برندگان و بازندگان سال یک / تلخ‌ترین و شیرین‌ترین حوادث کدام است؟ / موفق‌ترین و ناکام‌ترین چهره‌ها به انتخاب مخاطبان خبرفوری

سالی که گذشت سال پرحادثه‌ای بود. آنقدر که گاه بنظر می‌رسد بیش از یک سال به طول انجامید. اما از میان این همه حادثه و شخصیت‌های خبرساز کدام‌یک بیشتر در نگاه شما اهمیت داشته است؟

برندگان و بازندگان سال یک / تلخ‌ترین و شیرین‌ترین حوادث کدام است؟ / موفق‌ترین و ناکام‌ترین چهره‌ها به انتخاب مخاطبان خبرفوری

تحریریه خبرفوری در وبسایت و کانال‌های خبری خود، سلسله نظرسنجی‌هایی را منتشر کرد و از مخاطبان خود خواست تا بهترین و بدترین‌ها، تلخ‌ترین و شیرین‌ترین‌ها و موفق‌ترین و ناکام‌ترین‌ها را انتخاب کنند.

این انتخاب براساس نظری بود که یکصد چهره رسانه‌ای با ما در میان گذاشته بودند. گزینه‌هایی که در بین این ۱۰۰چهره بر صدر نشسته بود، با مخاطبان خبرفوری در میان گذاشته شد.

مشارکت مخاطبان در این سلسله نظرسنجی‌ها بی‌نظیر بود. در مجموع بیش از یک میلیون و ۲۵۰هزار مخاطب در این نظرسنجی‌ها شرکت کردند و دیدگاه خود دراین‌باره را با ما به اشتراک گذاشتند.

IMG_20230319_222546_930

انتخاب "ترین‌ها"ی امسال آسان نبود. آن‌هم در سالی که در بهار با فروریختن متروپل آغاز شد، در تابستان با اعتراضات پی در پی معلمان ادامه یافت و در نهایت به بحران پس از درگذشت مهسا امینی ختم شد و تا پاییز ادامه یافت و حتی در زمستان با مسمومیت دختران دانش‌آموز و تشدید تحریم‌ها، به جهش ناگهان نرخ ارز انجامید و اگر نبود توافق با ریاض، شاید فنر قیمتها بیش از آنچه رخ داد، دررفته بود.

در ادامه نگاهی داریم به گزینه‌ها و نتایج ۱۲ نظرسنجی خبرفوری که در بازه زمانی هفته پایانی سال منتشر شد و شما مخاطبان، دیدگاه‌های خود را در این خصوص با ما در میان گذاشتید.

۱. بهترین اتفاق سال

بهترین اتفاق سال چه بود؟ در سنجش اولیه دیدگاه نخبگان رسانه‌ای، سه موضوع ارتباط با همسایگان یا همان توافق با ریاض، عفو گسترده محکومان امنیتی پس از اعتراضات خیابانی و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که موافقان دولت آن را عامل حذف رانت ارزی می‌دانند، بعنوان بهترین اتفاقات مطرح شد.

در بین این سه گزینه نخبگانی، رای مخاطبان خبرفوری به گزینه توافقی بود که علی شمخانی در پکن با همتای سعودی‌اش امضا کرد و در نهایت به بهبود رابطه با عربستان، امارات و بحرین منتهی شد. این گزینه ۵۴/۵ درصد رای به خود اختصاص داد و پس از آن عفو رهبری ۲۹/۵ و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تنها ۱۶درصد رای داشت.

IMG_20230320_001237_652

این نتایج نشان می‌دهد مخاطبان خبرفوری تصمیم ابتدای سال دولت که به افزایش شدید قیمتها روبرو شد را چندان مثبت ارزیابی نمی‌کنند.

۲. بدترین اتفاق سال چه بود؟

انتخاب بدترین اتفاقات سال با رقابت فشرده‌ای همراه بود، هرچند رای نهایی به این تصمیم منتهی شد: فیلترینگ!

از نظر مخاطبان خبرفوری، فیلترینگ پیامرسانهای محبوبی چون واتساپ و اینستاگرام بدترین اتفاقی بود که رقم خورد. اتفاقی که میلیاردها تومان خسارت به مردم وارد کرد و با اینکه با بهانه‌های امنیتی تشدید شد، اما با وجود توقف اعتراضات، همچنان هم ادامه دارد!

IMG_20230320_001242_447

۲۲/۶ درصد از مخاطبان، فیلترینگ اینترنت را بدترین اتفاق دانستند و با فاصله تنها یک‌دهم درصد، بدترین اتفاق دیگر، سیاستهای مبهم اقتصادی دولت بود که به جهش قیمتها، به‌ویژه قیمت کالاهای اساسی منتهی شد و رکوردهای تازه‌ای از نرخ ارز برجای گذاشت.

دو گزینه دیگر بدترین اتفاق سال که فاصله نزدیکی داشتند، اولی سیاست بازگشت گشت ارشاد پیش از درگذشت مهسا امینی با ۱۸درصد بود که صحنه‌هایی تلخ را به بهانه امر به معروف و نهی از منکر رقم زد و دیگری هم توقف مذاکرات احیای برجام به امید زمستان سخت اروپا شد که در نهایت به ضرر منافع ملی ایران تمام شد و دود تحلیلهای اشتباه تندروها به چشم مردم رفت.

تغییر سرمربی تیم ملی، پیش از جام‌جهانی و سیاستهای عجیب وزارت صمت در قرعه‌کشی خودرو که بسیاری آن را به لاتاری تشبیه می‌کنند، دیگر گزینه‌های بدترین اتفاق سال ۱۴۰۱ بود.

۳. کارآمدترین مسئول چه‌کسی بود؟

از بین چهره‌هایی که نام‌شان در سالی که گذشت مطرح شد، نام برخی چهره‌های دولتی پرتکرارتر بود.

رای مخاطبان بیشتر به رئیس دستگاه دیپلماسی بود: امیرحسین امیرعبداللهیان. چهره‌ای که همواره نگاه مثبتی به تحولات دیپلماتیک داشته و به‌طور مداوم از خبرهای خوشی سخن می‌گوید که البته گاه به وقوع نمی‌پیوندد.

IMG_20230320_001245_644

پس از او با ۳۵درصد آرا، سخنگوی دولت قرار گرفت که در اوج اعتراضات حضور پررنگی در اجتماعات دانشجویی داشت و با لبخند پذیرای کنایه‌های تند و تیز بود و پس او وزرای دفاع و بهداشت قرار داشتند که یکی در زمینه رونمایی از صنایع دفاعی موفق بود و دیگری نامش با مهار کرونا گره خورده است.

وزرای نیرو و گردشگری نیز در این بین در آخر جدول کارآمدترین‌ها قرار گرفته‌اند.

۴. تاج ناکارآمدی بر سر این چهره قرار گرفت

تاج، رئیس پرحاشیه فدراسیون فوتبال که  تاییدصلاحیت او در انتخابات فدراسیون بسیار عجیب بود، ناکارآمدترین چهره سال از نگاه مخاطبان خبرفوری است.

او نه تنها نتوانست در جام‌جهانی موفق عمل کند، بلکه تغییرات سرمربی تیم ملی، آسیبی جدی به تیم ملی زد و در برابر این همه شکست‌ها، توهین اش به خبرنگاران در مصاحبه ای تلویزیونی خشم عمومی را در پی داشت.

پس از تاج، وزیر صمت دولت رئیسی ناکارآمدترین مسئول است. چهره ای که با وجود تلاش نمایندگان برای برکناری‌اش همچنان وزیر مانده، اما سیاست‌های اشتباه او، به افزایش شدید قیمت خودرو و دیگر محصولات صنعتی انجامیده است. در کنار او، وزیر اقتصاد دولت هم در زمره ناکارآمدترین‌هاست. مردی که منتقدانش او را ناتوان از تثبیت قیمت‌ها و بهبود اوضاع اثتصادی می‌دانند.

IMG_20230320_001249_711

وزیر آموزش و پرورش احتمالا به سبب مواضع عجیب و ناکارآمدی‌اش در موضوع رتبه‌بندی معلمان و مسمومیت دانش‌آموزان، دیگر وزیر ناکارآمد لقب گرفته و پس از او، زارع‌پور وزیر ارتباطات ناکارآمد شده؛ مردی که نه تنها مدافع فیلترینگ است، بلکه باعث شده رتبه سرعت اینترنت در ایران چند پله سقوط کند.

در انتهای این فهرست نام رئیس سابق ایران‌خودرو و وزیر ورزش هم به چشم می‌خورد که اشاره به ناکامی‌ها در بازار خودرو و عرصه‌های ورزشی دارد.

۵. شکست تلویزیون از شبکه نمایش خانگی

نتایج نظرسنجی خبرفوری در زمینه بهترین سریالها، حکایت از شکست تلویزیون از رقیبش یعنی شبکه نمایش خانکی دارد. حالا معلوم می‌شود که چرا ساترا به‌عنوان ابزار فشار صداوسیما بر فضای مجازی، مدام به دنبال شکایت از پلتفورم‌های نمایش فیلم و سریال است.

براساس رای مخاطبان خبرفوری، سریال غیرتلویزیونی پوست‌شیر بالاترین محبوبیت را به خود اختصاص داده و با فاصله بسیار از آن سریال تلویزیونی گیلدخت قرار گرفته است.

IMG_20230320_001254_301

پس از این دو، سریالهای یاغی، جیران و خاتون قرار دارند که همگی در شبکه نمایش خانگی پخش شده‌اند و در پایان این لیست دو سریال خون‌سرد و مستوران جاخوش کرده‌اند.

۶. سیمرغ بلورین جنجالی‌ترین چهره سال

سلبریتی‌ها امسال فقط با جنجال‌آفرینی‌های هنری‌شان خبرساز نشدند، بلکه مواضع سیاسی‌شان هم به شهرت آنها کمک کرد.

در بین چهره‌های هنری منتخب ۱۰۰ فعال سیاسی که به مرحله نهایی رسیدند، حمید فرخ‌نژاد بالاترین رای مخاطبان خبرفوری را به خود اختصاص داد. چهره‌ای که مهاجرت‌اش از ایران و حضورش در جمع اپوزسیون، بحث برانگیز شد.

پس از او، سحر قریشی قرار داشت که روابط‌اش با امیر تتلو حسابی ترند فضای مجازی شد و به جز این دو، مهرام رجبی رای سوم را به خود اختصاص داد که در نبود هنرمندان معترض، یک‌تنه چهره محبوب همه شبکه‌های تلویزیونی شد!

IMG_20230320_001257_684

مهران مدیری، کتایون ریاحی، ابوالفضل پورعرب و رضا رویگری هم دیگر چهره‌های این فهرست بودند. چهره‌هایی که عمدتا به دلیل مواضع سیاسی‌شان در نسبت با اعتراضات خیابانی و گشت ارشاد، خبرساز شدند.

۷. شیرین‌ترین اتفاق سال یک

سال ۱۴۰۱ شیرینی‌هایی داشت. به‌نظر مخاطبان خبرفوری، این اتفاق شیرین، همان بهترین اتفاق بود: توافق شمخانی با آل‌سعود در پکن که امید به احیای برجام را بیشتر کرد.

IMG_20230320_001302_076

پس از این اتفاق، شکست کرونا و احیای دریاچه ارومیه دو رویداد شیرین دیگر بود. در جایگاه پایانی این جدول هم تنها پیروزی ایران در جام‌جهانی قطر و پرتاب ماهواره خیام به فضا قرار دارد.

۸. حوادثی تروریستی که تلخ‌ترین اتفاق شد

در سال ۱۴۰۱ دو حادثه تروریستی، شوک به جامعه ایرانی وارد کرد. اولین آن، حمله با سلاح سرد به دو روحانی در حرم امام رضا (ع) بود و دومی هم در اوج اعتراضات خیابانی رخ داد: شلیک داعشی‌ها به زائران حرم شاهچراغ.

مخاطبان خبرفوری پس از این حادثه، آنچه در اعتراضات پس از درگذشت مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد اتفاق افتاد را تلخ‌ترین اتفاق دانستند. حوادثی که به کشته شدن بسیاری از شهروندان در شهرهای مختلف کشور منتهی شد و خانواده‌های بسیاری را داغدار کرد.

از نظر مخاطبان خبرفوری، درگذشت مهسا امینی که افکارعمومی را در بُهت فرو برد، دیگر اتفاق تلخ امسال است. دختری که برای دیدن اقوامش به تهران سفر کرد اما از سوی گشت ارشاد بازداشت شد و لز آنجا به‌جای خانه اقوام، راهی بیمارستان شد و در نهایت درگذشت. مهسا امینی در مدت کوتاهی تبدیل به چهره‌ای جهانی شد که بسیاری از افراد در دیگر کشورها نیز نام او را فریاد زدند.

IMG_20230320_001305_441

ریزش متروپل، ساختمانی که ساخته نشده، فروریخت، دیگر حادثه تلخ امسال بود. این حادثه به اعتراضاتی در خوزستان منتهی شد و شایعاتی را درباره مرگ مالکش رقم زد. پس از این حادثه، فاجعه مسمومیت دختران دانش‌آموز بود که ابهامات درباره عوامل پشت‌پرده آن هنوز ادامه دارد.

مرگ پیروز، یوزپلنگی که محبوبیت بسیاری داشت و نیز باخت سنگین ایران از انگلیس که فاجعه‌ای برای تاریخ فونبال ایران محسوب می‌شود، دیگر اتفاقات تلخ امسال بود.

۹. نماینده‌هایی که خبرساز شدند

کدام نمایندگان مجلس امسال خبرساز شدند؟ پاسخ به این سوال در مجلسی که انتقادات بسیاری به عملکردش وارد است، چندان ساده نیست.

اما در بین ۲۹۴ نماینده مجلس، مخاطبان خبرفوری مسعود پزشکیان را موثرترین نماینده می‌دانند. نماینده مردم تبریز که انتقادات صریحی از مسئولان داشته، به‌ویژه در اوج اعتراضات خیابانی پس از درگذشت مهسا امینی.

پس از او، جلال رشیدی کوچی دیگر نماینده موثر نام گرفته، شاید به سبب انتقاداتی صریح که به عملکرد وزرای اقتصادی دولت به‌ویژه در مدیریت فاجعه‌بار خودرو داشته است.

IMG_20230320_001309_151

سارا فلاحی، علی نیکزاد، روح‌الله ایزدخواه، معین‌الدین سعیدی و مجتبی توانگر دیگر نماینده‌هایی هستند که مخاطبان خبرفوری آنان را موثر نامیده‌اند.

۱۰. موفق‌ترین ورزشکار کیست؟

سال ۱۴۰۱ با نام مهدی طارمی پیوند خورده است. چهره‌ای که هم در ایران و هم در جهان حالا شناخته شده است و ایرانی‌ها به ایرانی بودنش می‌بالند.

پس از مهدی طارمی، با فاصله‌ای نزدیک هادی چوپان و پس از او حسن یزدانی قرار گرفته‌اند که هر یک امسال به روشی نام ایران را زنده کردند.

IMG_20230320_001316_889

در قعر این جدول هم نام رحمن عموزاده، روزبه چشمی، الهام‌حسبنی، فرزانه فصیحی و حسین وفایی به چشم می‌خورد.

۱۱. اتفاقاتی که جهان را خوشحال کرد

در سال ۱۴۰۱ برخی اتفاقات جهان را خوشحال کرد. قریب به نیمی از مخاطبان خبرفوری، پیشرفت‌های علمی برای درمان ایدز و سرطان را مهمترین اتفاق خوب دنیا در سالی که گذشت می‌دانند.

IMG_20230320_001319_939

پس از آن، برگزاری جام‌جهانی قطر و قهرمانی آرژانتین بهترین رخداد نام گرفته و دیگر اتفاقات هم اولین تصویر جیمزوب از فضا، رشد هوش مصنوعی به ویژه Chat GPT و در نهایت ۸میلیاردی شدن جهان است.

۱۲. تلخی‌های جهان در اولین سال سده جدید شمسی

و در نهایت تلخ‌ترین وقایع جهان در سال ۱۴۰۱ با نام زلزله ترکیه و سوریه پیوند خورد که هزاران کُشته بر جای گذاشت.

پس از اندوه زلزله، بحران تورم و رکود تورمی به ویژه در مواد غذایی که به‌دنبال جنگ اوکراین رقم خورد، بدترین حادثه نام گرفته و سپس گزینه استمرار جنگ اوکراین و نامعلوم بودن آینده آن بالاترین رای را به خود اختصاص داده است.

IMG_20230320_001324_440

مخاطبان خبرفوری، بحران‌های آب و هوایی، رشد قیمت جهانی انرژی و بازگشت تلفات کرونا در کشورهای غربی را از دیگر اتفاقات منفی سالی که گذشت می‌دانند.

ای سال برنگردی...

چه خوب و چه بد، چه تلخ و چه شیرین، هرچه بود و هست، سال ۱۴۰۱ هم تمام شد و حالا سالی نو آمده با اتفاقاتی که در انتظار ماست.

روشن است که اگر بخواهیم در بند اتفاقات تلخ بمانیم و یا در خوشی‌های شیرینی‌های گذشته توقف کنیم، سال نو برای ما آنطور که باید نخواهد گذشت. اما اگر با اراده و آگاهی و به امید جبران اشتباهات گذشته به پشواز سال نو برویم، آنگاه شاید آن حکایت قدیمی واقعیت پیدا کند که "ای سال برنگردی، بری دیگه برنگردی..."

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • 😐
    6

    ممنون خبر فوری❤❤❤
    خیلی زحمت میکشید❤❤❤
    دمتون خــیلی گـــرم❤❤❤😍

  • ناشناس
    0

    انشاالله در سال جدید پای تندروها قلم بشود و به سزای جنایتهایی که کرده اند برسند

  • ناشناس
    1

    خودت بریده، خودت هم دوختی

  • ناشناس
    1

    فقط دروغ گفته اید

  • ناشناس
    1

    به امید روزی که قانون قدرت مقابله با افراط گرایان و تند روها را داشته باشد و از اینجور نظر سنجی ها برای تمام مسائل اجتماعی بدون محدودیت انجام بشه

  • ناشناس
    0

    تنها امتیازی که برای سال ۱۴۰۱ قائل شدید، برقراری رابطه دوباره با عربستان بود. هنوز چیزی مشخص نیست. متأسفانه در داخل و خارج کم نیستند کسانی که از انزوای ایران تغذیه می‌شوند و نفع می‌برند. رابطه ایران با دیگر کشورها هم که همواره به مویی بند است. با اینحال امیدواریم سال جاری و سالهای بعد برای ایران و ایرانیان پر ثمر و قرین آرامش و پیشرفت باشد.

  • نیلوفر
    0

    واقعی نیست

  • ناشناس
    1

    همش دروغه...بهتر بود مرگ اون دختره رو داخل نحس ترین اتفاقات می‌ذاشتید.

  • ناشناس
    0

    یعنی جنگ و جنایت اسقاطیلیا جزء گزینه های تلخترین نباید باشه
    شماها مسلمونین
    اصلا مسلمون نه انسان هستین

  • مهرالسادات
    0

    پس جنگ غزه کجاست تلخترین نبود؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها