مقایسه گیتار و ویولن، یادگیری کدام یک آسان تر است؟

در میان سازهایی که برای نواختن موسیقی غربی (و حتی موسیقی شرقی!) استفاده می‌شود، ویولن و گیتار دو ساز بسیار محبوب هستند که نوازندگان مختلف یادگیری آن‌ها را شروع می‌کنند و قطعه‌های مشهور این دو ساز را می‌نوازند.

مقایسه گیتار و ویولن، یادگیری کدام یک آسان تر است؟

در میان سازهایی که برای نواختن موسیقی غربی (و حتی موسیقی شرقی!) استفاده می‌شود، ویولن و گیتار دو ساز بسیار محبوب هستند که نوازندگان مختلف یادگیری آن‌ها را شروع می‌کنند و قطعه‌های مشهور این دو ساز را می‌نوازند. اما اگر شما می‌خواهید مسیر موسیقایی خود را آغاز کنید، بعد از مقایسه گیتار و ویولن به راحتی می‌توانید تصمیم بگیرید که خرید کدام ساز مناسب‌ترو یادگیری کدام یک آسان‌تر است؟

در این مطلب به کمک بهترین کارشناسان گیتار و ویولن از مجموعه سازکالا قصد داریم تا به طور دقیق این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم و گیتار و ویولن را از ابعاد مختلف با یکدیگر مقایسه کنیم.

تفاوت اصلی میان گیتار و ویولن در چیست؟

بگذارید مقاله را با پاسخی مستقیم به مهم‌ترین سوالی که ذهن شما را درگیر کرده آغاز کنیم. تفاوت اصلی میان گیتار و ویولن در چیست؟ برای پاسخ به این سوال، می‌توانیم به بدیهیات این دو ساز اشاره کنیم. تفاوت اصلی این دو ساز در ظاهر و عملکرد آن‌ها می‌باشد. ویولن نسبت به گیتار بدنه ای کوچک‌تر دارد و از چهار سیم بهره می‌برد در حالی که گیتار بدنه ای بزرگ‌تر دارد و دارای شش سیم می‌باشد.

 ویولن‌ها بیشتر در سبک کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرند در حالی که گیتار سازی است که بیشتر در سبک پاپ و راک استفاده می‌شود. نحوه ساخت هر دو ساز نیز متفاوت است، که این موضوع باعث تغییر عمده در صدای آن‌ها خواهد شد.

در ادامه مقاله مقایسه ی گیتار و ویولن، این دو ساز را از جنبه‌های مختلف با هم مقایسه می‌کنیم:

مقایسه گیتار و ویولن از لحاظ نحوه کوک کردن

با سیم‌های این دو ساز و نحوه کوک کردن آن‌ها آغاز می‌کنیم. گیتار دارای شش سیم است که نحوه کوک آن به شکل استاندارد به شکل EADGBE می‌باشد. سیم‌هایی که برای گیتار مورد استفاده قرار می‌گیرد به طور عمومی سیم‌هایی ضخیم‌تر هستند. ویولن اما تنها دارای چهار عدد سیم است که نحوه کوک آن به شکل GDAE می‌باشد.

یکی از نکاتی که باید در مورد گیتار در نظر داشته باشید این است که سیم‌هایی که برای این ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد، سیم‌هایی هستند که آلیاژ آن‌ها از فلز است (به جز گیتار کلاسیک). به همین دلیل، هنگامی که شما به عنوان یک نوازنده مبتدی نوازندگی با گیتار را آغاز می‌کنید، درد شدیدی را در سر انگشتان خود احساس خواهید کرد و حتی ممکن است با تاول‌های مختلف نیز روبرو شوید.

با این که بسیاری از نوازندگان مبتدی در ساز ویولن نیز با این مشکل مواجه می‌شوند، اما این اتفاق تنها در صورتی رخ می‌دهد که برای ساعت‌ها و به شکل مداوم به نوازندگی بپردازید.

مقایسه گیتار و ویولن از لحاظ روش طراحی و ساخت

از دیگر تفاوت‌های اصلی میان این دو ساز، در روش طراحی و ساخت آن‌ها می‌باشد. برای گیتارها از فرت بورد استفاده می‌شود، در حالی که ویولن‌ها دارای فینگر برد هستند. گاهی به اشتباه این دو کلمه به جای یکدیگر استفاده می‌شود اما در اصل با یکدیگر تفاوتی اساسی دارند.

تفاوت این دو برد از نام‌ آن‌ها پیداست. در فرت بورد، شما با فرت‌ها سر و کار دارید، تکه‌های کوچک فلزی که بر روی برد سوار می‌شوند و نت‌ها را به دقیق‌ترین شکل ممکن از یکدیگر تفکیک می‌کنند.

در ویولن اما هیچ فرتی وجود ندارد و شما باید با تمرین مداوم، نقطه دقیقی که نت در آن به خوبی صدا می‌دهد را بر روی فینگر بورد خود پیدا کنید. اگر انگشت گذاری شما مقداری با خود نت فاصله داشته باشد، نت‌های شما خارج از کوک صدا می‌دهد.

یکی از دلایلی که باعث می‌شود تا یادگیری ویولن مقداری سخت‌تر از گیتار باشد همین موضوع است. شما باید زمان زیادی را تنها برای یادگیری انگشت گذاری صحیح صرف کنید در صورتی که نوازندگان گیتار این مشکل را نخواهند داشت.

از طرفی شما در ویولن می‌توانید نت‌های بیشتری را نسبت به گیتار بنوازید. در یک گیتار، رنج نت‎‌ها برابر با 3.5 اکتاو است در حالی که در یک ویولن می‌توانید تا 4 اکتاو نت در اختیار داشته باشید. همچنین داینامیک نوازندگی در ویولن وسیع‌تر بوده و تکنیک‌های مختلفی را باید برای یادگیری انواع این داینامیک‌ها هنگام نواختن ویولن یاد بگیرید.

مقایسه گیتار و ویولن از لحاظ نحوه نوازندگی

از دیگر تفاوت‌های اصلی میان گیتار و ویولن ، نحوه نوازندگی با آن‌ها می‌باشد. برای گیتار شما می‌توانید از دو روش استفاده کنید. می‌توانید از انگشتان خود برای نواختن قطعه خود استفاده کنید که به آن فینگر استایل گفته می‌شود و یا می‌توانید از یک پیک برای این کار استفاده کنید. اما در ویولن شما با استفاده از آرشه به نوازندگی با ساز خود می‌پردازید. نگه داری از آرشه ویولن خود یک فرایند خاص دارد که نوازندگان ویولن باید آن را یاد بگیرند.

تفاوت ساختاری ویولن و گیتار

یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، تفاوت ساختاری میان این دو ساز است. به طور خلاصه، گیتار یک ساز بر پایه آکورد است در حالی که ویولن سازی بر پایه ملودی است. به این موضوع به این معناست که همیشه و در هر حالتی نمی‌توانید قطعات مختلف را به شکل یکسان بر روی هر دو ساز نواخت. این موضوع قابل ذکر است که شما می‌توانید بر روی گیتار خود ملودی‌های مختلف را بنوازید، اما نواختن آکورد بر روی ویولن کمی مشکل است و این موضوع، بیشتر به نحوه طراحی بریج این دو ساز باز می‌گردد.

اختلاف قیمت گیتار با ویولن

اگر بخواهیم به صورت کلی به فاکتور قیمت و هزینه خرید بپردازیم، عموما قیمت گیتار در ایران گران تر از ویولن می باشد. به طور خاص قیمت گیتار الکتریک بسیار بالاتر از ویولن است. حتی گیتارهای آکوستیک هم عموما از ویولن گرانتر هستند . ولی در مقایسه قیمت ویولن و گیتار کلاسیک اختلاف زیادی وجود ندارد و هردو ساز دارای قیمت های قابل قبولی می‌باشند.

البته به یاد داشته باشید که این مقایسه یک مقایسه دقیق و همیشگی نیست . ممکن است در یک مدل خاص از ویولن قیمت آن بیشتر از یک مدل خاص از گیتار الکتریک باشد. برای اطلاع از اختلاف قیمت این دو ساز حتما به دو آدرس مشخص شده مراجعه کنید تا دقیق تر قیمت گیتار و ویولن را با هم مقایسه کنید.

نتیجه نهایی مقایسه گیتار و ویولن

001

حال که به طور اختصاصی گیتار و ویولن را با یکدیگر مقایسه کردیم و داده‌های ابتدایی و اولیه را در مورد آن‌ها یاد گرفتیم، نوبت آن است که به سوال اصلی باز گردیم.

به طور کلی، ساز ویولن یکی از سخت‌ترین سازهای دنیا به شمار می‌رود. نواختن قطعه‌های مختلف و تمرین‌های متفاوتی لازم است تا شما را به یک نوازنده حرفه ای تبدیل کند. از طرفی، گیتار سازی است که دست شما را برای نواختن قطعات متنوع در سبک‌های متفاوت باز می‌گذارد و می‌توانید در سبک‌ها و استایل‌های مختلف از آن استفاده کنید.

پس در نتیجه، تصمیم نهایی با خود شماست که بعد از مقایسه گیتار و ویولن ، به دلیل علاقه به ساز ویولن از سختی یادگیری آن صرف نظر نمایید و آموزش این ساز را دنبال کنید و یا به دلیل تمایل بیشتر به یادگیری گیتار این ساز را انتخاب نمایید.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها