گز چیست و چه خواصی دارد؟

گز یکی از خوراکی های خوشمزه درایران است. این محصول را به عنوان یکی از تنقلات شیرین و سنتی در ایران می شناسند. این خوراکی خوشمزه به سوغات شهر زیبای اصفهان معروف است. به همین دلیل هر ساله در تاریخ 26 بهمن ماه این روز را به عنوان روز گز اصفهان نام گذاری کرده اند.

گز چیست و چه خواصی دارد؟

گز اصفهان برای اولین بار در دوران صفویه به منظور شکوفا شدن هنر و بازتابی از فرهنگ ایران تولید شد. در زمان حکومت قاجار گز به سایر کشورهای جهان صادر می گردید و حتی به بعضی از پادشاهان کشورهای جهان به عنوان یک هدیه ارزشمند اعطا می شد. در تولید گز اصفهان از ترکیباتی مانند: ترنگبین( یا همان ترنجبین به زبان عربی)، گون، سفیده تخم مرغ پاستوریزه، مغز بادام، پسته، هل و گلاب استفاده می شود. امروزه بسیاری از پزشکان به خواص گز در طب سنتی اشاره می کنند. چرا که این سوغاتی اصیل ایران نه تنها طعم و مزه دلنشینی دارد، بلکه از خواصی مانند:

  • تقویت کننده سیستم دفاعی بدن
  • خاصیت آنتی اکسیدان خوب
  •  تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز
  • جلوگیری از پوکی استخوان
  • درمان یبوست در کودکان و بزرگسالان
  • آرامش دهنده اعصاب
  • رشد مو و ترمیم پوست

برخوداردار است.

 

مهمترین وِیژگی های اساسی در زمان خرید گز اصفهان چیست؟

  • در زمان تولید گز باید از مواد باکیفیت و کاملا طبیعی در ترکیبات آن استفاده شود.
  • طعم مغزیجات تازه مانند: پسته و بادام در آن احساس شود.
  • از بسته بندی حرفه ای با رعایت موارد بهداشتی برخودار باشد.
  • در زمان مصرف نباید به دندان های شما بچسبد.
  • نشانه های سیب سلامت و واحد نمونه و برتر سازمان غذا و دارو روی جعبه آن درج شده باشد.

در زمان خرید اینترنتی گز در اصفهان و یا به صورت حضوری حتما به موارد ذکر شده در بالا توجه نمایید و از خرید گزفله ای با قیمت ارزان به شدت خودداری کنید.

چرا لازم است در زمان خرید گز به نشانه استاندارد آن توجه کنیم؟

بدون شک برای بسیاری از ما مرغوبیت و کیفیت یک کالا در زمان خرید آن موضوع مهمی است. به همین دلیل لازم است تا در زمان خرید یک کالای مصرفی حتما به نشانه های درج شده روی آن توجه کنیم. امروزه با توجه به حجم بالای تولید محصولات در جهان، واحدهای تولیدی بسیاری شروع به فعالیت کرده اند. اما در این میان تنها تعدادی از آنها پس از چندین سال متوالی می توانند به فعالیت خود ادامه دهند. چرا که کیفیت یک محصول در گام اول برای مصرف کنندگان اولویت دارد. در ادامه به برخی از نشانه های استاندارد مواد غذایی اشاره می کنیم.

استاندارد ایزو 9001 چیست؟

این استاندارد یکی از استانداردهای بین المللی به منظور برقراری یک سیستم مدیریت کیفیت برای یک واحد تولیدی یا کسب وکار است. گرفتن این استاندارد برای تمامی شرکت ها با هر تعداد کارمند و زیر ساختی قابل دریافت است. در حقیقت ایزو 9001 مبنای بسیار مهمی برای اطمینان از رضایت مشتریان است. به همین جهت بیشتر شرکت ها و یا واحدهای تولیدی به دنبال اخذ این گواهی از طرف تامین کنندگان خود هستند. در واقع داشتن این استاندارد تاثیر بسیار زیادی در یک برند تولیدی خواهد داشت. چرا که در زمان مقایسه برند تولیدی شما به نسبت رقبایتان، داشتن این استاندارد یک برگه برنده نهایی به شمار می رود.

نشان حلال استاندارد کالا

این گواهی به عنوان یک سند رسمی محصولات اطلاق می شود. صدور گواهی حلال اولین بار توسط یک مرجع معتبر اسلامی و یا سازمان مربوطه صادر شد. وجود این گواهی روی محصولات نشان بر تایید محصول بر پایه قوانین رژیم غذایی اسلامی است. همچنین این گواهی حاکی بر این دارد که استفاده یک کالا با گواهی حلال برای مسلمانان مجاز است. اگر در زمان خرید گز اصفهان و یا هر کالای دیگری گواهی حلال بودن آن را مشاهده کردید، به این معناست که در زمان تولید آن رعایت موازین و اصول اسلامی صورت گرفته است. به همین جهت امروزه درج این نشانه بر روی محصولات اهمیت خاصی در میان مسلمانان و سایر ادیان الهی پیدا کرده است.

2

Prps بالا از طرف سازمان غذا و دارو کشور

یکی از شرایط لازم برای فراهم کردن سلامت جامعه، تامین مواد غذایی با کیفیت می باشد. به همین جهت لازم است تا این مواد غذایی که زنجیره اصلی زندگی بشر است با کیفیت بسیار بالایی تولید شوند. مواد غذایی در زمان توزیع و یا عرض به دست مصرف کننده ممکن است که در معرض آلودگی های ناشی از محیط قرار گیرد. به همین جهت انجام کلیه مراحل کنترل کیفیت محصول باید در زمان ساخت آن صورت گیرد. یکی از روش های که امروزه موضوع بسیار مهمی برای بسیاری از واحدهای تولیدی است، داشتن prps کالا است. این کلمه مخفف عبارت pre requisite programs می باشد. پی ار پی اس به شرایط پایه ای و زیر ساختی به جهت حفظ محیط بهداشتی در واحدهای تولید مواد غذایی مربوط است. هر واحد تولیدی که بتواند پس از راه اندازی خط تولید خود، عدد بالای prps را به دست آورد، توانسته تا از بهترین و با کیفیت ترین مواد اولیه در زمان تولید مواد غذایی استفاده کند. از جمله مواردی که منجر به دریافت prsp بالا برای یک واحد تولیدی می شود، عبارت اند از:

  • سیستم تاسیساتی بسیار حرفه ای
  • رعایت کلیه موارد بهداشتی در محیط کار
  • دفع و نابودسازی ضایعات در زمان تولید
  • مبارزه با جانوران و حشرات موذی
  • بهداشت بالای کارکنان
  • انجام کلیه موارد بهداشتی از زمان تولید تا عرضه به دست مصرف کننده

3

گز نیکومنش یکی از واحدهای تولید مواد غذایی در ایران است که توانسته در طی مدت زمان فعالیت خود، به عدد بالای prps دست یابد. این واحد تولیدی همچنان در طول زمان فعالیت خود برنده واحد نمونه و برتر سازمان غذا و دارو در سال 97 شده است. تمامی تلاش این مجوعه به جهت بالا بردن محصولات خود و همچنین تولید گز باکیفیت در ایران است. اگر به دنبال خرید گز خوب و باکیفیت هستید، زمان آن رسیده است تا طعم گز نیکومنش را تجربه کنید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • خرید گز در اصفهان
    0

    بدون شک طعم گز اصفهان در جهان ثابت شده است. مخصوصا گز نیکومنش اصفهان

  • شراره
    0

    بهترین و خوشمزه ترین گزی که تاحالا خوردم حتما تست کنید

  • احمد ازادی
    0

    سلام اگه به دنبال یک گز واقعا ابرودار هستید که قیمت و کیفیتش مناسب باشه واقعا خرید گز نیکومنش انتخاب خوبیه

  • کامران صادقی نصب راد
    0

    گز نیکومنش اصفهان یکی از بهترین برندهای گز در جهان است که توانسته جایزه برند نمونه و برتر در سال 1397 را از سازمان غذا و دارو بگیره. البته سایر برندها هم خوبن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها