الگوی جدید خرید کتاب در دوران کرونا

در زمانی که افراد مجبور به قرنطینه خانگی بودند، فعالیت های برخی از واحدهای تجاری و صنفی به تعطیلی کشانده شد. تأثیر کووید 19 بر صنایع، بازارها و اقشار مختلف جامعه بسیار متفاوت بوده است.

الگوی جدید خرید کتاب در دوران کرونا

به طوری که برخی از صنایع متحمل ضرر و زیان های مختلفی شدند و برخی دیگر سود کردند. در دوران کرونا در بسیاری از کشورها شاهد رشد خرید کتاب بوده ایم و این صنعت، شرایط مناسبی را در این دوران تجربه کرده است.

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که در دوران پاندمیک و مواجهه با ویروس کرونا، درآمد فروش نشریات نسبت به سال گذشته در تمامی کشورها افزایش یافته است؛ چیزی حدود 7 درصد که معادل 2.1 میلیارد پوند است. بازار نشر مصرف کنندگان انگلستان طی گزارشی رشد 9 درصدی معادل با 1.5 میلیارد پوند را اعلام کرد در حالی که بازار صادرات با 4 درصد رشد به 675 میلیون پوند رسید.

بازار انتشارات کتاب های دیجیتال نیز با رشد مواجه بوده با 24٪ افزایش به 418 میلیون پوند چاپ و نشر موفقیت آمیز رسید.

پرمیندر مان، مدیر عامل شرکت Bonnier Books انگلستان و رئیس شورای ناشران مصرف کنندگان، گفت: «سال 2020، سالی چالش برانگیز و غیرقابل پیش بینی بود. ناشران طیف وسیعی از تجربیات را پشت سر گذاشتند. اما طی این مدت زمان، قدرت یک کتاب خوب بیش از هر زمان دیگری نمایان شد. چرا که این آمار رشد فروش کتاب نشان داده که مردم برای سرگرم کردن خود، به کتاب پناه آورده اند.

این آمار نه تنها برای انگلستان، بلکه برای آمریکایی ها نیز با رشد همراه بوده است. همه می دانیم که در روزهایی که ویروس کرونا در خیابان های شهرها و کشورهای مختلف در کمین بود، مردم از حضور در مراکز تفریحی مختلف منع می شدند. به همین دلیل روی آوردن به کتاب و کتابخوانی از جمله سرگرمی های مردم آمریکا نیز بود.

خوب است بدانید که بر اساس آمار منتشر شده از ان پی دی بوک‌اسکن، میان فروش کتاب های چاپی با رشد هشت درصدی مواجه بوده است. جالب اینجا است که این آمار و ارقام در خصوص کتاب های الکترونیکی و صوتی، البته با درصد رشد کمتر نیز صدق می کند.

به نظر می رسد سال های کرونایی برای ناشران کتاب خشنود کننده بوده و خبرهای خوبی برای آن ها به همراه داشته است.

این موضوع درخصوص ایران نیز صادق است. درواقع در این دوران که بسیاری از افراد مجبور به ماندن در خانه بودند، برای سرگرم کردن خود به خواندن کتاب روی آوردند تا این روزهای کسالت آور را به پایان برسانند. بسیاری از کتاب فروشی ها، از استقبال بی نظیر مردم برای خرید کتاب آنلاین از طریق وب سایت و شبکه اجتماعی اینستاگرام خبر دادند. این یعنی صنعت کتاب در ایران در دوران فراگیری کرونا توانسته به حیات خود ادامه دهد و رشد هم داشته باشد.

از طرف دیگر، خواندن درس و خرید کتاب دانشگاهی نیز به قوت خود باقی ماند و حتی می توانیم نیاز به مطالعه بیشتر را قوی تر عنوان کنیم.

چرا که حضور فیزیکی در کلاس های درس و دانشگاه جای خود را به آموزش مجازی داد و از این رو افراد برای درک بهتر مطالب، به خرید آنلاین کتاب روی آوردند.

اما چرا خرید کتاب در دوران کرونا الگوی جدیدی به خود گرفت؟

بدون تردید تجارت الکترونیکی در چند سال اخیر محبوبیت گسترده ای پیدا کرده است. شرکت های مختلفی مانند آمازون و علی بابا در فضای تجارت الکترونیکی به رهبران بزرگی در عرصه فروش تبدیل شده اند. البته شرکت های موفق دیگری در ایران نیز فعالیت می کنند که توانسته اند در دوران پاندمیک، به خوبی عمل نمایند.

با پیشرفت عصر دیجیتال، بسیاری از برندها و صنایع اکنون برای ارائه خدمات به مشتریان خود به تجارت الکترونیکی روی آورده اند. به گونه ای که حتی سفارش و خرید مواد غذایی و میوه نیز به شکل آنلاین بدل شده است. رشد خرید کتاب در دوران کرونا نیز تا حدی متاثر از این شرایط است.

خرید آنلاین کتابهای دانشگاهی از جمله مواردی است که در دوران کرونا، رشد قابل ملاحظه ای داشته است. با توجه به غیرحضوری شدن آموزش و دسترسی کمتر به اساتید، لزوم خرید و مطالعه کتاب‌های درسی دانشگاهی، دوچندان شده است.

خرید کتاب دانشگاهی از جمله مسائلی است که یک دانشجو همواره درگیر آن است. تمام دانشجویان به دنبال فروشگاه آنلاین کتابی هستند که تمامی کتابهای موردنظر آنها را در اختیارشان بگذارد تا آنها را از جستجو در پاساژها و کتابفروشی های مختلف، بی نیاز کند. به این ترتیب بدون نیاز به مراجعه حضوری به کتاب فروشی ها، می توانید با یک جستجوی ساده نسبت به خرید اینترنتی کتاب دانشگاهی مد نظر خود اقدام کنید. همین طور در صورتی که از پیش نام کتاب یا ناشر و ... را بشناسید، فیلترهای ناشر، نام و قیمت و ... به شما کمک خواهند کرد تا سریع تر به کتاب دانشگاهی مورد نظر خود، دسترسی داشته باشید.

شیوع ویروس کرونا فضای فعلی تجارت را به طرز چشمگیری تغییر داده است. درست است؛ برخی از کسب و کارها روزهای سختی را سپری می کنند و شاید دلیل آن، عقب افتادن از حضور در دنیای آنلاین است.

این حقیقت کتمان نشدنی است که خرید کتاب در دوران کرونا الگوی جدیدی به خود گرفته است. همان طور که در بالا اشاره کردیم، این صنعت توانست با رشد خوبی مواجه شود. به این دلیل که مانند خرید سایر کالاها، افراد ترجیح دادند تا کتاب های مورد نیاز خود را به صورت آنلاین خریداری کنند.

افراد می توانستند در یک پلتفرم به راحتی لیست تمام کتاب های خود را جست و جو کنند و آن ها را به صورت آنلاین و بدون حضور در خیابان های شلوغ و پر ترافیک و البته با ریسک ابتلا به کرونا خریداری نمایند. به همین دلیل به نظر می رسد تغییر شکل خرید کتاب پس از اتمام دوران کرونا، کاملا به شرایط پیش از آن بازنگردد.

فروش محصولات از طریق یک سیستم تجارت الکترونیکی تجربه خرید مناسبی را برای مشتریان فراهم کرده است. اصطلاح تجربه خرید مناسب طی سال های اخیر با تغییرات گسترده ای همراه بوده است. امروز راحتی در خرید کردن، یعنی صرف زمان و انرژی کمتر، حتی بسیار کمتر از یک قدم زدن ساده تا رسیدن به فروشگاه، اکنون فاصله خرید محصولات مختلفی مانند کتاب، به راحتی فشردن تنها یک کلیک است.

به عنوان مثال، با توجه به نیاز دانش آموزان به کتاب‌های کمک درسی برای درک هر چه بهتر مفاهیم درسی و آمادگی برای کنکور، خرید کتاب های کمک درسی در سال های اخیر به شکل محسوسی مورد توجه خانواده ها قرار گرفته است. این فرصت مناسبی برای فروشگاه های کتاب فراهم کرده تا با گسترش فروش خود به صورت آنلاین، از این شرایط بهره ببرند. اگر چه به نظر می رسد که تنوع بالای کتاب های کمک درسی در مقاطعه مختلفی تحصیلی، کمی گیج کننده باشد، اما با مطالعه مشخصات کامل این کتاب ها و مفاهیمی که در خود جای داده اند، می توان انتخابی هوشمندانه تر و موثرتر داشت و برای پیشرفت تحصیلی و بهبود شرایط در گروه های مختلف دانش آموزی، موفق تر ظاهر شد.

شاید پیش تر کمتر کسی به وب سایت ها اعتماد می کرد و خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام می دادند. اما تجربه های موفق از پیدایش و معرفی سایت های موفق، سبب شده تا اعتماد کاربران برای خرید آنلاین روز به روز افزایش یابد. ضمن آنکه نظارت های بیشتری امروز روی سایت های انجام می شود و لذا افراد می توانند به وب سایت هایی که دارای نمادهای معتبر هستند، اعتماد بیشتری کنند.

بدون تردید، روز به روز تجارت الکترونیکی گستردگی بیشتری پیدا خواهد کرد و دیگر نمی توان تجارت های قدیمی را در این فضاهای جدید رقابتی موفق ببینیم. رشد خرید کتاب در دوران کرونا، می تواند تلنگر مناسبی برای صاحبان کسب و کار باشد تا هر چه زودتر به فکر ورود به فضای آنلاین باشند. چرا که امروز نیاز کاربران تغییر کرده و آن ها نیز پا به پای این شرایط جدید پیش می روند. به همین ترتیب خرید آنلاین کتاب در دنیای امروز، جایگاه مهمی پیدا کرده است و برای رشد در این بازار، می بایست با تجارت الکترونیک هم گام شد.

برای خرید کتاب های دانشگاهی و درسی از فروشگاه اینترنتی کتاب فرآموز ( https://faramoz.com )، از طریق راه‌های ارتباطی زیر، اقدام کنید:

تلفن : 09916779384 (پشتیبانی 24 ساعته تلگرام و واتساپ)

ایمیل برای مشاوره: info@faramoz.com

آدرس : تهران ، میدان انقلاب ، خیابان فخررازی ، خیابان وحید نظری ، پلاک 61 ، طبقه 2 ، واحد 24

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها