معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان:

خسارت خشکسالی به ۱۵ هزار هکتار از شالیزارهای گلستان؛ سطح زیرکشت برنج ۳۰ هزار هکتار کمتر شد

حدود ۱۵ روز است فصل برداشت شالی در شرایطی که گلستان یک سال همراه با خشکی شدید را می‌گذارند آغاز شده هرچند سطح زیرکشت ۳۰ هزار هکتار کمتر شده است.

خسارت خشکسالی به ۱۵ هزار هکتار از شالیزارهای گلستان؛ سطح زیرکشت برنج ۳۰ هزار هکتار کمتر شد

هر چند با توصیه همه کارشناسان منابع آب و جهاد کشاورزی در استان، امسال نسبت به سال گذشته، حدود 30 درصد در سطح کشت به علت خشکسالی کاهش سطح داشتیم اما همچنان امسال در سطح 67 هزار و 811 هزار هکتار از مزارع گلستان برنج کشت شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان اظهار داشت: تاکنون حدود 84 هکتار شلتوک از مزارع برنج برداشت شده است و نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد در سطح کشت برنج، به علت خشکسالی کاهش سطح داشتیم که در 70درصد این سطح، ارقام پر محصول مانند ندا، فجر و شیرودی و در بقیه ارقام کیفی مانند دم سیاه و طارم کاشته شد.

محمدرضا عباسی افزود: به دلیل خشکسالی سال جاری در سطح 10 تا 15 هزار هکتار خسارت نسبی در مزارع استان ایجاد شد و بیش از 300 هکتار از مزراع استان تاکنون خشک شده است.

وی پیش بینی تولید برنج در استان را حدود 440 هزار تن شلتوک عنوان کردو گفت: مصرف سرانه برنج استان بین 38 تا 40 کیلوگرم برای جمعیت استان یک میلیون و 800 هزار نفری در استان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی تعداد شالیکوبی‌های استان را 137 شالیکوبی اعلام کرد و افزود: یک سوم تولید شلتوک استان در سطح کارخانجات شالیکوبی تبدیل به برنج شده و بقیه از استان خارج می شوند.

عباسی قیمت برنج در سال جاری در ارقام پرمحصولی مثل ندا را بین 13 تا 14 هزار تومان و در ارقام کیفی بین 14 تا 16 هزار تومان اعلام کرد که ممکن است نوساناتی داشته باشد.

وی سهم استان گلستان در زمینه تولید برنج را بین 25 تا 26 درصد تولید برنج کشور عنوان کرد و افزود: گلستان سومین تولیدکننده برنج کشور است.

وی با بیان اینکه به دلیل ظرفیت پایین خشک کن‌های گلستان فقط یک پنجم محصول تولیدی در استان مصرف می‌شود از کشاورزان خواست؛ در برداشت شالی عجله نکنند.

از مجموع شالیزارهای گلستان 12 هزار هکتار که به صورت مستقیم از سردهنه رودخانه آبیاری می‌شوند که وضعیت مناسب‌تری برای کشت برنج دارند.

کارشناسان به کشاورزان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از هدر رفت برنج زمانی که خوشه‌ها خشک و هوا آفتابی است محصول خود را برداشت و از کمباین‌های به‌روز و دارای معاینه فنی استفاده کنند.

منبع: تسنیم

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها