دستگاه قضایی عراق:

حکم جلب ترامپ لازم الاجراست

دستگاه قضایی عراق درباره حکم جلب «دونالد ترامپ» اعلام کرد: این حکم پس از تکمیل تحقیقات انجام شده است، بنابراین دادگاه آنرا به عنوان یک پرونده جنایی رسیدگی کرد و قانون عراق نیز در این زمینه لازم الاجرا است.

حکم جلب ترامپ لازم الاجراست

قاضی مامور رسیدگی به پرونده ترور شهیدان سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده پیشین نیروی قدس و «حاج ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق و همرزمان آنها امروز در مصاحبه ای با مرکز اطلاع رسانی شورای عالی قضایی عراق درباره حکم جلب ترامپ گفت: حکم جلب دادگاه «الرصافه» در حق ترامپ با استناد به ماده ۴۰۶ قانون مجازات های عراق بعد از متهم شدن او به قتل شهید ابومهدی المهندس فرماندهان عملیات پیروزی و یارانش در تاریخ سوم ژانویه سال 2020 میلادی صادر شد.

وی افزود: حکم جلب بعد از آن صادر شد که دادگاه همه فرایند تحقیقاتی درباره حادثه و گردآوری مدارک و شنیدن گفته های شاهدان و مدعیان شخصی را به اتمام رساند.

این قاضی که مرکز اطلاع رسانی شورای عالی قضایی عراق به نام وی اشاره ای نکرد، افزود که نماینده حقوقی سفارت ایران در عراق در این پرونده نیز به نمایندگی از شهدای ایرانی اقدامات دادگاه در مورد پرونده را پیگیری کرد.

وی تصریح کرد: مدعیان شخصی و نمایندگان آنها با استناد به اظهارات علنی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در رسانه ها، به اتفاق وی را متهم در این جنایت و نقش آفرینی در اجرای آن کردند.

این قاضی خاطرنشان کرد: دادگاه به این پرونده به عنوان یک پرونده جنایی که در خاک عراق اتفاق افتاده است، رسیدگی کرد، لذا قانون عراق در این زمینه لازم الاجرا است و نه قانون یا قانون اساسی کشوری که متهم به آنجا تعلق دارد. این یک اصل جهانی است که قوانین همه کشورها درباره آن اتفاق نظر دارد.

وی گفت: بخشی از قربانیان عراقی هستند و جانی نیز شناخته شده است و اعتراف می کند که این جرم را مرتکب شده است. هیچ متن حقوقی عراقی یا توافقنامه ای بین عراق و آمریکا وجود ندارد که به او اجازه دهد این جنایت را انجام دهد و این همان چیزی است که دادگاه از طریق مکاتبات با دفتر نخست وزیری و وزارت امور خارجه به عنوان مرجع صالح در مورد توافق نامه ها و معاهدات با کشورها - در طول دوره تحقیقات بیش از یک ساله از تاریخ ارتکاب جرم - درباره آن تحقیق کرد.

دستگاه قضایی عراق اخیرا با صدور حکم جلب «دونالد ترامپ» گام مهمی را برداشت تا مسیر محاکمه رییس جمهوری آمریکا به دلیل جنایت ترور شهیدان سردار سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» و «حاج ابومهدی المهندس» و همرزمان آنها بویژه پس از پایان دوره ریاست جمهوری وی در آینده نزدیک، هموارتر شود.

شورای عالی دستگاه قضایی عراق در این زمینه اعلام کرد: قاضی ویژه دادگاه تحقیق الرصافه مسئول رسیدگی به جنایت ترور فرماندهان شهید و یارانش در نزدیکی فرودگاه بغداد، پس از بررسی اظهارات خانواده المهندس و پایان تحقیقات اولیه، حکم جلب ترامپ را صادر کرد.

این شورا تأکید کرد: طبق احکام ماده ۴۰۶ قانون کیفری عراق، تحقیقات درباره دیگر عاملان جنایت ترور فرماندهان شهید سلیمانی، المهندس و همرزمانش ادامه خواهد داشت.

سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان «الحشد الشعبی» عراق به همراه هشت نفر دیگر از همرزمانشان بامداد جمعه ۱۳ دی ۹۸ در مسیر فرودگاه بغداد در اقدام تروریستی کاخ سفید و به دستور مستقیم ترامپ رییس جمهوری آمریکا و با شلیک راکت از سه فروند هواپیماهای بدون سرنشین ارتش این کشور، به شهادت رسیدند.

درپی صدور حکم جلب ترامپ، شماری از حقوقدانان برجسته عراقی به بررسی جوانب حقوقی این حکم براساس قانون مجازات‌های عراق و آثار مرتب بر آن و چگونگی پیگیری این حکم در سطح بین‌الملل و همچنین چگونگی پیگیری پرونده در سازمان ملل پرداختند.

به گفته این کارشناسان، با توجه به اینکه حکم جلب ترامپ براساس ماده ۴۰۶ قانون مجازات‌های عراق صادر شده است، او به اعدام محکوم خواهد شد.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • کاربر ناشناس
    0

    انشاالله خون شهداپایمال نمی شود خداهست

  • ممد
    0

    ای خدا دارن مسخره مان میکنند و ما کاری از دستمان بر نمیاید

  • محمد
    0

    پس کي حکم جلب اختلاس کننده ها رو صادر ميکنن؟!!

  • استاد اسناد
    0

    در اینکه ترامپ بی همه چیز جنایت کرده و ما آرزویمان قصاص این ملعون خبیث است شکی نیست اما واقعا با این حکم صادره میشود خوش بین بود چطور و چگونه میتوان این هیولای بزرگ را محاکمه کرد در کدام دادگاه.?به جوک بیشتر شبیه هست تا واقعیت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها