پویش غربالگری فشار خون در مشهد آغاز شد

پویش غربالگری فشار خون همزمان با روز جهانی فشارخون بالا از امروز، چهارشنبه در مشهد آغاز شد و به مدت سه روز ادامه دارد.

پویش غربالگری فشار خون در مشهد آغاز شد

 مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد در نشست خبری بدین مناسبت گفت: شعار امسال ۱۷ می، روز جهانی فشار خون بالا بر اندازه‌گیری دقیق فشار خون برای داشتن زندگی با کیفیت و عمر بیشتر تاکید دارد و بر این اساس آگاهی مردم نسبت به این بیماری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

دکتر مسعود زحمتکش افزود: پویش فشار خون بالا طی روزهای ۲۸ تا ۳۰ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۰ صبح  تا ۱۹ در بوستان ملت مشهد و دارالشفای حرم مطهر رضوی با همکاری انجمن علمی دانشجویان پزشکی، شهرداری مشهد، آستان قدس رضوی و کمیته امداد استان خراسان رضوی برگزار می‌شود. 

وی بیان کرد: فشارخون بالا یک بیماری مزمن در بین مردم است، به طوریکه ۵۰ درصد از افراد جامعه از بیماری خود اطلاع ندارند.

وی خاطر نشان کرد:  ۹۵ درصد افراد مبتلا به فشارخون زمینه ارثی دارند و فقط پنج درصد آنها به دلیل سایر بیماری‌های خود به پزشک مراجعه کرده و در زمان اندازه‌گیری فشار خون متوجه این بیماری می‌شوند.

دکتر زحمتکش افزود: فشار خون مهم‌ترین و اصلی‌ترین علت مرگ و میر در دنیا است، به گونه‌ای که در سال ۲۰۱۰ حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از افراد جهان درگیر این بیماری بوده‌اند و اکنون نیز تخمین زده می‌شود، این تعداد به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر رسیده باشد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی افزود: در ایام کرونا برخی افراد به واسطه ترس از ویروس کرونا کمتر به پزشک متخصص برای پیگیری روند درمان خود مراجعه کردند و حال آنکه بیماری فشار خون درمان ندارد بلکه باید تحت کنترل قرار گیرد و خطرات سکته و نارسایی قلبی و عروقی و کلیه را در بردارد.

وی گفت: با تشخیص بیماری فشار خون غیر از تجویز دارویی نیاز به اصلاح الگوی زندگی نیز است و پزشک باید با توجه به شرایط هر فرد، مقدار دارو و یا نوع دارویی متفاوتی را تجویز کند.

پویش مامان پزشک

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در مورد اجرای پویش "مامان پزشک" در مشهد گفت: در دوران کرونا مردم کمتر برای بررسی وضعیت سلامت فرزندان خود به پزشک متخصص مراجعه می‌کردند و بر همین اساس نشست‌های وبیناری از دی ماه سال ۱۳۹۹ برای اطلاع رسانی از سلامت اطفال، برای مادران فراهم شد که این طرح مامان پزشک نامگذاری شد.

دکتر بهاره ایمانی افزود: بر این اساس تیمی متشکل از پزشکان و متخصصان اطفال، ۳۱ اردیبهشت ماه در منطقه پنجتن شهر مشهد حضور پیدا می‌کنند و در این روز جلسه حضوری برای مادران در نظر گرفته شده است و سپس وضعیت نوزادان نیز به صورت رایگان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 

وی بیان کرد: بر اساس آمار به دست آمده این وبینارها مورد توجه حدود ۲ هزار مادر در سطح شهر مشهد قرار گرفت و اکنون که پاندمی کرونا تحت کنترل قرار گرفته است، موضوع غربالگری نوزادان خانواده‌های مناطق کمتر برخوردار شهر مشهد با همکاری بسیج جامعه پزشکی در دست برنامه ریزی قرار گرفت.

ایمانی در ادامه گفت: طبق یک تحقیق علمی در سال ۱۳۹۱، مشخص شد ۱۹ درصد کودکان زیر ۲ سال دارای فقر شدید آهن هستند که باید مورد درمان قرار گیرند و آگاهی مادران در این زمینه نقش موثری دارد.

وی با اشاره به برخی از عوارض کمبود آهن در کودکان از جمله بدخلقی، عدم تمرکز و یادگیری صحیح افزود: اگر در دوران کودکی این کمبود درمان نشود فرد با این خلق و خو پرورش یافته و در آینده دچار مشکلاتی در اشتغال و ارتباطات اجتماعی خود می‌شود، لذا از اکنون برای آینده بهتر فرزندان این مرز و بوم باید تلاش کرد.

پویش اهدای عضو

معاون آموزش، پژوهش و فنی سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به پویش اهدای عضو گفت: سی و یکمین روز از ماه اردیبهشت در تقویم به نام روز اهدای زندگی نامگذاری شده است که استفاده از اعضای بیماران مرگ مغزی حیاتی دوباره به زندگی بسیاری از بیماران نیازمند عضو می بخشد.

دکتر بیتا میرزایی افزود: سازمان نظام پزشکی مشهد با مشارکت انجمن علمی دانشجویان پزشکی و در بیمارستانهای دولتی و خصوصی به مناسبت روز ملی اهدای عضو پویشی را طرح ریزی کرده‌ است که طی یک ماه برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: پویش اهدای عضو از چهارم خردادماه در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد آغاز می‌شود و در مراسم اختتامیه این طرح در پایان خردادماه از خانواده هایی که در خصوص اهدا عضوی نجات‌بخش جان دیگران بودند، تقدیر می‌شود.

معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: بسیاری از خانواده‌هایی که عضو عزیزان مرگ مغزی خود را اهدا کرده‌اند، تحمل سوگ کمتری را تجربه می‌کنند زیرا احساس می‌کنند عزیزشان در کالبدی دیگر به زندگی ادامه می‌دهد.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها