آیا شما درونگرا هستید؟

افراد درونگرا در جامعه با افراد خجالتی و یا حتی مردم گریز اشتباه گرفته می‌شوند. اما درونگرا بودن یک تیپ شخصیتی است که برخی افراد را در بر می‌گیرد.

آیا شما درونگرا هستید؟

تا کنون علت و ریشه خاصی برای درونگرایی پیدا نشده است اما در برخی موارد عملکرد مغز درونگراها و برونگراها با هم تفاوت دارد. آگاهی از نشانه‌های درونگرایی، به شناخت بیشتر این افراد و تعامل بهتر با آن‌ها کمک می‌کند.

افراد درونگرا را چقدر می‌شناسید و چقدر نمی‌شناسید؟

درونگرا بودن خصیصه‌ای است که شاید نام آن را زیاد شنیده باشید اما آیا واقعاً می‌دانید افراد درونگرا چگونه هستند؟

بسیاری از ما اگر کسی را ببینیم که خجالتی و منزوی است، ممکن است فکر کنیم با یک شخص درونگرا روبرو هستیم. اما در واقع درونگرایی کاملاً متفاوت با خجالتی بودن است.

گاهی این عدم آگاهی از خصوصیات افراد درونگرا، حتی از طرف نزدیک‌ترین افراد آنان، منجر به شکل گرفتن تصورات و انتظاراتی غلط درباره آن‌ها می‌شود. تا جایی که حتی خودشان نیز شناخت درستی از خود پیدا نمی‌کنند و به جای پذیرفتن این ویژگی عادی، برچسب‌های اشتباه روی خود می‌زنند.

در این مطلب سعی داریم شما را با ویژگی افراد درونگرا آشنا کنیم تا تصوری صحیح و کامل از این افراد داشته باشید. شاید حتی خود شما یک فرد درونگرا باشید که سال‌هاست با برچسب خجالتی یا منزوی بودن زندگی می‌کنید و حتی خودتان نیز این برچسب را باور کرده‌اید.

پس همراه ما بمانید تا تمام اطلاعاتی را که لازم است درباره اشخاص درونگرا بدانیم، با یکدیگر مرور کنیم.

بیشتر بخوانید:

چگونه با وجود درونگرا بودن، یک رهبر خوب باشیم؟

تعریف افراد درونگرا

درونگرا بودن یک تیپ شخصیتی است نه یک ویژگی منفی یا نقطه ضعف. افرادی که چنین شخصیتی دارند ترجیح می‌دهند به جای توجه به دنیای بیرون، روی افکار و ایده‌های درونی خود تمرکز کنند.

آن‌ها از گذراندن وقت با یک یا دو نفر بیشتر از این لذت می‌برند که در یک جمع بزرگ باشند. شاید هنگامی که نام افراد درونگرا به میان می‌آید اشخاص خجالتی و ساکت را به یاد بیاورید که همیشه دوست دارند تنها باشند.

در واقع ممکن است برخی از اشخاص با ویژگی درونگرایی این خصیصه‌ها را داشته باشند اما نه تمام آن‌ها. به طور کلی، درونگرا یا برونگرا بودن به نوع تعامل فرد با دنیای پیرامون بستگی دارد.

علت درونگرا بودن

سؤالی که پیش می‌آید این است که خصلت درونگرا بودن از کجا نشأت می‌گیرد؟ حقیقت این است که روانشناسان و دانشمندان هنوز به طور قطعی نمی‌دانند آیا برونگرا بودن یا درونگرا بودن علت مشخصی دارد یا خیر.

تنها متوجه شده‌اند که مغز افراد درونگرا در مقایسه با برونگراها، تفاوت‌های کوچکی دارد. جالب است بدانید در اشخاص درونگرا، جریان خون در بخش قدامی مغز بیشتر از افراد برونگرا است. این بخش از مغز، همان قسمتی است که مسئولیت به خاطر سپردن چیزها، حل مسئله و برنامه‌ ریزی را بر عهده دارد.

همچنین عملکرد مغز یک فرد درونگرا در مقابل هورمون دوپامین متفاوت با فرد برونگراست. این هورمون مسئولیت ایجاد حس پاداش و لذت در مغز را بر عهده دارد و میزان آن در مغز همه افراد یکسان است اما افراد برونگرا هیجان بیشتری را از این هورمون دریافت می‌کنند.

ویژگی افراد درونگرا

افراد درونگرا چه ویژگی هایی دارند؟

حال نوبت به معرفی نشانه‌هایی می‌رسد که درونگرا بودن فرد را مشخص می‌کنند. اگر شما نیز چنین ویژگی‌های را در خود پیدا می‌کنید احتمالاٌ یک فرد درونگرا هستید.

1. اشخاص درونگرا برای تصمیم‌ گیری ‌های خود به زمان نیاز دارند.

2. این افراد معمولاً علاقه چندانی به کارهای گروهی ندارند.

3. هنگامی که برای مدت زمانی در یک جمع شلوغ هستند، احساس خستگی می‌کنند.

4. افراد درونگرا معمولاً دوستان کمی دارند اما رابطه بسیار نزدیکی با همین دوستان اندک خود دارند.

5 . برای تمرکز کردن به سکوت نیاز دارند.

6. خیال‌ باف هستند و برای حل برخی از مسائل خود نیز از قوه تخیل و تصورشان استفاده می‌کنند.

7. نوشتن را به حرف زدن ترجیح می‌دهند.

8. نسبت به خود و درونشان آگاهی دارند.

9. و …

انواع شخصیت درونگرا

نکته‌ای که شاید بسیاری از ما از آن بی ‌اطلاع باشیم این است که درونگرا بودن انواع متفاوتی دارد.

در واقع برای خصلت‌های درونگرایی و برونگرایی یک طیف مشخص وجود دارد و هر کدام از افراد درونگرا ممکن است در نقطه خاصی از این طیف باشند، به طوری که می‌توان گفت برخی نسبت به برخی دیگر درونگراتر هستند.

همچنین بعضی از افراد ممکن است دقیقاً وسط طیف قرار داشته باشند که به آنان میانگرا گفته می‌شود. خوب است بدانید در افرادی که شخصیت درونگرا دارند نیز احتمالاً برخی از ویژگی‌های افراد برونگرا دیده می‌شود. عکس این موضوع نیز صادق است.

طبق تحقیقات انجام شده، افراد درونگرا عموماً در یکی از گروه‌های زیر قرار می‌گیرند:

1. درونگرای اجتماعی

به این نوع از درونگرایی، نوع کلاسیک می‌گویند. افرادی که از نوع درونگرای اجتماعی هستند جمع‌های کوچک و ساکت را بیشتر از شلوغی دوست دارند.

2. درونگرای متفکر

اشخاصی که در این دسته قرار می‌گیرند یک ویژگی بارز دارند و آن خیال ‌بافی است. این افراد زمان زیادی را در افکار خود سپری می‌کنند و به نظر می‌رسد تخیل خلاقی داشته باشند.

3. درونگرای مضطرب

افراد درونگرایی که در دسته سوم یعنی درونگرای مضطرب جای دارند، تنها بودن را به بودن در جمع ترجیح می‌دهند، نه فقط به این علت که تنهایی را دوست دارند، بلکه به این دلیل که در جمع احساس بی‌دست و پا بودن و خجالت دارند.

4. درونگرای مهارشده

اشخاص درونگرایی که در این گروه قرار می‌گیرند، قبل از عمل کردن فکر می‌کنند و می‌توان گفت این ویژگی خاص آن‌ها محسوب می‌شود. آن‌ها از روی هوی و هوس کاری را انجام نمی‌دهند و اقداماتشان معمولاً بیشتر از دیگران زمان می‌برد.

افراد درونگرا ممکن است از نوعی به نوع دیگر تغییر کنند اما نمی‌توانند از تیپ شخصیتی درونگرا به برونگرا تغییر پیدا کنند. در واقع میزان درونگرایی در فرد ممکن است کم یا زیاد شود و یا نوع آن تفاوت پیدا کند اما نوع شخصیت تغییر نمی‌کند.

اشتباهات رایج درباره افراد درونگرا

خجالت را با درونگرایی اشتباه نگیرید

همان ‌طور که در ابتدای متن گفته شد، بسیاری از افراد، ویژگی درونگرایی را با خجالتی بودن یکی می‌دانند. در صورتی که درونگرا بودن یک تیپ شخصیتی است در حالی که خجالتی بودن به احساسات فرد بر می‌گردد.

در نتیجه افراد درونگرا را نمی‌توان با افراد خجالتی اشتباه گرفت.

افراد خجالتی هنگام حضور در جمع، خصوصاً در کنار غریبه‌ها، دست و پای خود را گم می‌کنند و راحت نیستند، عصبی می‌شوند، عرق می‌کنند، ممکن است حتی ضربان قلب‌شان بالا برود، دل‌ درد بگیرند و … به همین دلیل از مراسم‌های جمعی فرار می‌کنند تا از آن حالات و احساسات و انرژی منفی و ناخوشایند دور بمانند.

اشخاص درونگرا نیز از جمع‌ها و مراسم‌های شلوغ دوری می‌کنند اما نه به خاطر احساسات و واکنش‌های ناخوشایند خود در آن محیط‌ها، بلکه به این دلیل که وقتی تنها و یا در یک جمع یکی دو نفره هستند، احساس راحتی بیشتری می‌کنند و حتی انرژی بالاتری دارند.

شاید بتوان رابطه‌ای میان درونگرای مضطرب و فرد خجالتی پیدا کرد اما به طور کلی این دو مقوله با هم یکسان نیستند.

اشتباهات رایجی که درباره افراد درونگرا وجود دارد

اکنون که تا حد زیادی با خصلت درونگرایی آشنا شدیم، خوب است به بیان برخی از اشتباهات رایجی که درباره اشخاصی با تیپ شخصیتی درونگرا وجود دارد بپردازیم.

1. درونگراها، افسرده یا عصبانی نیستند

افرادی که درونگرا هستند بعد از حضور در یک جمع اجتماعی شلوغ به کمی تنهایی و سکوت نیاز دارند تا دوباره شارژ شوند. اما گاهی اطرافیان این تمایل آنان را به عنوان عبوس بودن، عصبانیت، افسردگی و یا حتی اضطراب تلقی می‌کنند.

2. افراد درونگرا نیز از مهمانی و سرگرمی لذت می‌برند

درست است که این افراد در جمع‌ها و مهمانی‌های شلوغ، اغلب ساکت و آرام هستند، اما این بدین معنا نیست که از مهمانی لذت نمی‌برند.

3. اشخاص درونگرا بی‌ادب نیستند

ممکن است وقتی با آنان مواجه ‌شوید، ساکت و محتاط باشند و نتوانید به راحتی متوجه شوید در فکرشان چه می‌گذرد. همین موضوع احتمالاً این تصور را در ذهن شما ایجاد می‌کند که افراد درونگرا، افرادی بی‌ادب یا بی‌ملاحظه هستند.

اما اگر در نظر بگیرید که این شیوه برخورد به دلیل نوع تیپ شخصیتی آن‌هاست، نظر شما کاملاً تغییر خواهد کرد.

4. درونگراها همیشه تنهایی را دوست ندارند

اگر می‌گوییم فرد درونگرا از تنهایی یا بودن در جمع‌های کوچک لذت می‌برد به این معنی نیست که همیشه دوست دارد تنها باشد.

درست است که چنین افرادی برای برگرداندن انرژی خود نیاز به تنهایی دارند اما در مقابل از معاشرت با اشخاصی که به خوبی می‌شناسند نیز، لذت می‌برند.

5. افراد درونگرا لزوماً درگیر آگورافوبیا نیستند

آگورافوبیا نام یک اختلال است که به نام گذر هراسی نیز شناخته می‌شود. در این اختلال فرد از حضور در جمع‌های شلوغ ترس دارد. متأسفانه گاهی درونگرایی با آگورافوبیا یکی در نظر گرفته می‌شود در حالی که دو مقوله کاملاً مجزا هستند.

ممکن است فردی که دچار گذرهراسی است، درونگرا نیز باشد ولی این به این معنا نیست که هر فرد درونگرایی، با آگورافوبیا درگیر است.

6. درونگراها از مردم تنفر ندارند

افراد درونگرا لزوماً مردم گریز نیستند. اتفاقاً می‌توان گفت این افراد علاقه زیادی به انسان‌ها دارند اما از صحبت‌های زیاد و برقراری روابط اجتماعی برای طولانی مدت، خسته می‌شوند؛ خصوصاً اگر موضوع صحبت از نظرشان بیهوده باشد.

اگر با یک فرد درونگرا مواجه شدید، کافیست موضوعی را پیش بکشید که برای او مهم باشد. خواهید دید که همین فرد ممکن است به پرحرف‌ترین فردی تبدیل شود که تا به حال دیده‌اید.

7. درونگرا بودن یک فرد به معنی اعتماد به نفس پایین او نیست

این یک نکته مهم محسوب می‌شود که اگر فردی درونگرا است نمی‌توانید به این نتیجه برسید که دچار کمبود اعتماد به نفس یا کمبود عزت نفس است. این یک تصور اشتباه است که بسیاری از مردم نسبت به افراد درونگرا دارند.

متأسفانه برخی از والدین برای این که چنین تصوری درباره کودک درونگرای خود دارند، او را به حضور در اجتماع و برقراری ارتباط مجبور می‌کنند تا در اصطلاح مشکلش را حل کنند. در حالی که نمی‌دانند فرزند آن‌ها هیچ مشکلی ندارد و فقط درونگرا است.

در پایان

حال که می‌دانید درونگرا کیست، چه ویژگی‌هایی دارد و همین‌طور چه ویژگی‌هایی ندارد، بهتر از قبل می‌توانید با چنین افرادی تعامل برقرار کنید و آن‌ها را درک کنید.

همه افراد درونگرا کاملاً شبیه هم نیستند و هر کدام ممکن است ویژگی‌ها و خصلت‌های منحصر به فردی داشته باشند. اما مهم این است بدانید درونگرایی تنها یک تیپ شخصیتی محسوب می‌شود نه یک عیب یا اختلال روانی.

منبع: مجله موفقیت

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها