آشنایی به نحوه ای عملکرد تجهیزات انتقال مواد

صنایع مختلف هر روزه به دنبال راهکارهای جدید برای انتقال مواد خود می‌گردند. شاید انتقال مواد به خودی خود مشکل به نظر نرسد، اما انتخاب دستگاه مناسب برای هر ماده‌ای نکات مخصوص به خود را دارد.

آشنایی به نحوه ای عملکرد تجهیزات انتقال مواد

 به همین منظور اولین قدم برای انتخاب دستگاه، شناخت انواع دستگاه‌های موجود است. در ادامه به بررسی بهترین دستگاه ‌های انتقال دهنده عمودی و افقی می‌پردازیم.

 

چرا از سیستم انتقال مواد معدنی استفاده می‌شود؟

فکر می‌کنید امروزه هنوز از حمل و نقل دستی برای انتقال مواد استفاده می‌شود؟ اینطور نیست. مقدار موادی که باید روزانه در صنایع مختلف و معادن بزرگ جا به جا شوند، بسیار زیاد است. به همین دلیل این روش قدیمی جای خود را به سیستم حمل و نقل با استفاده از ماشین آلات داده است. این سیستم به دلیل کارایی بالا در حمل بار، تولید را نیز تسریع می‌کند.

روش های انتقال مواد معدنی را می‌شناسید؟

1. انتقال سیستم نوار نقاله

نوار نقاله کمک می‌کند که انواع مواد خام، مواد پودری ، گرانولی ، کیسه و کارتن ومحصولات صنایع مختلف را به راحتی و به صورت پیوسته در بازه زمانی کوتاهی به محل مورد نظر منتقل می کند . این سیستم اولین بار برای جا به جایی زغال سنگ مورد استفاده قرار گرفت. این سیستم می‌تواند بسته به کالای مورد نظر در انواع مدل‌ها و اندازه‌های مختلف طراحی و ساخته شوند .

عملکرد نوار نقاله چگونه است؟

عملکرد نوار نقاله وابسته به دو یا چند غلطک است. وظیفه ای این غلطک ها انتقال و تبدیل نیرو دورانی موتور به نیروی حرکت خطی می باشد و همچنین وظیفه سفت کردن تسمه نوارنقاله را برعهده دارد. این غلطک باید به صورت مداوم روی یک حلقه بسته، دوران داشته‌ باشند. انجام این روند به کمک تعدادی زیادی رولیک، و تسمه لاستیکی پهن یا همان نوارنقاله صورت می‌گیرد. سرعت حرکت نوارنقاله با سرعت دوران الکتروگیربکس افزایش و کاهش می یابد  در نهایت محصول مورد نظر به مقصد خود میرسد و تخلیه می شود .  

انواع دستگاه‌های نوار نقاله که بهتر است بشناسید

 

تهختهخته

نوار نقاله بارگیری، مناسب برای کارخانه سیمان

این نوار بیش از همه در کارخانه‌های سیمان و مواد معدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بعضی موارد طول این نوارنقاله ها به بیش از چند کیلو متر میرسد. با استفاده از این سیستم انتقال در وقت و زمان و همچنین نیروی انسانی کمتری احتیاج است.

نوار نقاله چرخشی، مناسب برای سرعت‌بخشی

قابلیت انتقال ۹۰ و ۱۸۰ درجه این نوع بلت کانوایر برای بسیاری از کارخانه‌ها کمک‌رسان است.

نوار نقاله با استفاده از رولیک ، بدون موتور مناسب برای مسیرهای منحنی

انتقال محصولات بدون استفاده از برق و موتور مزیت این محصول است. همچنین قابلیت ساخته شدن برای انواع مسیرها من جمله منحنی و شیب‌دار به طرف پایین را دارد. محصول در این نوارنقاله توسط نیروی اپراتور و یا شیب به حرکت در می آید.

تسمه نقاله لاستیکی سیم‌دار، مناسب برای اجسام سنگین

این نوع نوار نقاله در برابر سایش مقاومت نشان می‌دهند. همچنین برای حمل اجسام سنگین نیز مناسب هستند.

۴ مورد از مهم‌ترین اجزای نوار نقاله

نوارهای نقاله از اجرای مختلفی ساخته‌ می‌شوند. من جمله این اجزا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رولیک

وظیفه اصلی این عضو به گردش در آوردن نوار نقاله است. معمولا رولیک‌ها به سه دسته‌ی: رولیک رفت، رولیک ضربه‌گیر و رولیک برگشت تقسیم می‌شوند.

الکترو گیربکس

این قطعه نقش محرک را برعهده دارد. نیروی وارد شده از الکترو گیربکس باعث حرکت تسمه‌ها می‌شود.

تسمه

مهم‌ترین قسمت دستگاه نوار نقاله تسمه هست . برحسب نوع و نیاز جنس آن‌ها متفاوت است.

تسمه از نظر جنس به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود:

تسمه لاستیکی

تسمه نقاله آجدار

تسمه نقاله با آج گریپ

تسمه pvc

تسمه فلزی

هر یک از این تسمه‌ها در صنعت به خصوصی کاربرد دارند. برای مثال از تسمه نقاله لاستیکی نمی‌توان در صنایع بهداشتی و خوراکی استفاده کرد. بر عکس تسمه pvc برای این صنایع مناسب است.

 

درام یا غلطک

قطعه‌ای استوانه‌ای شکل است که در دستگاه‌های نوار نقاله وجود دارد. درام‌ها درست مثل رولیک به صورت مداوم می‌چرخند. هر نوار نقاله دو درام دارد. یکی از این دو در ابتدا و دیگری در انتها قرار دارد. یکی هرزگرد و دیگری محرک و به موتورگیربکس متصل است .

3.  الواتور یا بالابر صنعتی چیست و چگونه عمل می کند .

الواتور و یا بالابرهای صنعتی وظیفه انتقال مواد به صورت عمودی را بر عهده دارند این الواتور ها می توانند انواع سنگ های ریز و درشت و مواد گرانولی و پودر را با تناژ و ارتفاع مختلف منتقل کنند می توان گفت بهترین مکانیزم برای انتقال عمودی انواع مواد در ارتفاع های زیاد می باشد .این الواتور یا بالابر صنعتی دو دو نوع گسترده ساخته می شوند  

 

الواتور های تسمه ای

این الواتور ها برای انتقال مواد پودر و یا دانه بندی ریز و بدون حرارت و رطوبت استفاده می شوند .مکانیزم عملکرد این الواتور ها تقریبا مانند نوارنقاله است با این تفاوت که الواتور به صورت عمود کار می کند و برای اینکه بتوان پودر را به طرف بالا منتقل کرد از قاشق و یا باگت استفاده می شود بدین صورت که قاشق ها روی تسمه الواتور پیچ می شوند و با دوران تسمه الواتور قاشق ها از پایین پر می شوند و بار را به بالا منتقل می کنند

هخخ

الواتور های زنجیری

 این الواتور ها برای مواد مختلف در دانه بندی های کلوجه ای و درشت مورد استفاده قرار میگیرند . در این الواتور ها حرارت مهم نیست چون مانند الواتور تسمه ای نیست که حرارت به تسمه آسیب بزند از این الواتور ها برای تناژ های بالا و طول های بلند استفاده می شوند .در این بالابرهای صنعتی برای مهار کردن قاشق و یا باگت از کرپی استفاده می شود . کرپی تکه های زنجیر را به هم متصل می کند .

با نحوه عملکرد اسکرو کانوایر آشنا شوید

اسکرو کانوایر سیستمی برای انتقال مواد فله است. این سیستم‌ کاربردهای دیگری نیز دارد. من جمله موارد مصرف آن می‌توان به صنایع سیمان، معادن و مواد غذایی اشاره کرد. وجود چندین ورودی و خروجی سبب شده‌ است که برای انتقال مواد در طول کم بسیار مناسب باشد. این سیستم برای مسافت‌های طولانی توصیه نمی‌شود. اسکرو کانوایر به صورت مارپیچ و دوران آن محصول را منتقل می کند بدین صورت که بار فله از ورودی بار اسکرو وارد می شود و با بین ماردون یا مارپیچ قرار میگیرد و با حرکت دوار ماردون پودر و محصول به طرف جلو هدایت می شود و در نهایت از خروجی اسکرو خارج می شود

نتمتنمنتم

عضو اصلی سیستم اسکرو کانوایر یا مارپیچ، شافت است. قطعه‌ی مارپیچی در واقع روی این شافت قرار دارد. این قطعه با چرخش به جلو و عقب به انتقال مواد کمک می‌کند. هر چند نحوه‌ی عملکرد مارپیچ انتقال، ساده به نظر می‌رسد، اما نیازمند طراحی بسیار دقیق است تا کار کردن با حداکثر راندمان را رقم بزند.

جمع بندی

در این گزارش سه روش رایج انتقال مواد معدنی را به شما معرفی کردیم. همچنین با بیش از ده نوع نوار نقاله آشنا شدید. طبیعتا انتخاب دستگاه مناسب در بین تمامی موارد معرفی شده کار بسیار مشکلی است. پیشنهاد ما به شما مشورت از متخصصان این حوزه است. متخصصانی همچون آرتین سام صنعت که با بیش از یک دهه فعالیت به عنوان سازنده و مشاور در زمینه‌ی تولید دستگاه‌های صنعتی شناخته می‌شوند.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها