کهکشان‌های عجیب و غریب در تصویر جدید هابل

هابل از رژه کیهانی Arp-Madore ۲۱۰۵-۳۳۲ پرده‌برداری کرده است که کهکشان‌هایی را به نمایش می‌گذارد که به زیبایی در یک منظره آسمانی در کنار هم قرار گرفته‌اند.

کهکشان‌های عجیب و غریب در تصویر جدید هابل

تلسکوپ فضایی هابل یک بار دیگر ما را با یک منظره آسمانی شگفت انگیز مواجه کرده است و این بار نه تنها یک کهکشان، بلکه یک مجموعه کامل از کهکشان‌ها را که به شکل منظمی مانند ستاره‌ها در کنار هم قرار گرفته‌اند، به تصویر کشیده است.

این ویترین کیهانی که توسط چشم تیزبین هابل مشاهده شده است، رقص پیچیده اجرام آسمانی را در دوردست‌های جهان ما آشکار می‌کند.

به نقل از آی‌ای، احتمالاً تاکنون درباره ادغام کهکشان‌ها شنیده‌اید. یک اتفاق آسمانی که می‌تواند فاجعه آمیز یا خلق کننده باشد. دو کهکشان در یک رقص کیهانی در هم تنیده شده‌اند که گاهی منجر به تولد یک کهکشان جدید و بزرگتر می‌شود. این نمایشی باشکوه از پویایی آسمانی است که هابل آن را مستند کرده است.

تصویر جدید هابل نه تنها یک منظومه کهکشانی در حال تعامل را به تصویر می‌کشد، بلکه رشته‌ای از کهکشان‌ها را نیز به تصویر می‌کشد که بر حسب تصادف کیهانی، در صفوفی منظم قرار گرفته‌اند و منظره‌ای بصری ایجاد می‌کنند که هم فریبنده و هم الهام‌بخش است.

ستارگان این نمایش کیهانی Arp-Madore ۲۱۰۵-۳۳۲ نام دارند که در فاصله خیره کننده ۲۰۰ میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی میکروسکوپ(Microscopium) قرار دارد. با وجود فاصله ظاهری بین آنها در این تصویر، آنها همسایه‌های کیهانی بکدیگر هستند و به اندازه کافی نزدیک هستند تا تأثیر گرانشی روی یکدیگر اعمال کنند.

در سمت چپ این تصویر با صفی از کهکشان‌ها مواجه می‌شویم که اطلاعات ارزشمندی برای ستاره‌شناسان دارند و به عنوان مختصاتی در نقشه وسیع کیهانی عمل می‌کنند.

اصطلاح «کهکشان‌های عجیب و غریب» یک اصطلاح علمی است که توسط ستاره‌شناسان برای توصیف کهکشان‌های غیر عادی استفاده می‌شود.

یک کهکشان عجیب و غریب، کهکشانی با اندازه، شکل یا ترکیب غیرعادی است. بین ۵ تا ۱۰ درصد کهکشان‌های شناخته شده تحت عنوان عجیب و غریب طبقه‌بندی می‌شوند. ستاره‌شناسان دو نوع کهکشان عجیب و غریب را شناسایی کرده‌اند که شامل کهکشان‌های تعاملی و هسته‌های فعال کهکشانی(AGN) است.

هنگامی که دو کهکشان به یکدیگر نزدیک می‌شوند، نیروهای گرانشی متقابل آنها می‌تواند باعث شود که آنها اشکال بسیار نامنظمی پیدا کنند. اصطلاح «کهکشان عجیب و غریب» و «کهکشان تعاملی» اکنون مترادف شده‌اند، زیرا شکل اکثر کهکشان‌های عجیب و غریب به چنین نیروهای گرانشی نسبت داده می‌شود.

کهکشان‌های Arp-Madore تحت این دسته‌بندی جذاب قرار می‌گیرند و ویژگی‌های منحصر به‌ فردی را به نمایش می‌گذارند که بر اثر ادغام، فعل و انفعالات گرانشی و دیگر پدیده‌های کیهانی شکل گرفته‌اند.

تلسکوپ فضایی هابل همچنان به کشف اسرار کیهان ادامه می‌دهد و تصاویری شگفت انگیز از زیبایی بی حد و حصر آن به ما ارائه می‌دهد.

همین‌طور که ما از این شکل‌گیری کهکشان‌هایی که به طور منظم در فضا ردیف شده‌اند، شگفت‌زده می‌شویم، یک بار دیگر به یاد شگفتی‌های گسترده‌ای می‌افتیم که فراتر از افق‌ دید ما قرار دارند و هابل مجموعه‌ای خیره‌کننده از این کهکشان‌ها را در فضا ثبت می‌کند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها