به یاد از دست رفته‌های فوتبال در سال ۱۴۰۱

فوتبال ایران در سالی که گذشت اتفاقات تلخ و شیرین مختلفی را تجربه کرد.

به یاد از دست رفته‌های فوتبال در سال ۱۴۰۱

سالی که گذشت پر از اتفاقات خوب و بد ورزشی بود. طعم شیرین قهرمانی و موفقیت تیم‌های ورزشی تا تلخی شکست و حذف از رقابت‌های بین المللی در کارنامه ورزش ایران دیده شد. درگذشت برخی ستاره‌ها نیز از اتفاقات تلخ ورزش ایران در سالی که گذشت، بود. در سال ۱۴۰۱ خورشیدی، فوتبال ایران پیشکسوتان و فوتبالیست‌هایی را از دست داد که در ادامه می‌خوانید:

فرشید لک

فرشید لک، بازیکن سابق تیم نفت مسجدسلیمان که سابقه بازی در نیروی زمینی را داشت و به دلیل مسمومیت در بندر گناوه به کما رفته بود، در نهایت شنبه ۱۳ اسفند در سن ۲۸ سالگی به دیدار باقی شتافت.

1

محمدرضا میراحمدی، مهدی سعیداوی و حامد مطرودی

زلزله مهیب در ترکیه و سوریه باعث ایجاد ویرانی زیاد و درگذشت افراد بسیاری در این دو کشور شد. رسانه‌های ترکیه‌ بعد از زلزله ۷.۸ ریشتری این کشور خبر دادند که سه فوتبالیست قطع عضو ایرانی، عضو تیم «ملطیه بلداسپور» که در هتل کرچوال اقامت داشتند، زیر آوار گرفتار شده‌اند.

با گذشت چند روز و کاهش امیدواری‌ها برای رهایی ملی‌پوشان ایرانی از زیر آوار، خبری تلخ از ترکیه مخابره شد؛ تلاش برای نجات سه فوتبالیست ایرانی زیر آوار زلزله ترکیه بی‌نتیجه بود و در روز ۲۰ بهمن درگذشت آن‌ها تایید شد. این سه فوتبالیست عضو تیم ملی قطع عضو ایران بودند.

2

کریم باوی

کریم باوی ۱۶ آذر پس از سال‌ها تحمل درد ناشی از بیماری در کرج دارفانی را وداع گفت. مرحوم باوی در ۱۰ سال عضویتش در تیم ملی، ۳۴ بار به میدان رفته بود و ۲۹ گل به ثمر رسانده بود و زننده اولین گل تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۸ در دیدار مقابل قطر بود. او در دوران بازیگری‌اش به همراه تیم پرسپولیس در پنج داربی روبروی استقلال بازی کرده بود.

باوی برای شاهین نیز به میدان رفته بود و با پیراهن این تیم هم دو گل به استقلال و دو گل به پرسپولیس زده بود. او که بازی در کشور قطر را هم در کارنامه داشت، در سال ۱۳۶۶ در مسابقه ای بین تیم آمریکای جنوبی و منتخب آسیا به میدان رفت؛ بازی‌ای که مارادونا در تیم آمریکایی جنوبی حضور داشت و او در پایان مسابقه پیراهن مارادونا را به یادگار گرفت. 

باوی در سال‌های ۶۱ و ۶۲ در جبهه بود و یک بار در سال ۶۱ در عملیات والفجر مقدماتی در فکه و یک بار هم سال ۶۲ در عملیات ثامن الائمه مجروح شد و ترکش‌هایی را در بدنش از آن عملیات‌ها به یادگار داشت. 

3

محمود بیاتی

او یکی از پیشکسوتان فوتبال ایران و باشگاه استقلال بود که جمعه ۱۱ آذر در سن ۹۴ سالگی دار فانی را وداع گفت. این پیشکسوت که از بازیکنان نسل اولی استقلال محسوب می‌شد. دو دوره هدایت تیم ملی ایران را بر عهده داشت و در سال ۱۳۴۷ تیم ایران را برای اولین بار قهرمان جام ملت‌های آسیا کرد و در سال ۱۳۵۱ به همراه تیم ملی در بازی‌های المپیک مونیخ حضور یافت.

بیاتی در فروردین ماه سال ۱۳۴۷ و در آستانه مسابقات جام ملت‌های آسیا که در تهران برگزار می‌شد به حکم مصطفی مکری، رئیس وقت فدراسیون فوتبال، به سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران منصوب شد و تیم ایران با برتری مقابل حریفان خود برای نخستین بار صاحب عنوان قهرمانی در قاره آسیا شد؛ افتخاری که برای همیشه به نام زنده یاد محمود بیاتی نوشته می‌شود.

4

حمید خوشخوان

خوشخوان که در دوره قضاوتش یکی از داوران ملی فوتبال ایران بوده است، ۹ فروردین ۱۴۰۱ در سن ۸۳ سالگی به دیار باقی شتافت. در کارنامه حمید خوشخوان سابقه قضاوت در دو دربی نیز دیده می‌شود که اولین آن در سال ۶۲ بود. استقلال در آن مسابقه که پرتماشاگرترین داربی تهران بود با تک گل پرویز مظلومی پیروز شد.

مرحوم خوشخوان در سال ۶۸ و در ۵۱ سالگی باز هم داربی تهران را قضاوت کرد و مسن‌ترین داور دیدار استقلال - پرسپولیس شد.

5

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • شهروند
    0

    روحشان شاد یادشان گرامی باد

  • ناشناس
    0

    روحشان شاد لطفأ صفحه نظرات پیام نوروزی رییس جمهور رو باز کنید خیلی نظر در مورد مزخرفاتش داریم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها