طرز تهیه کال جوش و یا کله جوش

کال جوش را می توانید آن طور که دوست دارید، درست کنید. کسانی که طعم ترش این غذا را دوست دارند می توانند آن را با دوغ محلی درست کنند و کسانی که طعم شیرین دوست دارند می توانند از ماست شیرین و یا کشک استفاده کنند.

طرز تهیه کال جوش و یا کله جوش

مواد لازم:

کشک: 200گرم

پیاز: یک عدد

سیر: یک حبه

نعناع خشک: یک قاشق غذا خوری

نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

روغن: به میزان لازم

روغن دنبه: یک قاشق غذا خوری

گردو: 2 عدد

مرزه: به میزان لازم

پودرآویشن: به میزان لازم

زیره: به میزان لازم

آب: دو لیوان

طرز تهیه:

مرحله اول:

اول از همه بریم سراغ آماده کردن ماست کال جوش...برای این کار دویست گرم کشک مخصوص کال جوش را بسابید و بعد داخل ان دو لیوان آب بریزید و با همزن دستی حسابی هم بزنید تا کشک در اب حل شود و مایعی شبیه به ماست رقیق و یا دوغ غلیظ درست شود.

برای طعم دار کردن این مایع می توانید از کمی زیره و مرزه و آویشن استفاده کنید. کمی زیره و مرزه آویشن را بسابید و به این مایع اضافه کنید تا مایعی طعم دار داشته باشید. مایع را کنار بگذارید تا استراحت کند و مزه بگیرد.

مرحله دوم:

پیازی را بعد از ان که پوست گرفتید بشویید و ریز خوردش کنید و یا می توانید آن را رنده کنید تا لعاب غذایتان بیشتر شود و کله جوشی غلیظ داشته باشید.

برای این غذا سعی کنید از قابلمه های سنگی و یا مسی استفاده کنید تا غذایی بسیار سالم و خوشمزه داشته باشید.

مقدار کمی روغن داخل قابلمه بریزید و روی گاز قرار داده تا روغن داغ شود. بعد از ان که روغن داغ شد به ان پیاز های خورد شده و یا رنده شده را اضافه کنید و منتظر بمانید تا سرخ شوند.

چون در انتهای پخت کله جوش می خواهم به ان روغن دنبه اضافه کنم پس در این مرحله از مقدار بسیار کمی روغن استفاده می کنم.

مرحله سوم:

تا پیاز ها در حال سرخ شدن هست چند گردو نسبتا درشت برداشته و مغز ان را جدا می کنیم و بعد به هر سایزی که دوست داشتید ان را خورد کنید. اگر دوست دارید که تکه های گردو زیر دندانتان حس شود ان را درشت خورد کنید.

سیر را نیز پوست گرفته و بشوید و نگینی خورد کنید، ابتدا گردو های خورد شده را به پیاز ها اضافه کنید و بعد از کمی تفت دادن و روغن پس دادن سیر را اضافه کنید و تند تند هم بزنید تا مخلوط شوند.

مرحله چهارم:

در این مرحله ادویه ها را اضافه کنید، نمک و فلفل و زردچوبه و کمی هم پودر آویشن را به روغن اضافه کرده و هم بزنید تا ادویه ها نیز سرخ شوند و بوی ان ها بلند شود. حالا کشک سایده شده را اضافه کرده و هم بزنید.

این کار را سریع و با دقت انجام دهید تا مایع شما با حرارت زیاد قابلمه و محتویاتش نبرد و لخته لخته نشود. بهتر است که در این مرحله زیر گاز را کم کرده و اهسته ان را هم بزنیم.

درون تابه ای کوچک مقداری روغن دنبه بریزید و روی گاز بگذارید تا روغن ذوب شود وقتی روغن گرم شد به ان کمی پودر نعناع خشک اضافه کنید و هم بزنید تا نعنا سرخ شود. کله جوش را داخل کاسه بریزید و رویش را با نعنا و روغن دنبه تزیین کنید.

منبع: مامی فود

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها