بهترین صرافی ایرانی برای ترید ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال این روزها به یکی از ترند‌های دنیا تبدیل شده‌اند. سودهای چند ده درصدی طی چند روز، می‌تواند هرکسی را متقاعد به سرمایه‌گذاری در این حوزه کند.

بهترین صرافی ایرانی برای ترید ارز دیجیتال

اولین گام برای ورود به این بازار پرنوسان، باز کردن حساب در یک صرافی آنلاین ارز دیجیتال است. دقیقا مانند بازار سرمایه (بورس) که برای وارد شدن به آن، ابتدا باید در یک کارگزاری حساب باز کنید.

با گسترش محبوبیت رمز ارزها در میان مردم، تعداد افرادی که تصمیم به تاسیس صرافی گرفته‌اند، زیاد شده است. در سال‌های اخیر تعداد صرافی ارز دیجیتال در ایران بسیار بیشتر شده و این اتفاق، باعث سخت‌تر شدن انتخاب یک صرافی می‌شود.

از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند یک صرافی ارز دیجیتال معتبر و خوب را از دیگر صرافی‌های آنلاین متمایز کند، موارد زیر است:

 

  • امنیت بالا

به‌دلیل گسترش حملات هکرها به سازمان‌ها و صرافی‌های بزرگ در سال‌های اخیر، مقوله امنیت در صرافی‌های ارز دیجیتال، بیشتر از همیشه جدی گرفته می‌شود. برای مثال صرافی بایننس، بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال جهان، در سال 2019 هک شد و بخش وسیعی از دارایی‌های مشتریان خود را از دست داد. این اتفاق باعث شد که صرافی‌ها تصمیم به سرمایه‌گذاری بیشتر روی امنیت سیستم‌های خود بگیرند. یکی از موثرترین کارهایی که اکسچنج‌ها برای بالا بردن امنیت خود انجام می‌دهند نگهداری دارایی مشتریان در کیف پول‌های سرد یا آفلاین است.

  • رابط کاربری ساده

کار کردن با پنل کاربری یک صرافی خوب، باید به‌گونه‌ای باشد که کاربر بعد از چند ساعت کار کردن با آن، به یک آشنایی نسبی با اجزای مختلف سایت برسد. این‌که سایت یک صرافی ساده و روان طراحی شده باشد می‌تواند یک مزیت بزرگ محسوب شود.

  • قدمت بالا

یکی از معیارهای مهم برای انتخاب یک برند معتبر، قدمت آن است. برای مثال، ما همیشه برای خرید یخچال به سراغ برند ال‌ جی یا سامسونگ می‌رویم (البته قبل از این‌که قیمتشان اینقدر افزایش پیدا کند!) زیرا این دو برند بسیار قدیمی هستند و به‌نوعی، قدمت و حسن شهرت بخش بزرگی از اعتبار آن‌ها را تشکیل می‌دهد. در مورد صرافی ها نیز، بهتر است به صرافی‌های قدیمی و خوشنام اعتماد کنید.

  • کارمزد کم

نرخ کارمزد معاملات یکی از مهم‌ترین معیارهایی است که باید به آن توجه کنید. در رابطه با کارمزد معاملات در صرافی‌های ایرانی در انتهای مقاله به‌صورت مفصل صحبت خواهیم کرد.

برای این‌که بهترین صرافی ایرانی را انتخاب کنیم باید صرافی‌های ارز دیجیتال محبوب ایرانی را بر اساس معیارهایی که گفتیم مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم. در این مقایسه ما صرافی‌های محبوب ایرانی را از جهات مختلفی بررسی کرده و به دلایلی که در ادامه ذکر می‌کنیم، صرافی ارز دیجیتال ارزپایا یکی از بهترین گزینه‌ها برای معامله و خرید ارز دیجیتال است.

صرافی ارز دیجیتال ارزپایا جزء اولین صرافی‌های ایرانی بود که در سال 1397 به بازار رمز ارزها ورود کرد. به‌همین علت ارزپایا یکی از قدیمی‌ترین اکسچنج‌های (صرافی) ایرانی محسوب می‌شود. نکته بعدی در رابطه با این صرافی، امنیت بالای آن است. طبق گفته تیم صرافی ارزپایا، بخش بزرگی از دارایی مردم در کیف پول‌های سرد نگهداری می‌شود. به‌عبارتی حتی اگر سایت این صرافی هک شود، اتفاقی برای ارزهای دیجیتال کاربران نمی‌افتد. از دیگر مزایای رقابتی این صرافی، کارمزد بسیار پایین آن است که در انتهای مقاله به آن اشاره می‌کنیم.

 

برای ترید صرافی ایرانی بهتر است یا صرافی خارجی؟

Screenshot_20220409_141949

شاید سوالی که برای خیلی از افراد پیش بیاید این باشد که چرا به‌جای صرافی ایرانی در صرافی خارجی حساب باز نکنیم؟ اکثر صرافی‌های خارجی امکانات بیشتری نسبت به صرافی‌های ایرانی دارند و برای تریدران حرفه ای مناسب‌تراند. بزرگ‌ترین مشکل صرافی‌های خارجی، تحریم‌ها است.

به‌دلیل تحریم‌هایی که علیه کشور ایران وجود دارد، بانک‌ها و صرافی‌های بین‌المللی از ارتباط با کاربران ایرانی منع شده‌اند. به‌همین علت 95 درصد صرافی‌های ارز دیجیتال جهان، کشور ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داده‌اند. برای همین اگر شما بخواهید در این صرافی‌ها ترید (معامله) کنید، مجبور به استفاده از برنامه‌های تغییر IP هستید.

با استفاده از این برنامه‌ها می‌توانید تحریم‌ها را دور بزنید اما اگر قبل از ورود به سایت صرافی فراموش کنید که برنامه تغییر IP خود را روشن کنید، به احتمال زیاد هویت ایرانی شما برای صرافی مشخص می‌شود. مشخص شدن هویت شما به این معنا است که احتمالا حسابتان سریعا بلوکه شود. اگر خوش شانس باشید، صرافی از شما درخواست می‌کند که تا 48 ساعت دارایی‌های خود را از حساب کاربری خود خارج کنید.

مشکل بزرگ دیگر صرافی‌های خارجی، عدم پشتیبانی از ریال است. به‌عبارتی شما برای ترید در این صرافی‌ها ابتدا باید ریال خود را در یک صرافی ایرانی (که در حال حاضر بهترین سایت خرید تتر ایرانی صرافی ارزپایاست) به تتر تبدیل کنید و سپس تتر خود را به حسابتان در صرافی خارجی انتقال دهید. همچنین اگر بخواهید سودی که از بابت ترید به‌دست می‌آورید را به ریال تبدیل کنید، باز هم باید از یک صرافی ایرانی به‌عنوان واسطه استفاده کنید.

با این حساب، داشتن یک حساب کاربری در صرافی ایرانی حتی برای کسانی که تصمیم به معامله در اکسچنج‌های خارجی می‌گیرند، واجب است. البته باید بدانید که صرافی‌های خارجی از ابزارهای معاملاتی پیشرفته‌تری نسبت به اکسچنج‌های ایرانی برخوردار هستند.

 

کدام صرافی ایرانی کارمزد کمتری دارد؟

Screenshot_20220409_142020

صرافی‌های ایرانی رقم‌های متفاوتی برای کارمزد از کاربران خود دریافت می‌کنند. میزان کارمزد معاملات در صرافی والکس، اکسیر و تبدیل 0.4٪ است. همچنین کارمزد معامله در صرافی بیت پین، فینیکس و رمزینکس، 0.3٪ و در صرافی نوبیتکس 0.35٪ است.

صرافی‌های بزرگی مانند بایننس و کوکوین کارمزدی معادل 0.1٪ و صرافی نسبتا معتبری مانند کوینکس کارمزدی معادل 0.2٪ می‌گیرد.

با یک نگاه می‌توان به راحتی متوجه شد که نرخ کارمزد معاملات در اکثر صرافی‌های ایرانی از بیشتر اکسچنج‌های محبوب خارجی بیشتر است. اما همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، صرافی ارزپایا در بیشتر موارد می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای ترید کردن باشد.

نرخ کارمزد معاملات در صرافی ارزپایا 0.2٪ است که می‌تواند باعث تشویق کاربران به خرید ارز دیجیتال در این صرافی شود. نکته دیگری که ممکن است خیلی از افراد به آن توجه نکنند قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی‌های ایرانی است.

زمانی که شما بخواهید نرخ قیمت ترون TRX، قیمت تتر یا ارزهای محبوب دیگری از این قبیل را خریداری کنید، ممکن است با قیمت‌های متفاوتی در صرافی‌های مختلف روبه‌رو شوید. این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که بعضی از صرافی‌ها، عملا یک فروشگاه هستند نه یک بازار معاملاتی همتابه‌همتا. این نکته از این جهت اهمیت دارد که ممکن است یک صرافی نوپا ادعا کند که از کاربران کارمزد کمتری دریافت می‌کند اما در ازای آن، ارزهای دیجیتال را به قیمتی بالاتر به شما بفروشد.  

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها