آمریکا در آستانه انفجار؟

قاضی جدید دیوان عالی می‌تواند با ترامپ کودتا راه بیندازد/ آقای میلیاردر دست در دست بانوی مسیحی

شاید بسیاری بگویند برای ترامپ از این بهتر نمی‌شد. مخالف درجه یک او از دادگاه عالی خارج شد و یک موافق درجه یک او جانشینش گردید. حالا همه چیز برای کودتای نرم فراهم است.

قاضی جدید دیوان عالی می‌تواند با ترامپ کودتا راه بیندازد/ آقای میلیاردر دست در دست بانوی مسیحی

حسین نیازبخش: مرد پیش‌بینی‌ناپذیر آمریکا همچنان اقدامات غیرقابل پیش‌بینی می‌کند. ترامپ از مدت‌ها پیش در این فکر بود که به نوعی انتخابات را زیر سوال ببرد و اقداماتی انجام دهد که در صورت رای نیاوردن همچنان بتواند در کاخ سفید بماند. این عمل در ظاهر شاید غیرممکن‌ترین اقدام باشد اما در نظر ترامپ غیرممکنی وجود ندارد.

کسانی که خوب تاریخ خوانده‌اند، می‌دانند جریان‌های بزرگ گاه به علت یک حادثه و اتفاق ساده به وجود آمده است. رم کردن یک اسب، به خطا رفتن یک تیر و یا یک مرگ نابه‌هنگام، امپراتوری‌های زیادی را نابود و یا به وجود آورده‌اند. بله یک مرگ نابه‌هنگام؛ به نظر می‌رسد که این مرگ نابه‌هنگام به کمک مرد اول آمریکا آمده است. راث بیدر گینسبرگ قاضی دموکرات و مشهور دادگاه عالی آمریکا و از مخالفین سرسخت ترامپ به علت سرطان فوت کرد. حالا قانونا رئیس جمهور آمریکا می‌توانست یک قاضی را به عنوان جانشین او انتخاب کند. ترامپ از فرصت استفاده کرد و با انتخاب "ایمی کانی بارت" به عنوان جانشین گینسبرگ نشان داد که قصدی دارد.

دیوان عالی آمریکا چقدر مهم است؟

برای فهم اهمیت انتخاب بارت بد نیست جایگاه دیوان عالی آمریکا را بشناسید. دیوان عالی آمریکا ساختاری سیاسی و قانونی در راس هرم قدرت آمریکاست. این دیوان جایگاهی شبیه شورای نگهبان ایران دارد(با وجود تمام تفاوت‌هایش). نظارت بر اجرای قانون اساسی و مطابقت مصوبات کنگره با این قوانین وظیفه اصلی این دیوان است.

دیوان عالی به نوعی نقش میانجی و کدخدا را ایفا می‎کند. این نهاد در ابتدا توسط قانونگذاران ایالات متحده تشکیل شد تا اختلافات بنیادین روسای فدراسیون‌ها و ایالات را حل کند. از این جهت بحران‌های بزرگ مانند اختلاف بین کنگره یا سنا و رئیس جمهور یا گره‌های بازنشده قانونی به این دادگاه ارجاع می‌شود. مشخص است که مساله انتخابات هم از جمله این موارد است. از این رو همانطور که رویترز و دویچه ووله گفته اند، ترامپ به شدت در تلاش است پس از انتخابات در صورت انتخاب نشدن، مساله را به این نهاد ارجاع دهد.

این دیوان از 8 و گاه 9 قاضی ارشد آمریکایی تشکیل می‌شود. اعضای این سازمان مادام العمر عضو این دیوان هستند؛ از این جهت عضویت در آن می‌تواند به شدت موثر باشد. تا قبل از مرگ قاضی گینسبرگ بین دموکرات‌ها و محافظه کارهای این قوه قضائی نوعی تعادل وجود داشت اما ترامپ با انتخاب قاضی بارت، تعادل را به نفع محافظه‌کارها تغییر داد.

قاضی بارت؛ مسیحی متحد با ترامپ کیست؟

اما قاضی کانی بارت کیست و آیا او می‌تواند به منجی ترامپ تبدیل شود؟ الجزیره قطر در گزارش اخیرش به شخصیت و سوابق این قاضی آمریکایی پرداخت. نویسنده الجزیره تاکید دارد که قاضی بارت یک مسیحی کاتولیک به شدت متعصب است که به ارزش های سنتی جامعه آمریکا متعهد است. این تعصب (یا شاید ایمان) مذهبی به حدی در این زن عیان است که برخی او را "ژان دارک" جدید می‌نامند.

طبق گزارش الجزیره از منابع آمریکایی، بارت سالها عضو یک جمعیت مسیحی به نام "مردم و ستایش" (People and Praise) بوده است. این جمعیت عقاید و خط ومشی جالبی داشته و دارد. از نظر اعضا این جمعیت، خانواده اصلی‌ترین رکن جامعه آمریکا است. در راس یک خانواده هم مرد قرار دارد. از نظر گروه مردم و ستایش، مرد بر زن و فرزندان قیادت و سلطه دارد و همه اعضا باید تابع مرد(یا به عبارتی پدر) باشند. یکی دیگر از عقاید این جمعیت، نفوذ دین و ایمان مسیحی در ارکان مختلف جامعه و سیاست است. از نظر این گروه، ایمان مسیحی باید در تمام ساختار کشور نفوذ کرده و بر تمام قوانین نظارت داشته باشد.

قاضی بارت ضمن تاثیر گرفتن از گروه مذهبی مردم و ستایش، عقاید به شدت محافظه‌کارانه‌ای دارد. او مخالف سقط جنین است، با ازدواج خارج از چارچوب شرع و خانواده مخالف است و همچنین از جمله کسانی است که با قوانین مورد حمایت دموکرات ها از جمله "اوباما کر" مقابله کرد.

طبق گزارش الجزیره، قاضی بارت که نسبتا جوان است و 48 سال دارد، متولد لوئیزیانا ایالت نیو اورلئانز است. او نزدیک به 20 سال است که با جیس بارت(وکیل منطقه ساوث بند ایندیانا) ازدواج کرده و یک خانواده پرجمعیت 7 نفره دارد. او چند کودک را به سرپرستی گرفته که از جمله آنها، دو کودک بازمانده از زلزله هائیتی و یک کودک مبتلا به سندرو داون هستند.

پیوند بارت - ترامپ؛ کودتا نزدیک است؟

حالا ترامپ امید بسیاری به این قاضی محافظه کار بسته است. نباید فراموش کرد که بخشی از طرفداران ترامپ را مسیحیان انجیلی ( اینجا بخوانید) و گروه های سنتی تشکیل می‌دهد. این طبقه از انتخاب بارت به عنوان قاضی عالی کشور رضایت کامل دارند. روز قبل هزاران دانشجوی آمریکایی مذهبی به خیابان ریخته و به طرفداری از انتخاب بارت برای ترامپ دعا کردند. این افراد با نوشتن شعار "آمریکا را خداپرست کنید" نشان دادند که همسو با بارت هستند. از این جهت بسیار محتمل است که بارت یک متحد قدرتمند برای ترامپ باشد.

شاید بسیاری بگویند برای ترامپ از این بهتر نمی‌شد. مخالف درجه یک او از دادگاه عالی خارج شد و یک موافق درجه یک او جانشینش گردید. حالا همه چیز برای کودتای نرم فراهم است؛ کافی است او نتیجه انتخابات را نپذیرد و حاضر به انتقال قدرت نشود. مساله چنان بغرنج می‌شود که ممکن است به دیوان عالی ارجاع شود و آنجا نیز با انتخاب بارت در اختیار متحدین ترامپ است. آنها می‌توانند نتیجه انتخابات را برگردانند یا حداقل تغییراتی در آن بدهند.

کودتای نرم ترامپ؛ خیال خام

با این حال، نباید فراموش کرد که ساز و کار انتخاباتی و قانونی در آمریکا چنان پیچیده است که نمی‌توان به همین راحتی در مورد آن نسخه پیچید. اولا لزوما مساله انتخابات و عدم پذیرش ترامپ به دیوان عالی آمریکا ارجاع داده نمی‌شود. همانطور که برنی سندرز دموکرات گفته کنگره راهکارهایی را در نظر دارد که در صورت عدم پذیرش نتیجه انتخابات، بدون دخالت قضات عالی آمریکا بلافاصله ترامپ عزل شود. ثانیا فرض کنید مساله به دیوان عالی کشور ارجاع شود. قضات محافظه‌کار چه کاری می‌خواهند بکنند؟ می‌خواهند انتخابات را ابطال کنند؟ یا آراء الکترال را تغییر دهند؟ در طول تاریخ آمریکا حتی یک بار نیز چنین اتفاقی نیفتاده است. هر چقدرهم که قاضی‌های دیوان عالی محافظه کار باشند باز بعید است دست به چنین اقدام عجیب و بی سابقه ای بزنند(لازم به ذکر است که چند قاضی دیوان عالی همچنان دموکرات هستند). به نظر می‌رسد جز نوعی جنگ فرسایشی که در نهایت به شکست ترامپ منجر می‌شود چیز دیگری در انتظار جمهوری خواهان نیست.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • مهدی سهرابی مزوشی
    0

    سلام حالا مدام بگین عمو ترامپ خره

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      کسی به عمو ترامپ جونت و دایی بایدن جونت توهین نکرده آق مهدی

  • 7مهدی7
    0

    چه شود محیط داخلی کاخ سفید................

  • ایرانی
    0

    خدا یاور راستگویان و دلسوزان مردم و کشورشان هست .

  • ناشناس
    0

    اینها تخیلات ذهن شماست

  • رضا.
    0

    عجب توهماتی دارید. فکر کردید آمریکا مثل جهان سوم است که یک رئیس جمهور 30 سال در مسند قدرت باشد و مثل صدام و حافظ اسد در راس بماند؟ ساختار سیاسی در آنجا اجازه دیکتاتوری نخواهد داد. در داستان واتر گیت با اینکه نیکسون یکی‌از محبوب ترین و کارآمد ترین روسای جمهور بود ولی با مشخص شدن تخلف رئیس جمهور خود استعفا داد و حتی حزب جمهوری خواه هم این را پذیرفت.اگر کمی با ساختار سیاسی و روابط فی مابین قوا در غرب آشنا بودید هرگز چنین ادعایی نمی‌کردید.

  • شهروند۱
    0

    توهم زدید ،با ثبات ترین اقصاد و امنیت دنیا را آمریکا داره قدرت از این بیشتر که دلار آمریکا بسرعت با ارزش شده و ریال ایران بی ارزش و به تبع آن فقیر فقیر تر شده دستمزد کارگر ساده در ایران روزی ۳ دلار تازه اگر کار گیرش بیاد دستمزد کارگر ساده در آمریکا روزی ۱۰۰ دلار

  • داروغه
    0

    چقدر الکی داستان چینی و رویا پردازی میکنید .به جای اینکارها برید فکر کنید چهار سال دیگه با ترامپ باید چکار کنید

  • محمود
    0

    کودتای نرم اون هم تو آمریکا خبر فوری به این کارمندان که از تو لوپ لوپ پیدا کردی تا مزخرفات هذیانی خودشون رو به اسم مقاله به خورد ما بدهند مراقبت کن چون واقعا عتیقه هستند

  • کاربر ناشناس
    0

    چقدر نوچه های آمریکایی پرست داریم که حتی سنگ این ترامپ را به سینه میزنند

    نظرات شما -
    • رضا.
      0

      چنان شنیدن حرف حقیقت تلخه که دیگران را به آمریکا دوستی متهم میکنید. اخوی از خواب بیدار شو آمریکا ظالم و زورگوست ولی به هر حال این واقعیت نظام جهانی فعلی است و قدرت‌های بزرگ دنیا از روسیه و چین و اتحادیه اروپا این واقعیت را پذیرفتند و با تعامل با آمریکا منافع خودشان را حفظ کردند.

    • کاربر ناشناس
      0

      تعامل یعنی بشیم نوکر و گاو شیرده آمریکا.؟

    • رضا
      0

      مگه الان نیستیم؟

  • سید علی میرافضلی
    0

    ای شیرت بگم کم گفتم ترامپ.... خیلیا میسوزناااااا اووووووفی بسوز که سوز تو کارها کند. هههههههههه

  • کاظم
    0

    کودتا فقط تو کشورهای دارای دموکراسی معنی نداره،مردم به هر کی رای بدند همون میشه رئیس جمهور،البته مسئولان ما دعا میکنند بایدن برنده بشه

  • بادنجون کار
    0

    سرنوشت آمریکا ربطی به ملت ایران ندارد برید اقتصاد را درست کنید.......کومبوزه خیاری کاشتم اگر دراید

  • سعید
    0

    عقاید مذهبی این خانم رو مطالعه کنید و ببینید چقدر به آرمانهای عمل نشده ی ما نزدیکه. سوال: وضعیت ایمان حکومت و مردم آمریکا بهتره یا ما؟ بخصوص در دوره ترامپ

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟