پروبیوتیک ها و سلامت قلب

همه ساله بیماران بسیاری به علت بیماری‌های قلبی می‌میرند. در واقع بیماری قلبی یکی از شایع‌ترین علل مرگ در بین مردم سراسر جهان است. بنابراین توجه به سلامتی به منظور بهبود عملکرد قلب بسیار مهم است.

پروبیوتیک ها و سلامت قلب

پیروی از یک رژیم غذایی سالم و انجام فعالیت‌های بدنی می‌تواند از شما در مقابل ابتلا به این بیماری محافظت کند. تحقیقات نشان می‌دهند غذاها و خوراکی‌های بسیاری برای سلامت قلب مفید هستند. جالب است بدانید که برخی تحقیقات از تاثیرات مثبت پروبیوتیک بر روی سلامت قلب اطلاعاتی منتشر کرده‌اند. تنها کافیست که در مورد پروبیوتیک و مصرف این ماده کاربردی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های زنده و مفید را وارد بدن شما می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهند که این باکتری‌ها برای سلامتی افراد بسیار مفید هستند. به طور معمول پروبیوتیک‌ها باکتری‌هایی مانند لاکتوباسیل و بیفیدوباکتری را شامل می‌شوند اما این نوع باکتری‌ها ثابت نیستند و این احتمال وجود دارد که تاثیرات متفاوتی بر روی بدن داشته باشند. روده شما دارای تعداد زیادی میکروب و باکتری مفید است که هر کدام تاثیرات متفاوتی بر روی سلامتی شما دارند. باکتری‌های روده انرژی دریافتی از هضم غذا را مدیریت می‌کنند و در نهایت در تغییرات وزنی شما نقش مهمی دارند. همچنین باکتری‌های روده با کاهش فشار خون و التهاب، سطح کلسترول و قند خون در سلامت مغز و سلامت قلب شما موثرند. زمانی که سیستم گوارشی و روده‌ها به‌درستی کار کنند و بازیابی باکتری‌های سالم روده به راحتی انجام گردد، قلب شما در شرایط بهتری به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد؛ پروبیوتیک‌ها نقش موثری در سلامت روده دارند و در نتیجه آنها می‌توانند بر روی سلامت قلب شما نیز موثر باشند. در این شرایط می‌توانید از بهترین مکمل پروبیوتیک استفاده کنید تا سلامت قلب شما بهبود یابد.

پروبیوتیک و کاهش فشار خون

فشار خون یکی از عوامل مهمی است که سلامت قلب افراد را به خطر می‌اندازد. برخی مشاهدات نشان می‌دهند که مصرف پروبیوتیک‌ها می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند و در نهایت همین موضوع می‌تواند در سلامت قلب افراد موثر باشد. مطالعه‌ای بر روی تعدادی بیمار مبتلا به کلسترول خون بالا نشان می‌دهد که مصرف لاکتوباسیلی پلانتاروم توانسته به طور قابل فشار خون بالا را کاهش دهد؛ این شرایط به معنای آن نیست که تمامی پروبیوتیک‌ها می‌توانند بر روی کاهش فشار خون نقش موثری داشته باشند. تحقیقات دیگری نشان می‌دهند که مصرف برخی از انواع پروبیوتیک موجود در ماست، تاثیری بر روی کاهش فشار خون بیماران نداشته و در ادامه بر روی سلامت قلب نیز موثر نبوده است. به طور کلی می‌توانیم بگوییم تحقیقات از تاثیر مثبت پروبیوتیک بر روی کاهش فشار خون می‌گویند اما باید انواع مصرفی آن به دقت بررسی شود.

در برخی مطالعات کاهش فشار خون تحت شرایط زیر دیده شده است:

  • زمانی که پروبیوتیک بیش از 8 هفته مصرف شود
  • وقتی دوز پروبیوتیک مصرفی بالا باشد
  • زمانی که فشار خون بسیار بالا باشد
  • زمانی که چندین نوع پروبیوتیک به‌طور همزمان مصرف شوند

مشاهدات دیگری نشان می‌دهند که شیر تخمیرشده پروبیوتیک، فشار خون بالا را در افراد مبتلا کاهش داده و در نهایت در سلامت قلب نیز موثر بوده است.

11

 

پروبیوتیک و کاهش کلسترول

مطالعات بسیاری در زمینه فواید مصرف پروبیوتیک به خصوص تاثیر آن بر روی کلسترول خون انجام شده است. این مطالعات نشان می‌دهند که نوعی از پروبیوتیک می‌تواند بر روی کاهش کلسترول خون موثر باشد. در واقع باید بدانید که دو نوع اصلی کلسترول در بدن شما وجود دارد؛ کلسترول با چگالی کم که به آن "کلسترول بد" می‌گوییم و کلسترول با چگالی بالا که به آن "کلسترول خوب" می‌گوییم. تحققیات نشان می‌دهند که پروبیوتیک لاکتوباسیلوس، به طور خاص توانسته بر روی کاهش کلسترول بد خون موثر باشد. این پروبیوتیک انواع مختلفی دارد؛ تحقیقات نشان می‌دهند که دو نوع L. plantarum و L. reuteri توانسته‌اند به طور خاص بر روی کاهش کلسترول بد خون نقش موثری داشته باشند.

تاثیرات مصرف پروبیوتیک بر روی افراد با کلسترول خون بالا بسیار موثر بوده و تحقیقات نشان می‌دهند برخی از انواع پروبیوتیک به طور خاص می‌توانند در کاهش کلسترول بد خون نقش مهمی ایفا کنند. زمانی که بیماران با کلسترول خون بالا از مکمل‌های پروبیوتیک در طولانی مدت استفاده می‌کنند، سرعت کاهش کلسترول خون آنها چشم‌گیر است. در واقع پروبیوتیک‌ها می‌توانند با کلسترول بد خون در روده‌ها متصل شوند و از جذب آنها جلوگیری کنند. همچنین مصرف پروبیوتیک به تولید اسید صفراوی کمک کرده و در نهایت باعث بالا بردن سوخت‌وساز چربی و کلسترول خواهند شد.

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که پروبیوتیک‌ها می‌توانند اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه ایجاد کنند که این ترکیبات باعث جلوگیری از تشکیل کلسترول توسط کبد می‌شوند.

پروبیوتیک و کاهش التهاب

التهاب به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. در برخی مواقع بدن شما در واکنش به عفونت‌ها و به منظور التیام زخم‌ها، سیستم ایمنی خود را فعال می‌کند و همین موضوع می‌تواند مسبب بروز التهاب شود. همچنین استعمال سیگار، پیروی از یک رژیم غذایی ناسالم و در ادامه یک سبک زندگی نامناسب می‌تواند التهاب ایجاد کند و در نهایت باعث بروز بیماری‌های قلبی شود. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف برخی انواع پروبیوتیک می‌تواند در کاهش التهاب بدن کمک کند و در نهایت این موضوع در سلامت قلب بیماران موثر است. با توجه به گزارشات به دست آمده، مصرف پروبیوتیک توانسته باعث کاهش مواد شیمیایی التهابی پروتئین و فیبرینوژن شود. فیبرینوژن‌ها مسبب لخته شدن خون هستند و کاهش آنها به بهبود شرایط قلبی بیماران کمک می‌کند.

همچنین مطالعات دیگری در این زمینه انجام شده است که نشان می‌دهند مصرف پروبیوتیک‌های غذایی و همچنین مکمل‌ها می‌توانند به طور قابل توجهی فیبرینوژن را کاهش دهند و در ادامه بر روی سلامت قلب بیماران تاثیرات مثبتی بگذارند.

پروبیوتیک و کاهش تری گلیسیرید

همان‌طور که می‌دانید تری گلیسیریدها نوعی چربی خون هستند که در صورت بالا بودن آنها سلامت قلب به خطر می‌افتد. جالب است بدانید که محققان معتقدند که مصرف پروبیوتیک می‌تواند در کاهش تری گلیسیرید خون موثر باشد. مطالعه‌ای بر روی افراد مبتلا به تری گلیسیرید بالا انجام شده که نشان می‌دهد مصرف دو نوع پروبیوتیک با نام‌های لاکتوباسیلوس کورواتوس و لاکتوباسیلوس پلانتاروم، به‌طور قابل توجهی تری گلیسیرید بالا را کاهش می‌دهد.

البته باید به این نکته توجه کنید که همه انواع پروبیوتیک نمی‌توانند باعث کاهش تری گلیسیرید خون شوند. برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف پروبیوتیک بر روی تعدادی از بیماران مورد مطالعه، بی‌اثر بوده است. لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری انجام گیرد اما به طور کلی می‌توانیم بگوییم مصرف پروبیوتیک بر روی سلامت بدن و در ادامه سلامت قلب تاثیرات مثبتی می‌گذارد.

کلام پایانی

پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های فعال و مفید برای سلامت بدن شما هستند. تحقیقات نشان می‌دهند مصرف برخی انواع پروبیوتیک می‌تواند در کاهش کلسترول بد خون، تری گلیسیرید، فشار خون و التهاب نقش موثری داشته باشد. در نتیجه می‌توانیم بگوییم تاثیر پروبیوتیک بر روی موارد ذکر شده، کمک بزرگی به سلامت قلب افراد خواهد کرد.

باید بدانید که همه انواع پروبیوتیک‌ها برای سلامت قلب مفید نیستند و در این مورد حتما باید آزمایشات بسیاری انجام شود. شما می‌توانید در این خصوص با پزشک متخصص مشورت کنید و روش‌های درمانی مناسبی را برای خود انتخاب نمایید. تغییر در سبک زندگی، پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و انجام فعالیت‌های ورزشی در کنار مصرف مکمل‌های پروبیوتیک می‌توانند بر روی کاهش فشار خون، کلسترول بد، تری گلیسیرید و التهابات بدنی موثر باشند و در نهایت سلامت قلب شما را تضمین کنند.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها