خورده است و بیکاری آنها تبعات اجتماعی زیادی خواهد داشت.

به گفته وی؛ تعدد و تکثر واحدهای تولیدکننده تن ماهی در کشور زیاد است از این‌رو آنها برای اینکه سهم بیشتری از بازار بدست بیاورند کف قیمت را در نظر می‌گیرند.

بختیاری ادامه داد: تولیدات تن ماهی در بازار داخلی مصرف می‌شود و بخشی از آن به افغانستان، عراق، سوریه، اتحادیه اروپا و آمریکا صادر می‌شود.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این سوال که قیمت 45 هزار تومان برای تن ماهی شاید منطقی باشد در این میان تکلیف مصرف کننده‌ای که هر روز قدرت خرید آن کاهش پیدا می‌کند چیست؟ گفت: دولت باید از مصرف‌کننده حمایت کند وزارت بهداشت سالیانه لیستی به وزارت اقتصاد می‌دهد و کالاهایی که باید از مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند را اعلام می‌کند سال گذشته تن ماهی در این لیست بود اما از آنجایی که سازمان امور مالیاتی مالیات قابل توجهی از صنایع غذایی دریافت می‌کند در سال جاری از این لیست خارج شد.

علی پرتو عضو سندیکا صنایع کنسرو در پاسخ به این پرسش که آیا گزارشی از تعطیلی واحدهای تولیدی در دست دارید و آیا میزان مصرف این محصول از سوی مصرف‌کنندگان کاهش پیدا کرده است؟ گفت: در 3 ماه گذشته بیش از 30 درصد از واحدهای تولیدی تعطیل شدند اما مصرف نتیجه عکس پیدا کرده است و میزان تقاضا برای خرید تن ماهی افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: تن ماهی در حال حاضر ارزان‌ترین پروتئین سبد خانوارها محسوب می‌شود و 35 تا 40 هزار تومان کدام پروتئین را می‌توان خریداری کرد که خواص غذایی بالایی داشته باشد. واحدهایی تولیدی که می‌توانند ضرر را تاب بیاورند 2 برابر حجم فروش آنها افزایش پیدا کرده است اما پرسش اصلی این است که آنها تا کجا می‌تواند با تولید همراه با ضرر ادامه بدهند؟

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها