نخودپلو ساده و خوشمزه، با مرغ یا گوشت

اگر از غذا‌های تکراری خسته‌ اید و دنبال تنوع در برنامه غذایی‌ تان هستید، با دستور پخت نخودفرنگی پلو یک غذای خوشمزه، مقوی و سالم که مواد اصلی آن سیب زمینی، برنج و نخودفرنگی است، همراه ما باشید.

نخودپلو ساده و خوشمزه، با مرغ یا گوشت

مواد لازم:

برنج: ۳ پیمانه
نخود فرنگی پخته: ۱/۵ پیمانه
سیب زمینی متوسط: ۲ عدد
کره سرد: ۵۰ گرم
زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری
شوید خشک یا تازه: ۴۰۰ گرم (در صورت دلخواه)
نمک: به میزان لازم
پودر تخم گشنیز: به میزان لازم

مواد لازم نخود فرنگی پلو با کوفته قلقلی:

گوشت چرخ شده: ۴۰۰ گرم
پیاز بزرگ: یک عدد
فلفل سیاه: یک قاشق چایخوری
زردچوبه: ۲ قاشق چایخوری
نمک: به میزان لازم
روغن مایع: به میزان لازم

مواد لازم نخود فرنگی پلو با گوشت خورشتی:

گوشت مغز ران گوسفند یا گوساله: ۴۰۰ گرم
پیاز بزرگ: یک عدد
قرص استاک گوشت: یک عدد
رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه: یک قاشق چایخوری
زردچوبه: ۲ قاشق چایخوری
نمک: به میزان لازم
روغن مایع: به میزان لازم

مواد لازم نخود فرنگی پلو با فیله مرغ:

فیله مرغ: ۱۶ عدد
پیاز بزرگ: یک عدد
آب‌لیموی تازه: ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظ: یک تا ۲ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه: یک قاشق چایخوری
نمک: به میزان لازم
روغن مایع: به میزان لازم

طرز تهیه:

نخود فرنگی را پوست بکنید و آن را تمیز بشویید و آب‌کش کنید. در این مرحله ابتدا آب را جوش بیارید و کمی نمک به آن اضافه کنید. بعد نخود فرنگی را در آب در حال جوش بریزید.

بعد از چند دقیقه که نخود‌ها پخته شدند، آن‌ها را آبکش کنید. درصورت نیاز می‌توان از کنسرو نخود فرنگی نیز استفاده کنید؛ اما نخود فرنگی تازه مزه غذا را بهتر می‌کند.

نخودپلو ساده و خوشمزه؛ با مرغ یا گوشت

یکی از سیب‌زمینی‌ها را به صورت نگینی خرد کنید. داخل یک تابه روغن مایع بریزید و سیب‌زمینی‌ها را در روغن سرخ کنید تا طلایی و مغز پخت شود. در این مرحله مواد گوشتی و سیب زمینی و نخود فرنگی را با هم مخلوط کنید.

یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و یک عدد سیب‌زمینی را برش عرضی بدهید. مقداری روغن ته قابلمه بریزید و از سیب‌زمینی برش خورده به عنوان ته‌دیگ استفاده کنید.

حالا یک لایه برنج روی سیب‌زمینی‌ها بریزید و روی آن یک لایه گوشت و نخود فرنگی و سیب زمینی بریزید. سپس پودر تخم گشنیز و زعفران را هم اضافه کنید. به همین صورت به ریختن لایه لایه مواد تا پایان کار ادامه دهید.

وقتی کل برنج را داخل قابلمه ریختید، در این مرحله معمولاً به برنج آب و روغن اضافه می‌کنند که اضافه کردن آب و روغن باعث می‌شود ته‌دیگ شما خیلی روغنی شود؛ چون آب و روغن سریع به کف قابلمه می‌رود. پس بهتر است به جای آب و روغن کره سرد اضافه کنید.

به این صورت که بسته به حجم برنج یک قالب کره را به صورت نازک خرد کنید و به برنج اضافه کنید. اگر طعم کره را دوست ندارید، می‌توانید از همان آب و روغن استفاده کنید. درنهایت نصف استکان آب از دور برنج اضافه کنید. حدود ۵ دقیقه روی حرارت متوسط قرار دهید تا بخار برنج بلند شود و بعد حدود ۲۰ دقیقه روی حرارت کم قرار دهید تا برنج دم بکشد.

نکات مهم:

نکات مربوط به برنج: بعد از اینکه برنج را شستید، به آن آب گرم و نمک اضافه کنید. نمک را به اندازه‌ای اضافه کنید که کمی شور‌تر از حد معمول باشد. بگذارید برنج چند ساعت خیس بخورد. بهتر است برنج حداقل ۳ ساعت با نمک خیس بخورد تا کیفیت بهتری داشته باشد. اگر وقت دارید، حتماً از شب قبل برنج را خیس کنید.

برای آب‌کش کردن برنج قابلمه را تا دو سوم از آب پر کنید و روی حرارت بگذارید و نمک را به آن اضافه کنید. وقتی آب جوش آمد، باید برنج را اضافه کنید. آبی را که به برنج اضافه شده و برنج با آن خیس خورده بود، خالی کنید و برنج خیس خورده را داخل آب در حال جوش بریزید.

نخودپلو ساده و خوشمزه؛ با مرغ یا گوشت

حرارت برنج درحال جوش نباید کم باشد و شعله گاز باید متوسط رو به زیاد باشد. درب قابلمه را نگذارید و صبر کنید تا آب برنج به جوش بیاید. وقتی آب دوباره به جوش آمد، چند بار با فاصله و البته با دقت برنج را هم بزنید تا دانه‌ها از هم باز شود. دقت کنید برنج را خرد نکنید. تقریباً برنج حدود ده تا چهارده دقیقه باید بجوشد. البته زمان جوشیدن برنج بستگی به نوع آن دارد. زمانی برنج برای آب‌کش کردن مناسب است که دانه‌های آن نرم شود؛ ولی مغز آن هنوز سفت باشد.

وقتی که دانه‌های برنج را امتحان کردید و برنج به مرحله آب‌کشی رسید، ۲ دقیقه آخر شوید تازه را به آن اضافه کنید.

بعد آن را داخل آب‌کش بریزید و اجازه بدهید آب برنج کاملاً گرفته شود. سپس روی برنج آب سرد بریزید تا پخت دانه‌ها متوقف شود و همین‌طور نمک اضافی بین دانه‌های برنج بیرون برود تا برنج شما شور نشود. اگر خواستید از شوید خشک استفاده کنید، باید شوید را بعد از آب‌کش کردن برنج و موقع اضافه کردن مواد گوشتی لا به لای برنج اضافه کنید. اگر هم از شوید تازه استفاده کردید، باز هم می‌توانید کمی شوید خشک را به خاطر عطر و طعم آن اضافه کنید.

اگر خواستید برنج بیشتر قد بکشد، وقتی برنج شروع به جوشیدن کرد، یک استکان آب سرد به آن اضافه کنید.

نکات مربوط به نخود فرنگی: نخود فرنگی جزء سبزیجات خیلی پر طرفدار در بین ما ایرانی‌ها نیست و معمولاً در سبد غذایی ما جایگاه ویژه‌ای ندارد. اگر خواص آن را بدانید، شاید نظرتان نسبت به این سبزی پر خاصیت عوض شود. قبل از هر چیزی باید بگوییم که نخود فرنگی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی به خصوص ویتامین ث است. دوست‌دار قلب است و بسیار کم کالری و کم چربی است. درنتیجه گزینه بسیار مناسبی برای کسانی است که به دنبال کاهش وزن هستند.

اگر می‌خواهید رنگ سبز نخود فرنگی حفظ شود، بهتر است ابتدا آب را جوش بیاورید و کمی نمک به آن اضافه کنید، بعد نخود فرنگی را در آب در حال جوش بریزید. بعد از چند دقیقه که نخود‌ها پخته شدند، آن‌ها را آب‌کش کنید.

نخودپلو ساده و خوشمزه؛ با مرغ یا گوشت

نکات مربوط به زعفران: همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید؛ زیرا هرقدر زعفران را با آب بیش‌تری دم کنید، کم‌رنگ‌تر می‌شود و مجبور می‌شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواه‌تان از زعفران بیشتری استفاده کنید؛ بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است.

برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای ۱ قاشق چایخوری زعفران ۲ قاشق سوپخوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ باعث می‌شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیش‌تری پس بدهد.

نکات مربوط به پیاز: خیلی وقت‌ها که برای خریدن پیاز به بازار‌های میوه و تره‌بار می‌رویم، رنگ‌های مختلفی از پیاز‌ها را می‌بینیم و بدون توجه به اینکه هرکدام از این پیاز‌ها مصارف مشخصی دارند، آن‌ها را می‌خریم. درواقع دم‌دست‌ترین پیاز را انتخاب می‌کنیم، غافل از اینکه ممکن است پیاز انتخاب شده برای مصرفی که در نظر داریم، مناسب نباشد.

اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم‌تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را خام خورد و یا در سالاد‌ها و دیپ‌ها از آن استفاده کرد. این پیاز برای غذا‌های مکزیکی هم بهترین گزینه است.

منبع: فرارو

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها