مصاحبه با مهندس مستخدمین حسینی در مورد جایگاه پردازش تصویر در مارکتینگ

بدون شک پیشرفت علم و فناوری همیشه در امور بازاریابی و مارکتینگ تأثیرگذار بوده و هست. بنابراین نمی‌توان انکار کرد برای فعالین در این زمینه داشتن اطلاعات و آگاهی از فناوری‌های به روز دنیا بسیار مهم است. اکثر برندهای معتبر در دنیا نیز به همین صورت عمل می‌کند و همواره از این تکنولوژی¬ها، برای پیشبرد اهداف خود در زمینه افزایش فروش استفاده می¬کنند. تکنولوژی که اخیراً بسیار بر سر زبان¬ها افتاده است، هوش مصنوعی است. اما این سوال هم مطرح می‌شود که هوش مصنوعی در کدام قسمت از مارکتینگ و فروش می‌تواند کارامد باشد. مهندس مستخدمین حسینی مدیر شرکت ویرا سگال کارو فعال در زمینه هوش مصنوعی و عضو کمیسیون هوش مصنوعی و کمیسیون اینترنت اشیاء نظام صنفی رایانه ای می‌باشد، طی مصاحبه‌ای این مواد را برای ما مطرح کردند.

مصاحبه با مهندس مستخدمین حسینی در مورد جایگاه پردازش تصویر در مارکتینگ

- اولین و شاید مهم­ترین سوالی که وجود دارد این است که هوش مصنوعی در چه قسمتی از مارکتینگ می­تواند نقش داشته باشد؟

+ برای اینکه بتوانیم به این سوال یک پاسخ خوب بدهیم ابتدا باید بدانیم که هوش مصنوعی دقیقاً چه معنی دارد. هوش مصنوعی مجموعه ای از فناوری‌های مختلف است که قادر به انجام وظایفی است که به هوش انسانی نیاز دارد. هنگامی که این فناوری‌ها برای کارهای معمول تجاری به کار می‌روند، می‌توانند با سطوح هوشی شبیه انسان‌ها یاد بگیرند، عمل کنند و کار­ها را انجام دهند، که موجب صرفه­‌جویی در زمان و هزینه می­شود. اگر بخواهیم به زبان ساده بیان کنیم، بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی روشی برای استفاده از فناوری‌های هوشمند برای جمع‌آوری داده‌ها، بینش مشتری، پیش‌بینی حرکات بعدی مشتریان و تصمیم‌گیری خودکار است که در افزایش فروش نقش آفرینی می­کند. در بازاریابی معمولاً از هوش مصنوعی هنگامی استفاده می­شود که سرعت در آن کسب و کار یا سازمان ضروری است. هوش مصنوعی، در واقع، می­تواند بازگشت سرمایه (ROI) بازاریابی را افزایش دهد.

 

- مزایای استفاده از هوش مصنوعی برای مارکتینگ چیست؟

+ موارد استفاده بی‌شماری برای هوش مصنوعی در مورد مارکتینگ وجود دارد و هر یک از این موارد استفاده از مزایای مختلفی مانند کاهش ریسک، افزایش سرعت، رضایت بیشتر مشتری، افزایش درآمد و موارد دیگر را به همراه دارد. این مزایا ممکن است قابل اندازه‌گیری مانند افزایش حجم فروش و یا غیرقابل اندازه‌گیری مانند رضایت کاربر باشند. چند مزیت کلی وجود دارد که می­تواند در موارد استفاده از هوش مصنوعی در نظر گرفته شود مانند افزایش بازگشت سرمایه، روابط بهتر با مشتری، شخصی سازی در زمان واقعی، تحلیل پیشرفته در بازاریابی، تصمیم گیری سریع‌تر و بسیاری دیگر از موارد باشد.

1

- آیا از سامانه­های پردازش تصویر هم می­توان در مارکتینگ استفاده کرد؟

+ بله از این فناوری هم می­توان در مارکتینگ استفاده نمود. برای مثال در فروشگاه­ها علاوه بر اینکه می­توان از پردازش تصویر برای تامین ایمنی و مدیریت پرسنل اداری استفاده نمود همچنین می­توان با استفاده از این دست از فناوری­ها اطلاعات بسیار مفیدی را برای ارزیابی حجم فروش و تکنیک­های چیدمان و غیره به دست آورد. برای مثال با برخورداری از سامانه هیت مپ که مبتنی بر پردازش تصویر است، می‌توانید متوجه شوید که تراکم تردد در یک محیط چگونه است و کدام مناطق تردد بیشتری را به خود اختصاص داده­‌اند.

 

- چه مثال­های دیگری برای استفاده از این فناوری در بازاریابی و مارکتینگ می‌توانید بیان کنید؟

+ همانطور هم که قبلاً عرض کردم، هوش مصنوعی قادر به انجام کار­هایی است که به هوش انسانی نیاز دارد. در نتیجه به صورت تئوری هر کاری که از یک انسان بر می­‌آید را می­توانید از هوش مصنوعی انتظار داشته باشید. بنابراین شما می­توانید با استفاده از دوربین­های درون محیط­های فروشگاهی و سایر محیط­های مشابه احساسات مشتریان را تحلیل کنید. همانطور که قبلاً هم ذکر کردیم مزایای استفاده از این تکنیک غیر قابل اندازه­‌گیری است. اما در نگاهی بلند مدت می­تواند حجم فروش شما را به صورت چشمگیری افزایش دهد. این اطلاعات به شما این آگاهی را می­دهد که تجارب مشتریان در محیط‌­های فروشگاهی و با به طور کلی هر کسب و کاری چگونه است و برای بهبود آنها چه کار­هایی می­توان انجام داد.

11

- آیا در حال حاضر از پردازش تصویر در امر مارکتینگ استفاده می­شود؟

+ البته. در بسیاری از کشور­ها از فناوری پردازش تصویر برای خدمات مارکتینگ استفاده می­شود. برای مثال در فروشگاه‌های آمازون صندوقدار از پروسه حذف شده و با استفاده از تکنیک‌های مبتنی بر پردازش تصویر و سایر تکنیک ها، می­تواند به صورت خودکار قیمت اجناسی که از قفسه­‌های فروشگاه برداشته شده را محاسبه کند و در نتیجه در صرف زمان و هزینه بسیار صرفه­‌جویی کند. استفاده از این دست از فناوری ها به اصطلاح دو سر برد است، زیرا هم در هزینه‌­ها صرفه­‌جویی می­شود و هم در تجربه مشتری نقش بسیار مهمی را ایفا می­کند. هوش مصنوعی قادر است تجزیه و تحلیل داده های تاکتیکی را سریعتر از همتایان انسانی خود انجام دهد و از یادگیری ماشینی برای رسیدن به نتایج سریع بر اساس کمپین و زمینه مشتری استفاده کند. این به اعضای تیم زمان می‌دهد تا بر روی ابتکارات استراتژیک تمرکز کنند با هوش مصنوعی، بازاریابان دیگر مجبور نیستند برای تصمیم گیری تا پایان کمپین فروش منتظر بمانند، بلکه می توانند از تجزیه و تحلیل بلادرنگ برای انتخاب استراتژی بهتر استفاده کنند.

 - چه کسب وکار ­هایی می­توانند از هوش مصنوعی به خصوص از پردازش تصویر استفاده کنند؟

+ نمی­توان هوش مصنوعی را به کسب و کار خاصی نسبت داد. واقعیت این است که تمامی کسب و کار­ها می­توانند از این فناوری­ها برای ارتقاع و بهبود عملکرد و فروش خود استفاده کنند. برند­های بزرگ برای ساماندهی به حجم اطلاعات و داده­‌های عظیمی که دارند باید از هوش مصنوعی در جهت تحلیل این اطلاعات استفاده کنند، در غیر این صورت باید هزینه و وقت زیادی را صرف جمع­‌بندی و تحلیل داده­‌های خود کنند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها