هزاران مامور خیالیِ حقوق‌بگیر در دولت افغانستان

هزاران مامور خیالی در دستگاه دولت افغانستان که سال‌ها حقوق گرفته اند پس از ثبت بیومتریک شناسایی گردیده است که با این حساب، میلیون‌ها دلار به حساب افرادی واریز شده که اصلا حضور فیزیکی نداشته‌اند.

هزاران مامور خیالیِ حقوق‌بگیر در دولت افغانستان

پیش از این در دولت افغانستان گزارش‌های زیادی از وجود سرباز خیالی ارتش و پلیس در استانها و مناطق دور دست گزارش شده بود اما اکنون گزارشی از ماموران دولتی نیز منتشر شده است.

منابعی در کمیسیون اصلاحات اداری و ارائه خدمات غیرنظامی به برخی رسانه‌ها گفته اند که این ۱۲ هزار نفر سالها از دولت حقوق دریافت کرده اند.

منابع خبری به نقل از سیدحشمت الله هاشمی در اداره کمیسیون اصلاحات اداری این کشور نوشته است که روند ثبت بیومتریک ماموران غیرنظامی در دسامبر سال ۲۰۱۹(آذر۱۳۹۸) تکمیل شده و پس از آن مشخص گردیده است که ۱۲ هزار مامور که از دولت حقوق می گرفته وظیفه ای انجام نداده اند.

وی افزوده است که از جمله ۱۲ هزار مامور خیالی ۹ هزار نفر آن در وزارت آموزش و پرورش این کشور شامل بوده که از بین ۹ هزار مامور وزارت اموزش و پرورش نیز بیشترین آنها آموزگار خیالی بوده اند.

هاشمی گفته است که در نتیجه ثبت بیومتریک شناسایی شده که یک نفر به نام آموزگار در یکی از استانها اجرای وظیفه می کرده است و همزمان در کابل نیز در یکی از وزارت‌ها شامل کار بوده و همزمان از دو جا حقوق دریافت کرده است.

به گفته وی بیشترین شمار این افراد در استانها و شهرستان های ناامن و مناطق دوردست ثبت و استخدام شده اند.

به گفته این مقام افغان تعداد ماموران وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر ۲۷۲ هزار نفر می باشد که از جمله ۲۰۰ هزار آنها مشغول آموزگاری هستند.

این نخستین گزارش افراد خیالی در دولت افغانستان نیست پیش این نیز اداره بازرس ویژه آمریکا برای افغانستان (سیگار) در گزارشی گفته بود که در برخی از استانهای ناامن این کشور حدود ۵۰ درصد از نیروهای پلیس وجود خارجی ندارد.

«جان ساپکو» سربازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) در سال ۲۰۱۹ در گزارشی اعلام کرده بود که شمار نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در مقایسه با سال ۲۰۱۸ حدود ۱۰ درصد یعنی ۴۲ هزار نفر کاهش داشت.

سیگار با استناد به اطلاعات فرماندهی «حمایت قاطع» تاکید کرده بود که این کاهش در نتیجه تلاش‌ها برای شناسایی و حذف سربازان خیالی و استفاده از فناوری بیومتریک برای سرشماری نیروها امکان پذیر شده است.

وزارت کشور افغانستان در سال ۱۳۹۴حضور سرباز خیالی در تشکیلات این وزارت را تائید کرد اما گفت که شمار آنها به اندازه نیست که در رسانه ها گفته می شود.

گزارش های نیز از صدها مدرسه خیالی در مناطق ناامن افغانستان نیز در گذشته منتش شده است که حقوق آموزگاران و هزینه مدرسه و ساختمان از دولت گرفته شده اما بطور عملی مدرسه و آموزگار و دانش آموزی وجود فیزیکی نداشته است.

به همین دلیل است که افغانستان سالها در صدر فهرست کشورهای فاسد جهان قرار داشت و میلیون‌ها دلار از محل کمک های خارجی در این کشور حیف و میل شده است.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • کاربر ناشناس
    0

    ایران راهم ببینید دستکمی ازافعانستان ندارد

  • بندری
    0

    فکر کنم اشتباه شده، اون 12هزار نفر مامور خیالی ناپدید نشدن، همشون اتفاقا تو ایران هستن.، بازم بهمت افغانستان کسی که وجود نداشته ساپرت کردند، ولی اینجا .

  • مبرهن
    0

    اکثر پیامهای شما هدفمنده .داداش مردم دیگه آگاه شده .وقتی دولت باپول مردم تو بورس بازی کنه مشخص میشه کفگیر ته دیگ خورده .حالا گیر دادن به کارمندها

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها