افزایش ابتلای زنان به ایدز

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: در سال‌های اخیر در کشور شاهد افزایش ابتلا زنان به ایدز هستیم و طبق آمار الگوی انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال‌های اخیر تغییر کرده است.

افزایش ابتلای زنان به ایدز

حسن بختیاری صبح امروز (۱۱ آذرماه) در جمع خبرنگاران، در رابطه با شعار روز جهانی ایدز، اظهار کرد: شعار امسال روز جهانی ایدز ″برابری دسترسی همگان به خدمات پیشگیری و تشخیص ایدز″ تعیین شده است‌.

وی در رابطه با نابرابری‌ها در خصوص پاسخ‌دهی به ایدز در جهان، افزود: با گذشت چهار دهه از پاسخ‌دهی به ایدز، هنوز در سطح جهانی، نابرابری‌ها در اساسی‌ترین خدمات مانند دسترسی به آزمایش، درمان و اقلام محافظت فردی وجود دارد.

این مسئول در رابطه با تاثیر شیوع کووید - ۱۹ بر پایان دادن به همه‌گیری ایدز، تصریح کرد: داده‌های جهانی نشان می‌دهد که طی دو سال اخیر، همه‌گیری کووید - ۱۹ و سایر بحران‌های جهانی، باعث شده که پیشرفت اقدامات در راستای پایان دادن به همه‌گیری ایدز دچار تزلزل شده، منابع کاهش پیدا کند و جان میلیون‌ها نفر در معرض خطر جدی قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان در رابطه با آمار مبتلایان به ایدز و جان‌باختگان بر اثر این بیماری در جهان، گفت: اکنون طبق آمارهای منتشر شده، ۳۸.۴ میلیون نفر در دنیا با HIV زندگی می‌کنند و در سال ۲۰۲۱ میلادی ۱.۵ میلیون نفر در جهان به این ویروس آلوده شده و ۶۵۰ هزار نفر در اثر ابتلا به ایدز جان خود را از دست داده‌اند.

بختیاری در رابطه با آمار مبتلایان به ایدز در ایران، اظهار کرد: براساس نظام جامع مدیریت داده‌های الکترونیک HIV در کشور، کل موارد ثبت شده در ایران از ابتدا تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۱،  ۴۴۷۶۲  نفر بوده که ۸۱ درصد کل موارد شناسایی شده را مردان و ۱۹ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

وی در رابطه با تغییر الگوی انتقال و درصد ابتلا به ایدز در کشور، افزود: طبق نظام جامع مدیریت داده‌های الکترونیک ایدز در کشور، الگوی انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال‌های اخیر تغییر کرده است، به گونه‌ای که از کل موارد شناسایی و گزارش شده در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱، ۳۱ درصد موارد را زنان و ۶۹ درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

این مسئول با اشاره به افزایش ابتلای زنان به ایدز در سال‌های اخیر، تصریح کرد: با توجه به آمارهای ذکر شده، موارد انتقال از طریق جنسی افزایش یافته است، به همین دلیل راهکارهای پیشگیری و کنترل HIV در کشور مورد بازنگری قرار گرفته و در همین راستا برنامه‌های جدیدی در نظام بهداشتی کشور در حال اجرا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه بیشتر مبتلایان در گروه جوان و کارآمد جامعه قرار دارند که خود می‌تواند تهدیدی جدی برای توسعه و امنیت کشورها و از هم‌گسیختگی نظام خانواده و پیامدهای ناشی از آن شود، گفت: متاسفانه تعداد زیادی از مبتلایان به دلیل آگاهی نداشتن از ابتلا به عفونت HIV، با رعایت نکردن اصول پیشگیری، باعث انتقال بیماری به دیگران می‌شوند.

بختیاری در رابطه با وجود انگ و تبعیض در خصوص مبتلایان به ایدز، اظهار کرد: وجود انگ و تبعیض بیماران را منزوی می‌کند و از ترس بدنام شدن، بیماری خود را پنهان می‌کنند؛ بنابراین نه تنها خودشان از دریافت خدمات بهداشتی، پیشگیری و درمان محروم می‌شوند بلکه احتمال خطر انتقال بیماری به دیگران نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه ویروس HIV، می‌تواند هر شخصی را در هر سنی مبتلا کند و مختص گروه خاصی نیست، افزود: افزایش آگاهی جامعه و از بین بردن انگ و تبعیض نسبت به افراد مبتلا به ایدز یکی از استراتژی‌های مهم برای پیشگیری و کنترل این بیماری در جامعه است.

این مسئول در رابطه با پنجمین برنامه ملی کنترل عفونت HIV، تصریح کرد: طبق پنجمین برنامه ملی کنترل عفونت HIV که از سال ۱۳۹۹ آغاز شده و تا سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت، همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها به خصوص شرکای برنامه مذکور، انجمن‌های مردم‌نهاد، رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و غیره، خود را به همکاری با حوزه سلامت متعهد بدانند تا گام‌های موثرتری در راستای پیشگیری و کنترل ایدز در جامعه برداشته شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به فراهم شدن امکان ارائه خدمات رایگان پیشگیری، مشاوره‌ای، تشخیصی و درمانی، خاطرنشان کرد: با وجود داروهای موثر که ضمن افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به HIV، باعث کاهش انتقال بیماری به سایر افراد می‌شود و امید برای کنترل عفونت HIV در جامعه افزایش پیدا کرده است.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها