حوادث چهارشنبه سوری هر روز قربانیان تازه می‌گیرد

ترقه عامل 2 انفجار هولناک در تبریز و مشهد

همزمان با نزدیک شدن به شب چهارشنبه آخر سال حوادث مربوط به این شب نیز در حال افزایش است. در 2حادثه دلخراش در تبریز و مشهد دست‌کم یک نفر جان خود را از دست داد و 12نفر دیگر نیز مصدوم شدند.

ترقه عامل 2 انفجار هولناک در تبریز و مشهد

با وجود هشدارها درخصوص استفاده نکردن از مواد محترقه و عواقب تلخ آن، اما همچنان از گوشه و کنار کشور خبرهای تلخی در این خصوص شنیده می‌شود. یکی از این حوادث تلخ شامگاه سه‌شنبه در تبریز اتفاق افتاد. ساعت 19:41 به مرکز فرماندهی آتش‌نشانی تبریز خبر رسید که انفجار مهیبی در منطقه احمدآباد واقع در حاشیه این شهر رخ داده و باعث ریزش آوار شده است. شدت انفجار به حدی بود که 3خانه به‌طور کامل تخریب  و به خانه‌های مجاور نیز خسارت وارده شده بود. در این شرایط بود که آتش‌نشانان ایستگاه‌های 20و 15به محل حادثه اعزام شدند.
اکبر دشتی، معاون عملیات آتش‌نشانی تبریز در این‌باره می‌گوید: چون شهروندان اعلام کرده بودند که بر اثر این انفجار آوار ایجاد شده و ممکن است افرادی زیر آوار گرفتار شده باشند، در همان لحظات اولیه اکیپ آواربرداری که به دستگاه‌های هیدرولیک آوار برداری و بتن شکن و همچنین دستگاه زنده یاب صوتی مجهز بودند، به محل اعزام شد. وی ادامه می‌دهد: در این حادثه 3خانه به‌طور کامل ویران و در دیوار ساختمان‌های مجاور نیز ترک‌هایی ایجاد شده بود. از همان زمان عملیات آواربرداری آغاز شد تا اینکه ساعتی بعد همکارانم توانستند 7مصدوم حادثه را از زیر آوار بیرون کشیده و به امدادگران اورژانس تحویل دهند.
معاون عملیات آتش‌نشانی تبریز درباره علت وقوع این حادثه می‌گوید: بررسی‌های اولیه کارشناسان آتش‌نشانی نشان می‌دهد که علت وقوع این انفجار، نگهداری و استفاده از اکلیل و سرنج و وسایل و مواد حساس به ضربه و حرارت بود که در اثر شوک انفجار اتفاق افتاد. در همین حال وحید شادی نیا، سخنگوی اورژانس آذربایجان‌ شرقی درباره سرنوشت مصدومان این حادثه به همشهری می‌گوید: این حادثه 7مصدوم داشت. یکی از مصدومان که پسر 22ساله‌ای به نام حسین بود  دقایقی پس از انتقال به بیمارستان بر اثر شدت جراحات وارده جانش را از دست داد. یک مصدوم به‌صورت سرپایی درمان شد و 2مصدوم به بیمارستان سینا و 3مصدوم نیز به بیمارستان امام رضا(ع) انتقال یافتند که وضعیت 2نفر از مصدومان وخیم گزارش شده است.
این حادثه مرگبار در شرایطی اتفاق افتاد که حدود یک ماه قبل نیز در حادثه‌ای مشابه در تبریز که به‌دلیل انفجار مواد محترقه اتفاق افتاد ساختمانی دوطبقه ویران شد و ۳ نفر جان خود را از دست دادند و 10نفر نیز مصدوم شدند.

مصدومیت 5نوجوان در مشهد
شامگاه سه‌شنبه انفجار مواد محترقه در مشهد نیز حادثه تلخی را رقم زد و موجب مصدومیت 5پسر نوجوان شد. مهدی رضایی، معاون عملیات آتش‌نشانی مشهد در این‌باره می‌گوید: در پی تماس تلفنی شهروندان و اعلام شنیده شدن صدای انفجار از داخل یک خانه، آتش‌نشانان ایستگاه‌های ۲۸ و ۵۱ به محل حادثه در خیابان هنرور اعزام شدند. با حضور آتش‌نشانان در محل مشخص شد، ۵ پسر نوجوان با میانگین سنی ۱۰ تا ۲۰ سال هنگام ساخت مواد محترقه در طبقه سوم یک آپارتمان مسکونی ۹ واحدی، به‌دلیل انفجار دچار سوختگی و جراحت شده‌اند که آتش‌نشانان بلافاصله این افراد را برای انتقال به بیمارستان از محل خارج کرده و تحویل تکنسین‌های اورژانس حاضر در محل دادند.
وی ادامه می‌دهد: در بررسی‌های دقیق مشخص شد، این ۵ نفر در اقدامی خطرناک و در نبود والدین خود، تصمیم به ساخت ترقه گرفته بودند که انفجار اتفاق افتاد و باعث مصدومیت آنها و تخریب و وارد شدن خسارت به آپارتمان شد.

آخرین آمار تلفات و مصدومان چهارشنبه سوری
2حادثه دلخراش در تبریز و مشهد در شرایطی اتفاق افتاد که تاکنون دست‌کم در حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری 5نفر جان خود را از دست داده و 154نفر نیز مصدوم شده‌اند. مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور در این‌باره می‌گوید: براساس آماری که اورژانس کشور در اختیار دارد از ابتدای بهمن، تا ١٧ اسفند ماه سال‌جاری ١۴٢‌نفر بر اثر حوادث مرتبط با چهارشنبه آخر سال مصدوم شده و 4‌نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. او ادامه می‌دهد: از مجموع مصدومان ١٢٢‌نفر درمان و مرخص شدند که هم‌اکنون ١٧‌نفر از مصدومان بستری هستند و 3‌نفر نیز در محل وقوع حادثه درمان شدند. حالا با احتساب تلفات و مصدومان 2‌حادثه تبریز و مشهد شمار  جانباختگان به 5نفر و تعداد مصدومان به 154نفر رسید.

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها