تصویر «تلسکوپ فضایی هابل» از یک توپ بیسبال در دل فضا!

«تلسکوپ فضایی هابل» از یک کهکشان درخشان عکس گرفته است که به یک توپ بیسبال شباهت دارد.

تصویر «تلسکوپ فضایی هابل» از یک توپ بیسبال در دل فضا!

کهکشان «ESO 420-G013» که شبیه به یک توپ بیسبال فرورفته در اعماق کیهان به نظر می‌رسد، یک کهکشان مارپیچی و همچنین، یک «کهکشان سیفرت»(Seyfert galaxy) است. خطوط تاریک غبار در مقابل درخشش پس‌زمینه ستاره‌های متعدد کهکشان قابل مشاهده هستند.

به نقل از ناسا، تصور می‌شود که حدود ۱۰ درصد از کل کهکشان‌های جهان را کهکشان‌های سیفرت تشکیل می‌دهند. آنها معمولا کهکشان‌های مارپیچی هستند و هسته‌های بسیار درخشانی دارند. هسته‌های درخشان، حاصل سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم در مرکز کهکشان‌ها هستند که موادی را با تابش زیاد ایجاد می‌کنند.

هسته‌های این کهکشان‌های فعال هنگام مشاهده کردن نور در بیرون از طیف مرئی، درخشان‌ترین هسته‌ها هستند. اغلب کهکشان‌های دارای این نوع هسته‌های فعال کهکشانی، آن قدر درخشان هستند که خود کهکشان میزبان را نمی‌توان دید زیرا در درخشش هسته‌ خود پنهان می‌شود اما کهکشان‌های سیفرت از این نظر متمایز هستند زیرا خود کهکشان نیز قابل مشاهده است. در مورد ESO 420-G013، می‌توانیم از دیدن قرص کهکشانی تقریبا گرد، هسته روشن‌تر و رشته‌های غبار تاریک کهکشان لذت ببریم.

«تلسکوپ فضایی هابل» ناسا، ESO 420-G013 را به عنوان بخشی از پروژه «کهکشان‌های فروسرخ درخشان»(LIRG) رصد کرد. این پروژه به بررسی کهکشان‌هایی می‌پردازد که در طیف فروسرخ، بسیار درخشان هستند. فعل و انفعالات کهکشانی، مناطق جدیدی از تشکیل ستاره را در کهکشان‌های فروسرخ درخشان ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که آنها در نور فروسرخ بسیار درخشان باشند.ش

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها