بهترین روتین پوستی برای از بین بردن جوش ‌های سر سیاه

جوش سر سیاه یک نوع آکنه است که از زیر مجموعه جوش‌های زیر پوستی و ریز است. این جوش‌ها معمولا به دلیل عدم رعایت بهداشت پوست، سیگار کشیدن، عوامل ژنتیکی و غیره به وجود می‌آیند و ظاهر ناخوشایندی هم دارند.

بهترین روتین پوستی برای از بین بردن جوش ‌های سر سیاه

جوش‌های سر سیاه زمانی بیشتر دیده می‌شوند که منافذ پوست با سلول‌های مرده و آلودگی و چربی‌های دیگر مسدود  شوند. این جوش‌ها سیاه هستند و به همین دلیل هم به آنها سر سیاه گفته می‌شود. زمانی که پوست بالای جوش بسته بماند جوش سر سفید به وجود می‌آید.

عوامل متعددی در به وجود آمدن جوش‌های سر سیاه دخیل هستند:

  • تولید بیش از حد چربی در بدن
  • ‎تجمع باکتری‌ها بر روی پوست
  • ‎تحریک فولیکول‌های مو، به‌ خصوص در صورت عدم ریزش موهای پوست
  • ‎مصرف داروهای خاص از جمله کورتیکواستروئید‌ها، لیتیوم یا آندروژن‌ها
  • مسدود شدن منافذ پوست به وسیله لوازم آرایشی و لباس
  • تعریق شدید
  • اصلاح کردن و سایر فعالیت‌هایی که فولیکول‌های مو را باز می‌کنند.
  • رطوبت و چربی بالا در محیط
  • شرایطی ماننند استرس، سندرم تخمدان پلی کیستیک و سندرم پیش از قاعدگی
  • داروهایی که موجب تحریک سلول‌های پوستی می‌شوند
  • تغییرات سنی و هورمونی مانند ترشح بیشتر هورمون‌های جنسی و بلوغ و غیره.

بهترین روتین برای از بین بردن جوش‌های سر سیاه

1. تمیز نگه داشتن پوست

زمانی که شما پوست خود را تمیز نگه دارید و مرتب آن را بشویید می‌توانید جوش‌ها را از بین برده و از ایجاد آنها هم جلوگیری کنید. بهتر است صورت خود را هر روز با یک پاک کننده ملایم صورت شسته و این کار را در آغاز و انتهای روز انجام دهید. تمیز کردن چربی‌های صورت هم بسیار مهم است به همین دلیل شما بعد از آرایش و هر گونه کرم و غیره باید صورت خود را بشویید.

زمانی که چربی روی صورت زیاد باشد بر روی منافذ پوست جمع شده و آنها را مسدود می‌کند. شما می‌توانید برای پاک کردن صورت خود از چربی‌های اضافه از اسکراب استفاده کنید. استفاده از اسکراب یا لایه بردار برای یک یا دو بار در هفته به شادابی و طراوت پوست شما کمک قابل توجهی می‌کند.

2. استفاده از ماسک یا چسب مخصوص جوش سر سیاه

ماسک‌ها یا چسب‌های مخصوص جوش‌های سر سیاه یک لایه نازک از سطح پوست شما برداشته و همراه با آن چربی و آلودگی و جوش‌های سر سیاه موجود را هم از منافذ پوست خارج می‌کنند. البته این محصولات از ایجاد مجدد جوش‌های سر سیاه جلوگیری نمی‌کنند زیرا چربی پوست را کنترل نمی‌کنند.

خرید ماسک صورت و بدن از  بهترین انواع برند موجود در بازار  کمک می‌کند تا با یک بخور سرد بتوانید پاک سازی بهتری انجام دهید. قیمت انواع ماسک صورت ورقه ای و نقابی ماسک با هم متفاوت است و  برای جوش و کوچک کردن برای منافذ باز صورت مفید است. دقت داشته باشید که زیاده روی در استفاده از ماسک و چسب موجب تحریک و خشکی بیشتر پوست می‌شود.

3. استفاده از نمک حمام

نمک حمام هم خاصیت اسکراب و سفت کنندگی پوست دارد. نمک حمام  در کنار ضد عفونی کردن بدن و پوست از تجمع چربی بر روی پوست جلوگیری می‌کند. نمک‌ها در انواع کوکتل پدیکور، مانیکور،کوکتل پا و بمب وان و قیمت‌های مختلف هستند و شما با خرید یک مدل از نمک های حمام می‌توانید در هنگام استحمام یک روتین پوستی خوب را تجربه کنید.

4. استفاده از چای سبز

 

یبلیبلیب

 

احتمالا همه ما از خواص چای سبز برای پوست مطلع هستیم. زمانی که شما چای سبز را بر روی صورت خود قرار دهید آنتی اکسیدان‌های موجود در آن موجب از بین بردن ناخالصی، چربی و پاک شدن جوش‌های سر سیاه می‌شوند. برای استفاده از چای سبز شما باید یک قاشق غذاخوری برگ چای سبز خشک را با آب مخلوط کنید و به این ترتیب یک خمیز غلیظ درست کنید. شما می‌توانید این خمیر را به مدت 15 تا 20 دقیقه بر روی جوش‌های سر سیاه خود قرار دهید و سپس آن را با آب ولرم بشویید.

5. استفاده از شوینده‌های ملایم

همانطور که می‌دانیم جوش‌های سر سیاه در افرادی با پوست چرب بیشتر دیده می‌شوند به همین دلیل هم برخی افراد ترجیح می‌دهند تا از شوینده‌های قوی برای پاک کردن و از بین بردن آنها استفاده کنند. نباید فراموش کنید که پوست صورت به مقداری چربی نیاز دارد و با مصرف بیش از حد این شوینده‌ها نه تنها سلامت پوست  و زیبایی شما تهدید می‌شود بلکه موجب خشکی بیش از حد پوست هم می‌شود. در این صورت بدن برای جلوگیری از این خشکی بیش از حد، چربی بیشتری تولید می‌کند و وضعیت پوست بدتر خواهد شد. پس بهتر است به سراغ شوینده‌های ملایم بروید تا چربی پوست شما در حد متعادلی حفظ شود.

6. استفاده از ضد آفتاب‌های بدون چربی

 

عخعهخعهخ

 

با توجه به آنکه ضد آفتاب‌ها ماندگاری طولانی مدت و در عین حال جذب بسیار آرامی دارند، به مدت چند ساعت بر روی پوست شما باقی می‌مانند و به این ترتیب یک لایه بر روی پوست و منافذ آن تشکیل می‌دهند که به افزایش ترشح چربی و کاهش تنفس پوست منجر می‌شوند. بنابراین اگر ضد آفتاب شما هم حاوی چربی بیش از حد باشد این وضعیت تشدید خواهد شد و بهتر است ضد آفتاب خود را از نوع فاقد چربی انتخاب کنید.

7. استفاده از گوجه فرنگی

گوجه فرنگی هم یک داروی طبیعی برای پوست است. این داروی طبیعی برای جوش‌های سر سیاه معجزه می‌کند و شما برای استفاده از آن می‌توانید قبل از خواب تفاله گوجه فرنگی را بر روی جوش‌های سر سیاه خود قرار بدهید و صبح روز بعد صورت خود را بشویید. گوجه فرنگی همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است که کمک می‌کند تا جوش‌های سر سیاه خشک شوند. گوجه فرنگی لایه برداری عالی است و خواص اسیدی آن کمک می‌کند تا منافذ پوست به صورت کامل تخلیه شود.

نویسنده: وحیده امینی

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها