برجام، گربه‌ای که بی نهایت جان دارد/ ضرب الاجل اروپا و احساس دوگانه اسرائیل/ گذشت زمان، به نفع ایران است یا آمریکا؟

تلاش‌ها برای دستیابی به توافق هسته‌ ای با ایران برای چندمین بار به پایان دوره زمانی و ضرب الاجل خود رسیده است. اما چه چیزی ورای این ضرب الاجل وجود دارد؟ احتمالاً یک ضرب الاجل جدید.

برجام، گربه‌ای که بی نهایت جان دارد/ ضرب الاجل اروپا و احساس دوگانه اسرائیل/ گذشت زمان، به نفع ایران است یا آمریکا؟

به گزارش خبر فوری، یادداشت ژوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایگاه فایننشال تایمز و اعلام این نکته که بسته پیشنهادی به ایران، آخرین تیر موجود در ترکش غرب برای بقای برجام است و در صورت عدم پذیرش این بسته توسط ایران تا ماه نوامبر، عملا مذاکرات برجامی از بین می رود، باعث شد در بین برخی محافل صهیونیستی شعفی ایجاد شود.

 برخی تحلیلگران اسرائیلی با توجه به قرائن مدعی اند که پیشنهادات اروپا مورد پذیرش مسئولین جمهوری اسلامی ایران قرار نخواهد گرفت و به همین دلیل، برجام به زودی از بین می رود و آمریکا نیز حاضر می شود، با اسرائیل همکاری کرده و کمپین «فشار حداکثری» خود را احیاء کند.

برجام، گربه‌ای که بی نهایت جان دارد

پایگاه خبری المانیتور در گزارش اخیرش به این موضوع پرداخته است. نویسنده این گزارش (بن کسپیت  Ben Caspit) ضمن تایید سخن فوق الذکر تاکید دارد که این مساله همه جوانب را نشان نمی  دهد و در راس تیم امنیتی اسرائیل روند دیگری در جریان است.

 تحلیلگر المانیتور در این رابطه می نویسد: «یکی از منابع دیپلماتیک و امنیتی اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با المانیتور گفته که توافق هسته ای با ایران مانند گربه ای است که {همه فکر می کنند} 9 جان دارد. در حال حاضر، نهمین جانش را هم دارد از دست می دهد، اما به زودی خواهیم دید که این گربه بی نهایت جان دارد. هیچ چیز نمرده است. در نهایت، هر دو طرف {ایران و آمریکا} علاقه آشکاری به دستیابی به توافق دارند.»

المانیتور تاکید دارد که اگرچه مذاکرات هسته ای به بن بست خورده اما رغبت آشکار همه طرف ها یعنی ایران و آمریکا و اروپا به توافق و عدم رویارویی مستقیم، باعث می شود، میز مذاکره برچیده نشود. از این رو، به نظر می رسد ضرب الاجل اتحادیه اروپا و ژوزف بورل هم لافی بیش نباشد و با پایان این دوره، احتمالا تمدید شود.

نویسنده المانیتور ضمن اشاره به فهم این مساله توسط مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی می نویسد: «همه در اسراییل نسبت به وضعیت کنونی خوش بین نیستند. موساد همچنان بر این باور است که در نهایت، توافق {بین ایران و آمریکا} حاصل خواهد شد زیرا آمریکایی ها، ایرانی ها و اروپایی ها همگی به آن نیاز دارند. بن بست فعلی مذاکرات  ظاهراً هیچ آرامشی برای رده های بالای موساد و رئیس آن دیوید بارنیا نداشته است.»

گذر زمان؛ به نفع ایران، به ضرر اسرائیل و آمریکا

آنچه مقامات اسرائیلی را بیش از پیش نگران کرده، این است که تداوم وضعیت فعلی همزمان شده با تداوم پیشرفت هسته ای ایران. مقامات رژیم صهیونیستی معتقدند، طول کشیدن مذاکرات و تعویق آن با کاهش فشار آمریکا و متحدانش بر ایران همراه است و ایران نیز از این فرصت استفاده کرده و فعالیت هسته ای خود را بیشتر و پیشرفته تر می کند.

در همین رابطه، برت مک گرک، مشاور جو بایدن در امور خاورمیانه اخیرا ارزیابی خود را در مورد پایان یافتن مذاکرات هسته ای به اشتراک گذاشت و گفت که "بسیار بعید" است که توافق هسته ای 2015 در آینده نزدیک احیا شود. مک گرک اضافه کرد که دولت بایدن قصد دارد از تحریم ها و انزوای دیپلماتیک علیه ایران استفاده کند، «اما نمی خواهد بی جهت اوضاع را بدتر کند». بر اساس گزارش المانیتور، اسرائیل این سیاست را برخلاف سیاست «فشار حداکثری» رئیس جمهور سابق آمریکا، دونالد ترامپ می داند. از نظر اسرائیلی ها سیاست دولت بایدن بسیار عجیب و متناقض است. آنها علیرغم بدبینی نسبت به آینده توافق هسته ای  و برجام، همچنان درها را به روی ایران باز نگه داشته اند.

سه گره کور برجامی

المانیتور در انتها به موانعی که توافق هسته ای و مذاکرات با آنها مواجه است اشاره دارد. نویسنده تاکید دارد حداقل سه مطلب و مساله وجود دارد که باعث شده ایران و آمریکا در مذاکرات هسته ای خود به بن بست برسند. این سه مطلب بدین شرح هستند:

الف. خروج نام سپاه پاسداران از لیست گروه های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا

ب. کاهش تحریم ها علیه مقامات ایران و سپاه پاسداران

ج. دادن تضمین توسط آمریکا مبنی بر عدم تکرار نقض برجام

از نظر المانیتور، حل این سه مساله به شدت دشوار هستند. ایران از آمریکا خواسته برای ادامه مذاکرات و توافق نهایی هر سه خواسته را قبول کند اما آمریکا حاضر به پذیرش اینها نیست. در مورد سپاه پاسداران، متحدان آمریکا و برخی مقامات داخلی بر بایدن فشار وارد کرده اند که در برابر خواسته ایران کوتاه نیاید. در مورد دادن تضمین هم باید گفت ساختار حکومت آمریکا بدین صورت است که دولتش هرگز نمی تواند تضمین دهد که کنگره یا سنا تصمیش را تایید نهایی خواهند کرد. به خصوص اینکه در حال حاضر کنگره در دست جمهوری خواهان است.

ضرب الاجلی بعد از ضرب الاجل دیگر

المانیتور در انتهای گزارش خود مجددا تاکید می کند علی رغم این بن بست ها، هیچ یک از طرف ها حاضر به ترک نهایی میز مذاکرات نیستند و به همین دلیل، زمان بدون وقوع اتفاق خاصی می گذرد و طرفین نه توافق می کنند و نه میز مذاکره را ترک می کنند. نویسنده در این رابطه می نویسد: «خلاصه اینکه تلاش‌های بی‌پایان برای دستیابی به توافق هسته‌ ای با ایران برای چندمین بار به پایان دوره زمانی و ضرب الاجل خود رسیده است. اما چه چیزی ورای این ضرب الاجل (deadline) وجود دارد؟ احتمالاً یک ضرب الاجل جدید.»

 

گزارش های رسانه های خارجی، صرفا جهت اطلاع رسانی ترجمه می شوند و لزوما مورد تایید خبر فوری نیستند.

 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 55
  • ناشناس
    8

    مسلما یه پیر زن که حقوق چندانی نمیگیر د باید پول برق و پول آب وپول گاز و پول داروهای آزاد قلب و دیابت رو بده وهم چنین پول پوشک و پرستار رو بده خدا الهی مشتی مرگ به این چپاول گران بده خب ایران بیشتر ضرر دیده اقتصاد لنگ دارو آزاد الهی هرچه زودتر مسولین بیسواد وچپاولگر و عارت گر که پول ایران به لبنان ویمن وسوریه وعراق میدن انشالله نابود بشن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      14

      معاو هست خیلی بی سوادی

    • به ناشناس
      3

      جناب ناشناس خودت بی سوادی مزدور

    • بناشناس۹:۵۸
      5

      بغیرازبیسوادی بیوطن هم هستی

    • ناشناس
      1

      قیمت دارو چندین برابر شده ، به امید خدا بستگان و عزیزان پاچه خواران نظام بیمار و گرفتار ویزیت ها و داروهای سرسام آور بشوند .
      مزدورانی که بدون حقوق مزدوری می کنند و سالها بعد متوجه می شوند که چه چیزهایی از دست داده اند . لعنت بر کسانیکه به ظالم کمک می کنند . نفرین بر کسانیکه ظالم را تایید می کنند .

    • ناشناس
      0

      بی سوا هستی چون اسم دیگر کشورها آوردی چون خرجی که برای این ها می شود به اندازه پول توجیبی ب ای اقتصاد ایران هست باز بی سواد هستید چون این خرج ها برای امنیت ملی ایران هست و شما دشمنان معلوم هست با این کار ما زیاد خوشحال نیستید باز بی سواد هستی چون وقتی آن زمانی که ارز رانتی 4200 داده می شد و برای 3 سال تورم بالای 40 درصد آن ایجاد کرد تا برخی اجناس را گران نکنند کدوم وری بودی که اعتراض کنی؟ خوب طبیعی هست چون سوادش را نداشتی!

    • رضا..
      0

      اون ناشناس که در دفاع از عملکرد حاکمیت دیگران را بی سواد می‌خواند یا خواب است و دچار غفلت یا منافعش در حفظ وضعیت موجود است. کشوری که زمانی پول ملی جزو چند ارز قدرتمند دنیا بود حالا از ضعیف تر ین ارز های دنیاست.روزگاری بود که متخصصین و نیروی کار خارجی برای آمدن به ایران صف می‌کشیدند و حالا جوان ایرانی به امید یک زندگی حداقلی و به امید آینده ایی بهتر باید در کشور های حوضه خلیج فارس و اروپا و.. بیگاری کند. بانک‌ها تبدیل به بنگاه‌های دلال و نزول خوار شده اند.با هدایت پول و منابع و... به سمت گرو ه های شبه نظامی در کشورهای دیگر و جنگ های نیابتی و در داخل با اختصاص بودجه کشور به صنعت موشکی و پهباد و هسته ای و غنی سازی، و به آن اضافه کنید فساد و رانت و غارت بیت المال، اقتصاد و معیشت مردم را متلاشی و از طرفی کشور را به ورطه تحریم و انزوای جهانی کشاندند.تازه طلبکار هم هستند که اگر این کار ها را نکرده بودیم امنیت نداشتید.!!

    • 12
      0

      کشورهایی که توسط ناشناس یادشده ( لبنان ویمن وسوریه وعراق ) به لحاظ مالی منافع زیادی برای ما عاید شده ، ارائه نبوده بلکه فروش بوده و مطالبه های مادی ومعنوی ، مثلا معدن فسفات سوریه رو بشاراسد قلمبه داده واسه ما یعنی واس ماس خودش کلی پوله که تا ده بیست سال آینده پولاش ماله ماست ( یکی ازبهترین فسفات جهانه ) ، کرانه های دریایی ش مال ماس یعنی برخی تسلیحات نظامی مونو تونستیم بفروشیم ضمن اینکه مرز بین المللی ساتراپی و تمدنی مون شده ( تاریخ رو مطالعه کنین ) ، لبنان هم به همین شکل هرچی که خرج کردیم ازشون گرفتیم و منطقه مدیترانه عملا در دست ماست این خودش قدرت منطقه ای و نفوذ منطقه ای محاسبه میشه ، عراق هم کریدور اقتصادی پولی و مالی مونه که اونم واس ماس یمن و ونزوئلا و..... هم تماما منافع مالی پشتشه که یه کم اگه مطالعه کنین دستتون میاد که عملا یه مقداری از دنیارو داریم برای خودمون مدیریت مالی میکنیم ....

  • ناشناس
    2

    همه میدانند که تحریم بلند مدت جواب میدهد ، اثرات آن مانند سرطان است که روز به روز پیشرفت خواهد کرد . هیچ تردید نداشته باشید که وقت‌کشی صد درصد به ضرر ایران است.

    نظرات شما -
    • 1

      به ضرر ایران وبنفع روس وچین ونوکرهای داخلیش وپاپتی هایی مثل فلسطین،یمن،سوریه،لبنان و...

    • ناشناس
      4

      تحریم اثر دو الی سه ساله دارد و بعد آن کم اثر تر
      لطف کن از خودت چیزی در نکن

    • ناشناس
      0

      حال ۱۳سال از عمر برجام گذشته و بر جام مانند موریانه ریشه اقتصاد کشور را می خورد اقتصاد کشور هر روز ضعیف تر می شود و فقر بر ملت هر روز چیره تر می شود فاصله بین حا کمیت و مردم هروز بیشتر می شود و مسولین ایران بازیچه شرق و غرب شده اند غرب با فشار تحریم بر اقتصاد و شرق با باج گرفتن وغارت هر دو یک هدف را دنبال می کنند نا بودی ایران و مسولینی که فقط به بقای خود فکر می کنند نه ایران

  • حسینی
    1

    مذاکره کنندگان امروز همان دل واپسان دیروزبودند که حتی در مجلس برجام را بصورت نمادین آتش زدند . از انها انتظار فرجام برجام را نداشته باشید . سران ما از ملت بیزارند و فقر و سختی برای ملت می پسندند.به همین خاطر هر روز بهانه جدید می تراشند . امریکا و. اروپا با اینوضعیت پیش امده از خداشونه به برجام بر گردند...

  • ناشناس
    1

    متاسفم برای ملت و کشور همین

  • محسی
    1

    شما از جیب ملت دزدی میکنید کافیه دیگه نیاز به برجام ندارید که و. مگه بورس نبود مگه تورم های بی دلیل نبود

  • ناشناس
    2

    اینها تمایلی برای رابطه بادنیاندارنداین فقط یک سناریوبرای سرگرم کردن ملت بیتفاوت به وضعیت موجودوبهانه ای برای توجیه بیکفایتی وغارت وفسادشون است بس

  • ناشناس
    2

    برجام، پدر این مملکت رو درآورد.چه زندگی هایی که ویران شدند،چه جوونهایی که پیر شدن.
    مسعولین ما استاد فرصت سوزی هستن.تو این 20 سال که درگیر هسته ای هستیم، میشد یک کشور رو از صفر بنا کرد.

  • ناشناس
    3

    هیچ دولت مردی از تحریم متضرر نمیشه مردم عادی هستند که تاوان میدهند خصوصٱدر دولت موزی کنونی

  • ناشناس
    6

    دنیا نباید به این دزدهای کثیف اعتماد کند این ها به مردم خودشان رحم نکردن زندگی مردم را نابود کردن با بورس و غارت و اختلاص و...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      9

      منظورتون از دنیا دزدهای کراوات زده آمریکایی و اروپاییه دیگه، ظاهرا فراموش کردید همون دنیا ما رو تحریم کرده تا مردم ما رو تحت فشار بزاره

    • 3

      ملاهای وطن فروش عرب پرست

    • بناشناس ۱۴۳۳
      3

      چه خبرازنوکری روس وچین وواگذارکردن ایران بهشون

    • 0

      آخوند انگلیسی ، موجب فقر و فلاکت مردم
      آخوندی که ظلم رو می بینه و سکوت می کنه

  • ایرانی
    2

    فعلا که علی الحساب دو ماهه بورس ما ریزشی هست امروزم که نوبره. قرمز قرمز بی دلیل .عوض اینکه تورم رفته بالا قیمت سهام سودده و بنیادی بره بالا داره می‌ریزه اینم یه نوع دزدی کثیفه که راه انداختن

  • ناشناس
    2

    برجام، گربه‌ای که بی نهایت جان دارد . جانش را مردم با گرانی رزق و روزیشان
    می دهند

  • ناشناس
    3

    یه جور می گه به ضرر آمریکا انگار ما اونا رو تحریم کردیم اونا ما رو تحریم کردن فشار حداکثری رو ادامه بدن اقتصاد ایران ورشکست میشه

  • ناشناس
    2

    منم اگر اله بختکی حکومت ایران را اداره میکردم مرتب و هر لجظه ذهن و توانایی های مردم را به موضوعاتی گیر میدادم تا فکر آزاد برای اندیشیدن به اینکه ما کی هستیم و با چه اهرمی اداره کشوری به توانایی و ثروت ایران بدست آوردیم نداشته باشند.

  • ناشناس
    4

    آقا خنده داره آمام زاده های دروغین را آب برد و از نون خوردن افتادن

  • ناشناس
    9

    جرات نداری نظرم را در مورد برجام خیانتی که گفتم برجام و سعداباد همانند ترکمنچای هست که نوامیس کشور را واگذار می کند را منتشر کنی ولی نظرات چرت دیگر را منتشر می کنی؟

    نظرات شما -
    • به ناشناس
      3

      جناب ناشناس خودت خیانتکاری مزدور

    • 2

      فعلا که شماها بیش از۴دهه مردم رابقعرفلاکت بردیدو۴سوی ایران راواگذارکردیدبه روس وچین و.

    • ناشناس
      0

      جناب مزدور دوست همین روسیه و چین هم در برجام اضافه شدن!! خخخخه

  • ناشناس
    1

    مقصر اصلی کارشکنی ها در مذاکرات برجام متاسفانه ما هستیم نه آنها

    نظرات شما -
    • متین
      0

      احسنت و افرین

  • 2

    اگر اروپایی‌ها حاضر بودند مثل روسیه و چین با ما کار کنند ما با آنها کار می‌کردیم اگر هر کشوری از کشور‌های جهان حاضر بشوند در چهار چوب منافع دو طرف کار کند ایران با او همکاری خواهد کرد.

    نظرات شما -
    • 4

      منطورت ازکارکردن باروس وچین نوکریشان وفروختن ایران بهشون است

  • علی
    2

    وطن فروشان عرب پرست بی غیرت هرگز بفکر رفاه مردم ایران نخواهند بود

  • مطلع
    1

    طبق علوم‌ستاره شناسی برجام انجام میشه.

  • ناشناس
    2

    سوال؟؟
    حدود۲۰۰ کشور در دنیاست
    چرا فقط ایران اسلامی بابد درگیر برجام و این مسخره بازی ها باشه
    جواب مشخصه
    اینها اصلا دنبال پیشرفت نیستن
    ایران بعد سال۵۷' بیشتر از چندصد سال به عقب برگشته
    هرچقدر اینا راس کار باشن ضررش بیشتر و جبرانش سختره

    نظرات شما -
    • 2

      اینها از۵۷تابحال قصدشان تباهی ایران ومردم وغارت بوده وهست

  • در ذیل
    1

    اتفاق برجام بیشتر شبیه معجزه بود و در واقع به معنی واقعی بین ایران و آمریکا نبود بین اعتدالیون ایران و دموکراتا بود بخاطر همین کار به اینجا کشید

  • 1

    یک مقام پیشین در افغانستان: هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی چند منطقه کابل را هدف قرار داد

  • 1

    100 قانونگذار فرانسوی اقدامات ترکیه علیه کردهای سوریه را محکوم کردند

  • ناشناس
    1


    ایران در برجام مقصر بوده است چون به خاطر برجام را تاکنون لغو نکرده است و از سال 1394 تاکنون درس عبرت از برجام نگرفته است و متاسفانه باز هم به دنبال برجام بی مورد و بی ارزش است چرا؟

  • 1

    کاروان لجستیک ارتش آمریکا در عراق هدف حمله قرار گرفت

  • 2


    مقصر اصلی کارشکنی ها در عمل و اجرا برجام 100 آمریکا و کشورهای اروپایی بوده است، نه ایران

  • ناشناس
    1

    درگیری نیروهای مرزبانی ایران با طالبان در منطقه مرزی هیرمند

  • 1

    درگیری بین نیروهای مرزبانی ایران و طالبان در مرز شهرستان هیرمند / می خواستند پرچم طالبان را در منطقه‌ای که خاک افغانستان نبود، نصب کنند / منابع افغانستانی: یک نفر از طالبان کشته شده / در حال حاضر درگیری‌ها متوقف شده


    ببی

  • 0

    مقاومت و سلاح آن بهترین گزینه برای ماست
    اصرار آمریکا و برخی از کشور‌های منطقه برای دست کشیدن حزب‌الله از مقاومت این حزب را مصمم‌تر از پیش می‌کند.

  • 3


    نازی‌های اوکراین تلاش می‌کنند جنایات خود را به اسم روسیه ثبت کنند
    نیرو‌های نازی در اوکراین تلاش دارند جنایاتی که در اوکراین مرتکب می‌شوند را به گردن روسیه بیندازند.

    نظرات شما -
    • به بی هویت
      0

      جناب بی هویت مزدور

  • ناشناس
    0

    تا انگلیس نخواد اتفاقی نمیفته

  • رضا..
    0

    با پول و منابع و زمان و متخصصانی که در این چهل سال هدر دادند می‌توانستند در دنیا آقایی کنند. ارزش پول ملی کشور 4000 برابر تنزل کرد و چند نسل گرفتار.

  • ناشناس
    0

    آنها فهمیدن گلابی های برجام خیالی وپوچ خیلی وقتها تو ذهن ایرتنی ها خشکیده اگر قرار برجام یک بازی غربی باشه ایرانی ها هم بلدند بازی کنند همان میدان که غربی ها می خواهند در هر زمان ودر ه مکان سانتریفوژهای ایران می چرخند تحریم هم ادامه دارد تونل ایرانی از زیر میدان بازی هم ادامه دارد

  • ناشناس
    0

    قابل توجه همه دوستان ناشناس. چرا ی نگاهی به همین تاریخ پشت سرمون نمی اندازید که چه ها بر سر ما آوردن تا بتوانند کنترل نفت و قلاده ماها را در دست بگیرند و ما بزرگ شدیم تا بدین جا رسیدیم که تقصیر را به گردن خود با اون قلاده بیاندازیم. دوستان ی مروری بر مسایل حل نشده مان بیاندازیم سقوط قاجاریه آوردن رضا خان بعد اخراجش واقعا نمی فهمید آخه این چه اتفاق شومی بوده که تا حالا دست و پا ما از پدران مون تا به امروز بسته است؟؟؟؟ بعد سقوط مصدق توسط خودمان درست توسط خودمان چون عین شما دوستان در همان زمان هم همین عین شماها فکر می کردن بعد شاه را آوردن با یک قلاده بسیار از نادانی و طمع پرستی و دنیا پرستی و ...... بعد شاه خواست دور بزند و ایران را تا 25 آینده به تمدن بزرگ برسانند گفتن گمشو برو بیرون و جنگ 8 ساله و اینم امروز که هر روز ی بامبولی در میارن؟؟ اصلا بحث سپاه و اینا نیست؟؟؟ بابا منطقه ما باید درگیر جنگ بایکدیگر شویم بعد مابدویم و برویم از شون سلاح بخریم. واقعا هنوز به درک اوکراین نرسیده اید که چطور مثل گوسفند سرشو بریدن و قربانی مطامع شون کردن واقعا شما دوستان مثل خود بنده مغز کوچیک فندوقی و بسیار بسیار نفهم؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چه کنیم که هر چه هست از ماست که بر ماست؟؟؟؟؟؟؟؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها