پیام و پیامدهای درون اردوگاهی ریزش آرای ریاست قالیباف/ اصولگرایان مجلس انقلابی، سه پاره شدند

انتخابات سال سوم هیأت رئیسه مجلس، ظاهر و باطنی دارد. در ظاهر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس ماند اما در باطن، انشقاق و آرایش جدیدی در اردوگاه اصولگرایان انقلابی شکل گرفت که امتداد آن احتمالا تا انتخابات مجلس ۱۴۰۲ نیز کشیده می شود.

پیام و پیامدهای درون اردوگاهی ریزش آرای ریاست قالیباف/ اصولگرایان مجلس انقلابی، سه پاره شدند

از ابتدای قرن نو کاملا مشخص بود که در رقابت های سیاسی پیش‌رو باید منتظر آرایش جدید بود. نخستین آوردگاه سیاسی هم انتخابات هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی برای اجلاسیه سوم بود که گرچه ۴ نفر برای ریاست قوه مقننه اعلام کاندیداتوری کردند اما به جز فریدون عباسی که در دو سال گذشته نیز فارغ از جناح بندی های سیاسی درون پارلمان به رقابت با قالیباف می پرداخت، این دوره نامزدی مرتضی آقاتهرانی و الیاس نادران برای تصدی کرسی ریاست بسیار قابل تأمل بود.

ریزش معنی‌دار آرای قالیباف

نمایندگان مجلس امروز در حالی با ۱۹۴ رای، قالیباف را بار دیگر به عنوان رئیس انتخاب کردند که او در سال‌های اول و دوم، ۲۳۰ رای آورده بود. در جلسه علنی روز چهارشنبه (۴ خرداد) محمدباقر قالیباف با ۱۹۴ رای موافق از مجموع ۲۸۱ رای اخذ شده برای سومین سال بر کرسی ریاست تکیه زد و مرتضی آقا تهرانی ۵۳ رای، الیاس نادران ۲۳ رای و فریدون عباسی ۳ رای کسب کردند، البته در این انتخابات ۱۰ رای نیز به عنوان باطله اعلام شد.

پیش از این نمایندگان قوه مقننه در سال اول و هشتم خرداد ۱۳۹۹ «محمدباقر قالیباف» را با ۲۳۰ رأی از مجموع ۲۶۴ رأی مأخوذه به عنوان رئیس مجلس انتخاب کرده بودند. در دومین دوره انتخابات هیات رئیسه مجلس مورخ پنجم خرداد ماه ۱۴۰۰ هم قالیباف در رقابت با فریدون عباسی با ۲۳۰ رای در برابر ۱۸ رای پیروز و برای دومین بار رییس مجلس شد.

انشقاق در فراکسیون اکثریت

آب رفتن آرای محمدباقر قالیباف تنها نکته انتخابات هیأت رئیسه امسال نبود؛ شاید در معادلات درون پارلمانی مهمترین نکته انشقاق درون فراکسیون انقلاب اسلامی (فراکسیون اکثریت) بود که بواسطه آن برخلاف سال‌های گذشته این فراکسیون نتوانست لیست واحد ۱۲ نفره برای انتخابات هیأت رئیسه مجلس معرفی کند.

روز گذشته فراکسیون اکثریت به شور رفت تا نامزدهای مدنظرش را به صحن علنی معرفی کند و سایر نامزدها موظف شوند به نفع افرادمنتخب کنار بروند اما فراکسیون برای اولین بار در نتوانست روی لیست ۱۲ نفره به اجماع برسد، به همین دلیل با تصمیم مجمع عمومی فراکسیون انقلاب اسلامی تمامی داوطلبان امکان اعلام کاندیداتوری پیدا کردند.

ولی اسماعیلی سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی با اعلام این خبر، به جلسه مجمع عمومی فراکسیون انقلاب اسلامی اشاره و اظهار کرد: در جلسه امروز مجمع عمومی فراکسیون تصمیم بر این شد که همه داوطلبان حضور در انتخابات هیات رییسه سومین سال فعالیت مجلس یازدهم امکان اعلام کاندیداتوری در انتخابات را داشته باشند.

شکاف در بدنه اصولگرایان انقلابی

البته شکاف میان اصولگرایان انقلابی موضوعی ناگهانی و غافلگیرکننده نبود بلکه ریشه در موضوعاتی داشت که تقریبا از ۶ ماه گذشته کدهایش رسانه‌ای شد. از انتشار فایل صوتی فرماندهان سپاه درباره تخلف شرکت یاس و چالش پایداری با قالیباف در موضوع معلق شدن طرح صیانت و نهایتا موضوع سیسمونی گیت مباحث اختلافی بودند که مدت ها طیف های مختلف نیروهای اصولگرای انقلابی را مقابل هم قرار داد.

چالش پایداری با قالیباف

جدیدترین نشانه‌های اختلاف این طیف ها در موضوع «سیسمونی گیت» علنی شد، وقتی همسر محمدباقر قالیباف به همراه دختر و دامادش با چمدان‌های حجیم از ترکیه به تهران برگشتند و گروهی تحت عنوان عدالتخواهی دست به افشاگری زدند. هرچند پسر محمدباقر قالیباف بلافاصله از این اتفاق عذرخواهی کرد، مشاوران و حامیان سیاسی رئیس مجلس در مقام توجیه برآمدند و شخص قالیباف نیز راجع به موضوع توضیحاتی داد اما هیچ کدام این‌ها نتوانست علامت سئوال ایجاد شده در اذهان عمومی را برطرف کند. نکته جالب آنکه با وجود گذشت بیش از یک ماه از انتشار خبر، همچنان حواشی‌ «سیسمونی گیت» ادامه دارد و رسانه‌ها به آن می‌پردازند. بسیاری از فعالان سیاسی به ویژه حامیان قالیباف این موضوع را به نزدیک بودن انتخابات هیأت رئیسه مجلس و تسویه حساب سیاسی پایداری ها از رئیس مجلس به خاطر مسکوت گذاشتن طرح صیانت ربط دادند که امروز رقابت آقاتهرانی رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری با محمدباقر قالیباف بر سر کرسی ریاست می تواند آن تحلیل را در اذهان بخشی از جامعه تقویت کند.

اصطکاک قالیباف با جریان ایثارگران و رهپویان

در این میان شاید قابل تأمل‌ترین نکته رقابت الیاس نادران با محمد باقر قالیباف باشد. جریان ایثارگران و رهپویان همواره در دو دهه گذشته حامی محمدباقر قالیباف برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، تصدی جایگاه شهردار تهران، نامزدی در انتخابات مجلس و قرار در جایگاه ریاست پارلمان بودند اما چرایی آنکه امروز این جریان راه خود را از قالیباف جدا کرد، براساس تحلیل صاحب نظران سیاسی به موضوع انتخاب شهردار تهران بر می گردد که قالیباف تمایل داشت فردی نزدیک و معتمد خودش در آن جایگاه باشد و زاکانی در مجلس بماند اما زاکانی این خواسته قالیباف را بر نتابید و اصطکاک میان این دو از همان زمان علنی شد. قرار گرفتن زاکانی در جایگاه شهردار تهران و امروز رقابت الیاس نادران با قالیباف این پیام را به رئیس مجلس داد که برای انتخابات مجلس آینده زیاد روی حمایت جریان ایثارگران و رهپویان حساب باز نکند چون آنها قطعا گزینه خود را به صحنه خواهند آورد.

در مجموع با رقابتی که امروز اتفاق افتاد می توان یک آرایش جدید در اردوگاه اصولگرایان انقلابی را شاهد بود، هرچند، فاصله آرای آقاتهرانی نامزد جبهه پایداری و الیاس نادران نماینده جریان ایثارگران و رهپویان با محمدباقر قالیباف بسیار زیاد بود اما این رقابت می تواند زمینه رقابتی بزرگتر میان طیف جریان قالیباف، پایداری و جریان ایثارگران و رهپویان در انتخابات ۱۴۰۲ باشد، مگر آن که همانند برخی تجارب پیشین ، اجماعی جبری ، نام نامزدهای این طیف ها ی دچار انشقاق را در قاب «فهرست واحد انتخاباتی» اصولگرایان بنشاند. حال باید منتظر ماند و دید در صحنه عمل چه اتفاقی می‌افتد.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها