مقدماتی جام جهانی قطر

کابوس ایتالیایی دوباره به سراغ فوتبالی ها آمد/ جام‌جهانی مجددا بدون آتزوری برگزار می شود ؟

تیم ملی ایتالیا با تساوی 0-0 مقابل ایرلند شمالی، از صعود مستقیم به رقابت های جام جهانی باز ماند و راهی مرحله پلی آف شد.

کابوس ایتالیایی دوباره به سراغ فوتبالی ها آمد/  جام‌جهانی مجددا بدون آتزوری برگزار می شود ؟

شاگردان روبرتو مانچینی که در دیدار قبل فرصت پیروزی مقابل سوئیس را با هدر دادن یک پنالتی از دست دادند، امشب هم نتوانستند مقابل ایرلند شمالی به نتیجه ای بهتر از تساوی بدون گل برسند و به این ترتیب، سوئیس با پیروزی 4-0 مقابل بلغارستان راهی جام جهانی شد.

 فتح یورو 2020 اتفاقی بود که فوتبال ملی ایتالیا را یک بار دیگر به عنوان قدرت اول فوتبال اروپا معرفی کرد؛ لاجوردی پوشان از همان شروع کار، قدرتمندانه ظاهر شدند و در مرحله گروهی هر سه مسابقه خود را با پیروزی پشت سر گذاشتند؛ آنها در ادامه همین روند را در پیش گرفته و موفق شدند با شکست دادن انگلیس، جام قهرمانی را بالای سر ببرند؛ شاگردان مانچینی بعد از این موفقیت بزرگ به رقابت های مقدماتی جام جهانی 2022 برگشتند؛ جایی که باید برای حضور در قطر با تیم های سوئیس، ایرلند شمالی، بلغارستان و لیتوانی به رقابت می پرداختند.

ایتالیایی ها کار سختی برای صعود به جام جهانی از گروه C نداشتند و تنها رقیب جدی شان، سوئیس بود؛ تیمی که در مرحله گروهی یورو 2020 با نتیجه سه بر صفر شکستش داده بودند. سوئیس بعد از اینکه به عنوان یکی از تیم های برترِ سوم راهی مرحله حذفی یورو شد، برد شیرینی مقابل فرانسه داشت اما در مرحله یک چهارم نهایی از اسپانیا شکست خورد. هواداران سوئیس که از نتایج تیم شان رضایت داشتند، منتظر بودند تا این تیم در مقدماتی جام جهانی هم مثل یورو قدرتمندانه ظاهر شود؛ آنها اما با توجه به حضور ایتالیا، شانس زیادی برای صدرنشینی تیم کشورشان قائل نبودند، حتی خوش بین ترین شان!

شاگردان مانچینی اما در گروه سوم امتیازات حساسی را از دست دادند تا در شب پایانی با استرس به میدان بروند؛ استرسی که کاملا روی عملکرد آنها تاثیر منفی داشت و اتفاقی را رقم زد که حتی خوش بین ترین هواداران سوئیس هم انتظارش را نداشتند؛ آتزوری پیش از بازی آخر مرحله گروهی، هم امتیاز با سوئیس و با تفاضل گل بهتر نسبت به این تیم در صدر جدول گروه بود و برای صعود مستقیم به جام جهانی به پیروزی در بازی با ایرلند شمالی نیاز داشت؛ البته نتیجه بازی سوئیس و بلغارستان هم در سرنوشت ایتالیایی ها تاثیر گذار بود؛ تاثیری که با توجه به تفاضل گل بهتر آنها، یک پیروی می توانست آن را بی اثر کند.

 

 

ایتالیا در حالی این شرایط را داشت که سه روز پیش در خانه با تساوی یک بر یک مقابل سوئیس متوقف شده بود. این تیم می توانست با غلبه بر سوئیس در شب نهم دور گروهی، پیش از برگزاری بازی های شب پایانی، صعود خود را قطعی کند اما حریف مثل بازی رفت که شهریور امسال با تساوی بدون گل به پایان رسیده بود، مقاومت قابل توجهی از خود به نمایش گذاشت و کار را به شب پایانی کشاند.

در شب پایانی سوئیس میزبان بلغارستان بود و با وجود امتیاز برابر با ایتالیا، در صورت کسب پیروزی مقابل حریف هم بایستی منتظر نتیجه بازی ایتالیا با ایرلند شمالی می ماند. حریف لاجوردی پوشان شانسی نداشت اما به هر حال کار را خود ایتالیایی ها برای خودشان سخت کرده بودند. آنها امشب در برابر میزبان خود ایرلند به هر دری زدند تا پیروز شوند اما مقاومت حریف قابل توجه بود و بازی با نتیجه مساوی بدون گل به پایان رسید؛ این همان نتیجه ایده آل سوئیس بود چرا که آنها در چنین شرایطی می توانستند، با یک برد (با هر نتیجه ای) صدر را مال خود کنند.

برخلاف ایتالیا که در باز کردن دروازه ایرلند تا پایان بازی توفیقی نداشت و با ارائه یک بازی ناامید کننده، زمین بازی را با تساوی 0-0 ترک کرد، سوئیسی ها موفق شدند برد مقتدرانه ای را در خانه رقم زده و بلغارستان را با نتیجه 4 بر صفر شکست دهند. آنها این برد را در برابر تیمی کسب کردند که ایتالیا مقابلش با نتیجه یک بر یک متوقف شده بود و همان دو امتیاز مهم از دست رفته در شب چهارم دور گروهی با دو امتیاز از دست رفته در بازی شب پایانی مقابل ایرلند در هم آمیخته شده و مقدمات تحویل صدر به سوئیس را فراهم کردند تا قهرمان یورو، در عین ناباوری از صعود مستقیم به جام جهانی بازمانده و شانس خود را در پلی اف جست و جو کند.

 

 

 

 

 

سوئیس برای عبور از ایتالیا، در بازی امشب مقابل بلغارستان، یک نیمه دوم توفانی را رقم زد. این تیم بعد از اینکه در نیمه اول موفق به باز کردن میهمان خود نشد، خیلی زود در نیمه دوم توسط اوکافور (48) به گل رسید و ده دقیقه بعد توسط وارگاس، اختلاف را به دو گل افزایش داد. در بازی همزمان، ایتالیا و ایرلند 0-0 بودند و اطلاع از این نتیجه، روحیه و هیجان را در بین بازیکنان سوئیس به حد قابل توجهی رسانده بود. آنها برای اینکه صعود خود را قطعی و بی حرف و حدیث کنند، دست از تلاش برنداشتند و دو بار دیگر هم دروازه حریف را باز کردند تا در صورت به گل رسیدن ایتالیا و ایجاد دوباره حالت تساوی در امتیازات، با تفاضل گل بهتر نسبت به لاجوردی پوشان، صدر را مال خود کند. البته با توقف ایتالیا مقابل ایرلند، کار به این مرحله کشیده نشد و سوئیس با 18 امتیاز و دو امتیاز بیشتر نسبت به ایتالیا، صدرنشینی گروه سوم را مال خود کرده و جواز حضور در جام جهانی 2022 را کسب کرد.

منبع: ورزش3
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها