ظریف: برجام دستاورد مقاومت‌ مردم است/ آن را قدر بدانیم و به راحتی از دست ندهیم


11 مرداد 1400 - 21:16
6108217b250c8_2021-08-02_21-16
وزیر امور خارجه با بیان اینکه طرفی که در برجام به اهداف خود نرسید، طرف مقابل ما بود، گفت: برجام دستاورد مقاومت مردم در مقابل تحریمهای اوباما و ترامپ بود. باید این دستاورد را قدر بدانیم و به راحتی آن را از دست ندهیم.

محمد جواد ظریف با بیان اینکه برای دشوار کردن اعمال تحریم باید کارهای مهمی مانند جذب سرمایه‌ بیشتر به کشور انجام می‌شد، گفت:  ۸۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری پیشنهاد شده بود که به دلایل مختلف از جمله سخت‌گیری‌های داخلی و وسواس برای وابسته نکردن کشور که موجه هم بود و دلایل خارجی، انجام نشد. اگر این سرمایه گذاری‌ها انجام می‌شد، تحریم‌ ایران دشوارتر بود.

وزیر امور خارجه یکی از راه‌های کاستن وابستگی کشور به خارج و افزودن وابستگی خارج به ایران را جذب سرمایه‌ خارجی عنوان و تصریح کرد: اگر پول‌شان در ایران گیر باشد حتما تحریم دشوارتر خواهد شد و فکر می‌کنم این یکی از کاستی‌ها بود.

وی ادامه داد: کاستی دیگر این بود که مردم احساس کردند سر کشور کلاه رفته است درحالی که چنین نبود. شاید می‌بایست در زمان مذاکرات برجام بیشتر با مردم صحبت می‌کردم و جزییات را بیشتر می‌گفتم.

وزیر امور خارجه گفت: کتابی که در سه جلد درباره مذاکرات برجام در روزهای آینده توسط موسسه اطلاعات خلاف ادعاهای برخی، پس از طی کردن همه مراحل قانونی منتشر می‌شود و این کتاب تنها گوشه‌ای از مذاکرات برجام را نشان می‌دهد.

وی افزود: یک نکته را می‌خواهم به مردم بگویم که اگر برجام بد بود، این ما بودیم که باید می‌گفتیم باید برجام را تغییر دهید نه اینکه آمریکایی‌ها و غربی‌ها بگویند موضوع منطقه و موشک به برجام اضافه شود. این نشان می‌دهد طرفی طرکه در برجام موفق شد، ما بودیم و کسی که به اهداف خود نرسید طرف مقابل بود.

ظریف تاکید کرد: دولت یازدهم و دوازدهم تمام شد و بنده هم به دانشگاه می‌روم اما این دستاورد مقاومت مردم در دوره تحریم‌های دولت اوباما و مقاومت در برابر تحریم‌های دولت ترامپ است. این مقاومت را باید قدر بدانیم و به راحتی از دست ندهیم.

وزیر امور خارجه همچنین درباره بهترین و بدترین خاطره خود در هشت سال وزارت امور خارجه گفت: به نتیجه رسیدن برجام همچنان بهترین خاطره‌ام در دوره مسوولیتم در وزارت امور خارجه است و بدترین خاطره‌ام هم با شهادت حاج قاسم سلیمانی آغاز شد و با سقوط هواپیما خاتمه پیدا کرد. شهادت حاج قاسم و سقوط هواپیمایی که به اشتباه آن را زدند واقعا مرا متاثر کرد و به بدترین خاطره‌ام تبدیل شد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه طرفی که در برجام به اهداف خود نرسید، طرف مقابل ما بود، گفت: برجام دستاورد مقاومت مردم در مقابل تحریمهای اوباما و ترامپ بود. باید این دستاورد را قدر بدانیم و به راحتی آن را از دست ندهیم.

پایگاه خبری خبر فوری (khabarfoori.com)

6108217b250c8_2021-08-02_21-16
11 مرداد 1400 - 21:16

محمد جواد ظریف با بیان اینکه برای دشوار کردن اعمال تحریم باید کارهای مهمی مانند جذب سرمایه‌ بیشتر به کشور انجام می‌شد، گفت:  ۸۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری پیشنهاد شده بود که به دلایل مختلف از جمله سخت‌گیری‌های داخلی و وسواس برای وابسته نکردن کشور که موجه هم بود و دلایل خارجی، انجام نشد. اگر این سرمایه گذاری‌ها انجام می‌شد، تحریم‌ ایران دشوارتر بود.

وزیر امور خارجه یکی از راه‌های کاستن وابستگی کشور به خارج و افزودن وابستگی خارج به ایران را جذب سرمایه‌ خارجی عنوان و تصریح کرد: اگر پول‌شان در ایران گیر باشد حتما تحریم دشوارتر خواهد شد و فکر می‌کنم این یکی از کاستی‌ها بود.

وی ادامه داد: کاستی دیگر این بود که مردم احساس کردند سر کشور کلاه رفته است درحالی که چنین نبود. شاید می‌بایست در زمان مذاکرات برجام بیشتر با مردم صحبت می‌کردم و جزییات را بیشتر می‌گفتم.

وزیر امور خارجه گفت: کتابی که در سه جلد درباره مذاکرات برجام در روزهای آینده توسط موسسه اطلاعات خلاف ادعاهای برخی، پس از طی کردن همه مراحل قانونی منتشر می‌شود و این کتاب تنها گوشه‌ای از مذاکرات برجام را نشان می‌دهد.

وی افزود: یک نکته را می‌خواهم به مردم بگویم که اگر برجام بد بود، این ما بودیم که باید می‌گفتیم باید برجام را تغییر دهید نه اینکه آمریکایی‌ها و غربی‌ها بگویند موضوع منطقه و موشک به برجام اضافه شود. این نشان می‌دهد طرفی طرکه در برجام موفق شد، ما بودیم و کسی که به اهداف خود نرسید طرف مقابل بود.

ظریف تاکید کرد: دولت یازدهم و دوازدهم تمام شد و بنده هم به دانشگاه می‌روم اما این دستاورد مقاومت مردم در دوره تحریم‌های دولت اوباما و مقاومت در برابر تحریم‌های دولت ترامپ است. این مقاومت را باید قدر بدانیم و به راحتی از دست ندهیم.

وزیر امور خارجه همچنین درباره بهترین و بدترین خاطره خود در هشت سال وزارت امور خارجه گفت: به نتیجه رسیدن برجام همچنان بهترین خاطره‌ام در دوره مسوولیتم در وزارت امور خارجه است و بدترین خاطره‌ام هم با شهادت حاج قاسم سلیمانی آغاز شد و با سقوط هواپیما خاتمه پیدا کرد. شهادت حاج قاسم و سقوط هواپیمایی که به اشتباه آن را زدند واقعا مرا متاثر کرد و به بدترین خاطره‌ام تبدیل شد.

منبع: ایرنا

66

نظرات 35
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.
- 0 0 پاسخ 1400/5/12 -12:54

ظریف بسیار ضعیف و ترسو بود.

محسن 0 0 پاسخ 1400/5/12 -12:32

پس چرا جایزه سکه رو دادن به شما برجام اگه خوب بود نمیزدید به نام مقاومت فقط سکه طلاهای برجام خوب بود اونم برای شما

رسول 0 0 پاسخ 1400/5/12 -12:21

جناب آقای ظریف شما که سالها آمریکا زندگی کردید باید می دانستید که آمریکائی ها از اساس با نظام جمهوری اسلامی مخالفند حالا جمهوری خواهان همیشه شمشیر را ازرو می بندد و دمکرات هادستکش مخملی دست می کنند و دست می دهند باید شما به گونه ای برجام را می‌بستید که ترامپ اگر هم بخواهد بیرون بیاید هزینه سنگینی برای آمریکا داشته باشید نه اینکه با یک امضا آنرا بلا اثر کند

نیما 6 0 پاسخ 1400/5/12 -10:21

لطفافقطبروتاازدیدنت محروم شویم

حسن نصرالله مزدور پولکی 5 1 پاسخ 1400/5/12 -10:16

جناب ظریف چمدان های آخری هنوز نیومده، فقط بلدی حرف بزنی؟!!!!!

یوناتان 5 0 پاسخ 1400/5/12 -10:07

برجام دستاورد وادادگی التماس حقارت و اعتماد به امضای جان کری بود - دستاورد برگ برنده ها رو یکجا بدی و منتظر اقدام طرف مقابل باشی و طرف به ریشت بخنده - دستاورد عدم اعتماد به ظرفیتهای داخلی - عدم اعتماد به خدا - دستاورد غرور خود بزرگ بینی بود برجام عبرت آیندگان و دولتهای بعد قرار گرفت

کریمی قدوسی 2 1 پاسخ 1400/5/12 -09:59

جناب آقای دکتر سید آیت الله العظمی دکتر سید دامت برکاته برجام را پاره کرده و به زباله دان بیندازید.اجرکم عندالله

امین 4 0 پاسخ 1400/5/12 -09:45

برو پی کارت مردک ... برجام فقط برای شما و رانت خواران مفید بود . مثلا مردم باید بابت چی برجام خوشحال باشند .... لغو بالمره تحریم ها یا بدبخت کردن شان در این 8 سال ؟ با ساده لوحی خندیدی و امضای کری رو تضمین دونستی و 8 سال مملکت رو علاف کردید .

محمد 2 0 پاسخ 1400/5/12 -09:31

مقاومت مردم كدومه ، ديكتاتوري شماست كه نميذاريد مردم نفس بكشند .

علی 1 0 پاسخ 1400/5/12 -09:28

آقای ظریف شما سیاستمدارید. سیاست یه جنبه تشریفاتی داره و یه جنبه عملی، چیزی که ارزش داره عمله. اینکه برجام خوب بود، عالی بود.و....روی کاغذه چی گیرمون اومد؟؟ چقدر هزینه کردیم و چقدر گرفتیم؟؟

پري 1 1 پاسخ 1400/5/12 -09:20

خدا رو صد هزار مرتبه شكر كه ديگه تو وزير ما نيستي ...برو به همون كار تحقيقاتي برس ...البته خسته ايي استراحت كن !!!!

ناشناس 1 0 پاسخ 1400/5/12 -09:12

مسولین چرا از طرف مردم حرف میزنی درا ثر گرانی فقیر شدیم گرسنگی و بیماری بیداد میکند

گرفتار 5 0 پاسخ 1400/5/12 -08:46

برجام دستاورد مقاومت مردم در مقابل تحریمهای اوباما و ترامپ بود..... و دکمه سر آستین بعضی ها خرج زندگی چند روز امثال من

شجاعی 7 2 پاسخ 1400/5/12 -08:24

خجالت هم ئخوب چیزیه .نتیجهه برجام نابودی کشور وملت بود.تحریما ماند و هسته ای هم متوقف شد

عباس 5 0 پاسخ 1400/5/12 -07:45

بله جناب ظریف مردم مقاومت کردن شما جیبتان راپرکردین زدن هواپیماهم که برای شما بد نشد انو پیراهن عثمان درست کردین حیف اون جوان دانشجویی که تواستادش باشی مردم که ازبرجام چیری عایدشان نشد فقط یک کلمه جدید یادگرفتن باهزینه هنگفت

ایرانی 4 1 پاسخ 1400/5/12 -07:21

ازقدیم میگفتن دروغگودشمن خداس؟ملت کجابرجام بود ن یاخواهن بود؟کیف وهتل رفتن وماموریت خارجشوتو رفتی؟!امتیازمفت مسلم ارباب کذاب متکبرت داده؟!بدبختیش مال ملته؟اهانده برابرماتوبدبختیش شریک بودیم؟!!!

تسلیم برجام !!!! 4 0 پاسخ 1400/5/12 -06:26

جناب ظریف ..... دقیقا بفرمایید کدام برجام را ممنون میشیم .. این برجام که توسط ترامپ پاره پاره شد ..... و شما هم به اسم و رسم مثلا صبر استراتژیک ولی در عمل به تسلیم روی آوردید و هیچ مابه ازای صفر شد سرنوشت تمام مذاکرات شما !!! آن طور که به منتقدان داخلی برجام با خشم نگاه می کردید یکبارهم به طرف های مذاکره خشمگین نشدید ..... ترس و تسلیم !!!

ظریف غریب بود 1 0 پاسخ 1400/5/12 -03:44

آقای ظریف دوستت داریم خسته نباشی ....خوب می‌دونیم چه کسانی باعث شدند تلاش‌های شما به نتیجه نرسه امیدوارم خدا این انسان ها رو شفا بده

ف ح 1 0 پاسخ 1400/5/12 -02:16

کسانی که روحانی و ظریف را مسخره می‌کنند انسان‌های آگاهی نیستند برخلاف آنچه تصور می‌کنند......مشکل ما با دنیا ریشه در سیاست های ما دارد .روحانی و ظریف می‌خواستند این سیاست های اشتباه را تغییر دهند اما نتوانستند ،چون مشکل جای دیگریست .به آنها نسبت خیانت زده میشود در حالیکه دلسوزی آنها برای وطن بیشتر از من و توی مغرور است چیزی که آنها ده سال پیش فهمیدند من وتو ده سال دیگر می‌فهمیم

علی 0 0 پاسخ 1400/5/12 -02:15

آقای ظریف ثمره برجام چی بود?چرا حاضر نیستید قبول کنید برجام شکست خورد

ناشناس 0 0 پاسخ 1400/5/12 -00:11

ظریف وظیفه اش این بود که مذاکره کنه که این رو به خوبی انجام داد

رضا 0 1 پاسخ 1400/5/12 -00:05

حیف که جارچیان و سینه چاکان ووو کنترل مملکت را گرفته اند بدست؛ تاریخ و گذشت زمان از مردانی امثال جناب دکتر ظریف به نیکی یاد می کنند برایتان آرزوی موفقیت و سربلندی دارم

غریبی 7 20 پاسخ 1400/5/11 -23:41

درود بر تو تلاش شما شایسته تقدیر است

علی 1400/5/12 -09:25

تلاش بی ثمر چه تقدیری داره؟ مملکت وقت آزمون و خطا و تلاش بی ثمر رو نداره به اندازه داغون شدیم. تو عمل چی به دستمون رسید؟

ترامپ 14 7 پاسخ 1400/5/11 -23:29

هرهرهرهرهرهرهرهرهر برجاآآآآم تف تو شرافتتون ۸ سال مذاکره انجام دادی به خروس قندی رضایت دای حالا داری میگی ازدست ندهیم

سیدعلی 1400/5/12 -00:28

تف خودتا هدر نده از تشنگی سقط میشی

یک ایرانی 20 7 پاسخ 1400/5/11 -23:15

آقای ظریف شما انرژی هسته ای ایران را نابود کردید در مقابل هیچ، خودتان هم به این مطلب اعتراف نمودید حتی گفتید من اشتباه کردم به آمریکا و غرب اعتماد کردم حال میشه به زبان ساده برا مردم بگی برجام برا کشور ما چه دست آوردی داشت؟یادت باشه نخوای بگی بدقولی آمریکاییها را ثابت کردیم چونکه این حرف را روحانی قبلا گفته.

اا 6 11 پاسخ 1400/5/11 -23:08

متاسفانه به نظر می آید دولت جدید دنبال نابودی برجام باشد و یا حداقل دنبال احیا آن نباشد. پیشرفت کشور در سایه تداوم تحریم ها و قطع ارتباط با دنیا توهم و سرابی بیش نیست.

ایرانی 1400/5/12 -07:25

میشه ۵تاازپیشرفتهای حاصل یابعدبرجاموذکرکنید؟تا ماهم به این ترکمان چای قرن۲۱ایمانبیاریم؟!ممنون ازراه نشانی؟