می‌توان نوجوانان را «چهارشنبه سوری» دور از «ترقه» و در خانه نگه داشت؟

یک روانشناس گفت: نوجوان به دنبال کسب تجربه است، بنابراین اینکه والدین دائما از معایب و عواقب بد مواد محترقه نظیر ترقه و لزوم دوری نوجوان از بازی با این مواد برای فرزند خود بگویند، تاثیر گذار نخواهد بود؛ از این رو والدین باید زیر نظر خودشان برای نوجوان تجربه سالم بسازند.

می‌توان نوجوانان را «چهارشنبه سوری» دور از «ترقه» و در خانه نگه داشت؟

شبنم طلوعی به ارائه توصیه‌های روانشناختی برای سالم گذراندن چهارشنبه آخر سال پرداخت و درباره اینکه آیا می‌توان در چهارشنبه سوری نوجوان را از سودای مواد محترقه و ترقه دور و در خانه نگه داشت؟، اظهار کرد: اینکه والدین فقط از عواقب بد مواد محترقه در شب چهارشنبه سوری برای نوجوان تعریف کنند حتی اگر در روان او تاثیر گذار باشد اما جلوی عملکرد او را نخواهد گرفت و از این رو والدین باید زیر نظر خودشان برای نوجوان تجربه سالمی در این شب بسازند.

وی با بیان اینکه نوجوانی سن هیجان است و نوجوان دوست دارد به نحوی هیجانات خود را تخلیه کند، تصریح کرد: والدین باید با در نظر گرفتن این بعد هیجانی در دوران نوجوانی، شب چهارشنبه سوری را برای نوجوان و دیگر اعضای خانواده هیجان انگیز کنند.

این روانشناس با ذکر مثالی ادامه داد: برای مثال والدین می‌توانند مسئولیت تهیه ابزار شادی و فرح در این شب را بر عهده بگیرند و به نوجوان بگویند که قرار است یک سری ابزار بی‌خطر برای جشن گرفتن این شب تهیه کنند. درواقع باید به نوجوان اطلاع دهند که خانواده برای جشن گرفتن این شب برنامه‌ای دارد و جزئیات کارهای هیجان انگیزی که قرار است به اتفاق خانواده انجام دهند را با آب و تاب برای نوجوان تعریف کنند تا نوجوان انگیزه همراهی با خانواده را داشته باشد.

طلوعی  با اشاره به اینکه خانواده‌ها می‌توانند برای جشن گرفتن این شب برنامه دورهمی با اعضای فامیل تدارک ببیند و این مهمانی را با فعالیت‌های سالم و ایمن به یک جشن فرح بخش برای نوجوان تبدیل کنند، توصیه کرد: گردهمایی بزرگترها در حیاط یا پشت بام خانه و یا خارج از شهر و داشتن فعالیت‌های شادی بخش اما بی‌خطر می‌تواند به افزایش هیجان نوجوان و تمایل او به همراهی خانواده کمک کند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که معمولا نوجوانان دوست دارند شب چهارشنبه سوری را همراه با هم‌سالان و رفقای خود سپری کنند، در چنین مواقعی والدین باید چه واکنشی داشته باشند؟، خاطر نشان کرد: نوجوانان با توجه به گروه سنی حساسی که دارند، به شدت گرایش به حضور در جمع گروه هم‌سالان را دارند. در عین حال باید توجه داشت که اگر این گروه هم‌سالان سالم نباشد و یا قوانین خارج از خانواده شما را داشته باشند، اثراتی بر روی نوجوان می‌گذارند که این تاثیر را نمی‌توان یک شبه از بین برد. در این راستا ساده ترین پیشنهاد آنی که می‌توان ارائه داد این است که والدین گروه دوستان نوجوان را شناسایی کنند، با والدین این نوجوانان ارتباط بگیرند و در صورت توافق والد دوست فرزند و هم راستا بودن برنامه‌های هر دو خانواده برای چهارشنبه سوری، خانواده‌ها برنامه‌ای مشترک بچینند؛ اینگونه نوجوان شب هیجان انگیز اما ایمنی را تجربه خواهد کرد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    مانند رئیس جمهور که همه چیز را با آب و تاب تعریف می‌کند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها