مقایسه کشورهای ایران، ترکیه، مصر و اردن بر اساس گزارش جهانی شادکامی (۲۰۲۰-۲۰۱۵)

در گزارش مذکور شادکامی معادل «ارزیابی ذهنی فرد از وضعیت زندگی خود» تعریف شده است و جهت سنجش شادکامی از سوال ارزیابی زندگی «موسسه نظرسنجی گالوپ» استفاده می شود.

مقایسه کشورهای ایران، ترکیه، مصر و اردن بر اساس گزارش جهانی شادکامی (۲۰۲۰-۲۰۱۵)

گزارش جهانی شادکامی (World Happiness Report) به صورت سالیانه توسط شبکه گشایش توسعه پایدار Sustainable Development Solutions Network واقع در نیویورک منتشر می شود و وضعیت شادکامی کشورها را بر اساس اطلاعات موجود ارائه می کند.

در گزارش مذکور شادکامی معادل «ارزیابی ذهنی فرد از وضعیت زندگی خود» تعریف شده است و جهت سنجش شادکامی از سوال ارزیابی زندگی «موسسه نظرسنجی گالوپ» استفاده می شود. موسسه گالوپ نیز از مقیاس کانتریل (۱۹۶۵) در ارزیابی فرد از زندگی خود بهره می گیرد. موسسه گالوپ از شهروندان در سطح جهانی سوال می کند: «فرض کنید یک نردبان دارای ده پله است. پله صفر به معنای بدترین وضعیت و حالت زندگی و پله ده به معنای بهترین وضعیت و شرایط زندگی است. در حال حاضر شما احساس می کنید در کدام پله از نردبان ایستاده اید؟»

گزارش جهانی شادکامی تنها به نتایج حاصل از پاسخ های افراد به پرسش موسسه گالوپ در ارزیابی شادکامی افراد اکتفا نکرده است و آن را به مثابه متغیر وابسته درنظر گرفته است که متغیرهای دیگری بر آن تأثیرگذارند و نمره شادکامی را از مجموع متغیرهای اشاره شده ارائه می کند. متغیرهای مستقل و تأثیرگذار بر میزان رضایت فرد از زندگی خویش عبارتند از: عواطف مثبت (Positive Affect)، عواطف منفی (Negative Affect)، تولید ناخالص داخلی (GDP per capita)، حمایت اجتماعی (Social Support)، امید به زندگی (Healthy Life Expectancy at Birth)، آزادی انتخاب (Freedom to Make Life Choices)، بخشش یا کمک کردن (Generosity)، ادراک فساد (Perceptions of Corruption).

در گزارش شادکامی (۲۰۲۰) ایران با نمره ۴.۶۷ از ۱۰ در جایگاه ۱۱۸ جهان (از بین ۱۵۳ کشور) جای دارد. ترکیه با نمره ۵.۱۳ در جایگاه ۹۳، اردن با نمره ۴.۶۳ در جایگاه ۱۱۹ و مصر با نمره ۴.۱۵ در جایگاه ۱۳۸ جهان جای دارد. وضعیت شادکامی از سال ۲۰۱۵ در چهار کشور مقایسه شده است.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • به به چی شدیم
    0

    سال 55 با سوسسی و کانادا مقایسه میشدیم . الان با اردن . افغعانستان و موزامبیک و کنگو و ....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها