آموزش نقاشی ساختمان و منزل با انواع غلطک ها

خرید غلطک یکی از ضروری‌ترین اقدامات برای رنگ‌آمیزی خونه محسوب می‌شود. همچنین نسبت به دیگر لوازم نقاشی ساختمان، با استقبال بیش‌تری رو به رو شده است. دلیل آن، سهولت در کار با غلطک و سرعتی است که در فرآیند رنگ زدن ایجاد می‌کند.

آموزش نقاشی ساختمان و منزل با انواع غلطک ها

با استفاده صحیح از غلطک، می‌توانید مساحت بیش‌تری از بنا را رنگ‌آمیزی کنید و سطوح مورد نظر را یکنواخت سازید. بنابراین لازم است این مطلب را مطالعه کنید تا به صورت اصولی این کار را انجام دهید.

 

معرفی ویژگی‌های یک غلطک خوب برای خرید

این ابزار نسبت به دیگر روش‌های نقاشی ساختمان، ساده‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. نکاتی مهم که لازم است پیش از خرید غلطک بدانید:

  • غلطکی با قاب فلزی بخرید تا استفاده از آن برای چندین بار ممکن شود.
  • حتما دقت کنید دندانه یا زبانه‌هایی کوتاه روی غلطک وجود داشته باشد تا در هنگام رنگ‌آمیزی، روکش آن را به خوبی نگه دارد.
  • پرز‌هایی طبیعی باید روی این محصول وجود داشته باشد. برای رنگ‌های اکریلیک و پلاستیک، پرز‌های بلند و برای رنگ روغنی، پرز‌های کوتاه مناسب هستند.
  • سعی کنید در هنگام خرید، به دسته محصول نیز توجه کنید. دسته غلطک باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که کم‌تر نیاز به بالا و پایین رفتن از نردبان داشته باشید.

رنگ‌آمیزی ساختمان در ۵ مرحله

شما برای اینکه بتوانید ساختمان خود را بدون نقص رنگ‌آمیزی کنید؛ کافی است مطابق این ۵ مرحله عمل کنید:

الف) آماده‌سازی بستری مناسب برای رنگ

نقص‌های زیادی مانند حفره، ناصافی و.. روی سطح دیوار وجود دارد. پیش از رنگ‌آمیزی، آن‌ها را برطرف کنید. بنابراین دیوار را تمیز کنید، جای خالی سوراخ‌ها روی دیوار را پر کنید و در مرحله آخر سمباده بکشید. در این صورت دیوار بنای شما سطح صافی خواهد داشت. اگر می‌خواهید مشکلی در رنگ‌آمیزی نداشته باشید؛ از آستر یا پرایمر رنگ استفاده کنید.

ب) آغشته کردن به رنگ با شیوه‌ای صحیح

نحوه آغشته کردن به رنگ، در آموزش غلطک ضروری است. برای این کار، ابتدا غلطک را مرطوب کنید. سپس برای این که کار‌تان سخت نشود، به اندازه ۳ سانتی‌متر رنگ در سینی بریزید و از پر شدن آن جلوگیری کنید. آن را درون رنگ فرو ببرید و ۴ الی ۵ بار بچرخانید تا یکدست شود. حواستان باشد،  رنگ از روی ابزار شما چکه نکند، زیرا ممکن است دیوار یا زمین کثیف شود.

ج) شروع رنگ‌آمیزی با تکنیک W

اکنون برای نقاشی کردن، باید غلطک نقاشی را به شکل W روی دیوار بکشید. پس آن را به صورت زیگزاگی و مطابق شکل W رنگ‌آمیزی کنید. در این صورت تمامی نواحی سطح مورد نظر شما به خوبی رنگ می‌شود. برای این که مطمئن شوید سطح به خوبی رنگ گرفته، همین فرآیند را چند بار انجام دهید. بنابراین، به اندازه کافی صبر داشته باشید و آن را به خوبی روی دیوار بغلطانید.

خرید غلطک طرح دار، پیشنهاد خوبی برای جایگزینی کاغذ‌های دیواری است. با خرید غلطک مدل طرح دار و استفاده از آن، می‌توانید طرح‌هایی دلخواه روی دیوار بنا مشاهده کنید. کار با آن نیز اصولی دارد که باید قبل از انجام، بدانید.

د) لایه دوم رنگ پس از خشک شدن لایه اول

بعد از اینکه لایه اول خشک شود، مجدد غلطک نقاشی خود را با همان شیوه روی دیوار بکشید. با این روش تمام نقاط یکدست رنگ آمیزی می‌شوند. اهمیت زیر‌سازی مناسب در این مرحله به خوبی مشخص می‌شود. اگر استفاده از پرایمر به خوبی انجام نشود، به لایه سوم نیاز خواهید داشت، زیرا لایه‌های قبلی به خورد دیوار رفته‌اند. در صورت بستر‌سازی مناسب، تنها ۲ لایه کافی است.

ه) رنگ‌آمیزی گوشه‌های دیوار با قلم مو

تکمیل کار با استفاده از  غلطک‌های بزرگ امکان‌پذیر نیست. بنابراین برای تکمیل گوشه دیوار، نقاط کور و سقف باید ابعاد کوچک‌تر این ابزار یا قلم مو را به کار بگیرید. رنگ‌آمیزی این نقاط، آخرین مرحله برای نقاشی ساختمان با استفاده از غلطک است. بنابراین با صرف کم‌ترین هزینه و زمان، توانستید نواحی مورد نظر را رنگ‌آمیزی کنید. مهم‌ترین نکاتی که لازم است برای کار با این ابزار بدانید؛ به شرح ذیل است:

1) بعد از آغشته کردن با رنگ، بهتر است یک دقیقه صبر کنید تا رنگ به خوبی نفوذ کند. بنابراین رنگی صاف و یکنواخت اجرا می‌شود.

2) رنگ‌آمیزی را از نقطه‌ای با حد فاصل یک متر از گوشه‌ها شروع کنید. به تدریج از وسط به سمت کناره‌ها بروید.

3) برای جلوگیری از خشک شدن رنگ، آن را به اندازه در سینی بریزید.

4) علاوه بر تکنیک W، می‌توانید رنگ‌آمیزی را به صورت ساده و عمودی از بالا به پایین انجام دهید.

5) توده‌های رنگی و ریز روی دیوار را تمیز کنید تا خشک نشوند.

6) بعد از پایان مراحل رنگ‌آمیزی، باید ابزار خود را به خوبی تمیز کنید. بسته به نوع رنگی که استفاده کرده‌اید، حلال رنگ را برای تمیز کردن ابزار خود به کار گیرید. تمیز کردن رنگ‌های پلاستیکی با  آب امکان پذیر است، حتی دست های خود را می توانید با آب و صابون بشویید.  برای تمیز کردن رنگ روغنی، به تینر نیاز دارید.

مزایا و معایب خرید غلطک

استفاده از این ابزار در رنگ‌آمیزی با مزایا و معایبی همراه است:

  • مزایا

- آسان و سریع بودن فرآیند نقاشی ساختمان

- کنترل آسان‌تر نسبت به ابزار‌هایی مانند قلم مو

- عدم نیاز به دوره آموزشی خاص و مهارت بالا

- ایجاد سطحی صاف و صیقلی

- افزایش سرعت رنگ‌آمیزی

- رنگ‌آمیزی راحت سقف

نمنمکنمک

  • معایب

- استفاده از غلطک‌هایی متفاوت به دلیل تغییر رنگ

- مناسب نبودن کار با غلطک برای همه سطوح (مانند گوشه دیوار و محیط‌های کوچک)

- استفاده از غلطکی دیگر برای هر نوع رنگ

- توجه به میزان رنگ روی ابزار (به دلیل شره نکردن روی دیوار)

سخن پایانی

خرید غلطک و آموزش نقاشی ساختمان یا منزل با انواع آن را به طور کامل بررسی کردیم. اگر می‌خواهید سطوحی صاف و یکدست داشته باشید، باید این نکات را در هنگام کار با غلطک رعایت کنید. این غلطک‌ها در انواع مختلف و با ابعادی متفاوت تولید شده‌اند که با توجه به نواحی مورد نظر،  می توانید از فروشگاه مینیاتور خریداری کنید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها