موافقت مجلس با کلیات طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور/ قالیباف: مجلس کاری کرد که دولت اختیار تغییر ساعت رسمی را داشته باشد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (سه شنبه) با کلیات طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور موافقت کردند.

موافقت مجلس با کلیات طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور/ قالیباف: مجلس کاری کرد که دولت اختیار تغییر ساعت رسمی را داشته باشد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه 24 اسفند) گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص کلیات  طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور را بررسی کردند.

بعد از اظهار نظر موافقین و مخالفین این طرح، در نهایت نمایندگان مجلس با کلیات طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور موافقت کردند.

در صورت تصویب ماده واحده این طرح، از تاریخ ابلاغ این قانون، قانون تغییر ساعت رسمی کشور مصوب ۱۳۸۶/۵/۳۱ مجلس شورای اسلامی نسخ می گردد.

به گزارش فارس، دفتر مطالعات پژوهش های زیربنایی و امور تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس، طی گزارشی با نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور مخالفت کرده بود.

در گزارش مرکز پژوهش ها آمده که صرفه‌جویی در مصرف انرژی، اصلی‌ترین انگیزه برای اجرای طرح تغییر ساعت در کشورها بوده است. اما در سال‌های اخیر، آثار سوء تغییر ساعت بر سلامتی افراد جامعه در برخی از کشورهای اروپایی موجب شده تداوم اجرای این طرح با تردید مواجه شود.

در این گزارش تصریح شده است: درواقع در سال‌های اخیر به‌دلیل افزایش اهمیت سلامتی افراد جامعه نسبت به صرفه‌جویی انرژی، موجب شده برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا گرایش به سمت توقف اجرای طرح تغییر ساعت داشته باشند، گرچه هنوز هم به اجرای آن مبادرت می‌ورزند. تنظیم فعالیت افراد آن جوامع با زمان محلی؛ علت اثرگذاری بر سلامتی افراد (تغییر ساعت بیداری و خواب) در این جوامع اعلام شده ‌است. این درحالی است که در کشورهای اسلامی نظیر ایران، تنظیم فعالیت‌های افراد علاوه‌بر زمان محلی با زمان خورشیدی نیز تنظیم می‌شود.

در بخش دیگری از گزارش مرکز پژوهش های مجلس آمده که لذا به‌نظر می‌رسد، آسیب مترتب ناشی از تغییر ساعت در ایران، به گستره‌ای که در کشورهای اروپایی مطرح است، نباشد. ازسوی‌دیگر، اجرای طرح تغییر ساعت نقش بسزایی درکاهش مصرف انرژی برق دارد. تغییر ساعت رسمی کشور در صرفه‌جویی مصرف انرژی برق کشور مؤثر است و این تأثیر بین ۳-۱ درصد متغیر است. درکاهش پیک مصرف برق کشور نیز این تأثیر بین ۵/۱-۱ درصد پیش‌بینی شده ‌است.

در جمع بندی این گزارش آمده که لذا با توجه به بررسی کارشناسی آثار اجرای قانون تغییر ساعت رسمی کشور به‌ویژه برمیزان صرفه‌جویی مصرف انرژی و ساعت پیک بار برق و با توجه به توضیحات مندرج در این گزارش پیشنهاد می‌شود، کماکان این قانون همچون سنوات گذشته اجرا شود. به‌دلیل توجیه‌پذیری و مستند بودن نتایج پژوهش‌های مطالعه آثار تغییر ساعت رسمی کشور و با توجه به اهمیت جایگاه صرفه‌جویی انرژی و تنظیم فعالیت‌های اجتماعی با توجه به اوقات شرعی، پیشنهاد می‌شود که این قانون کمافی‌السابق در کشور اجرا شود و لذا تصویب طرح پیشنهاد نمی‌شود.

همچنین عبدالعلی رحیمی مظفری عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان داشت: طبق نظرسنجی که دولت از زیرمجموعه‌های خود دریافت کرده است، آنها با عدم تغییر ساعت رسمی کشور مخالفت کرده‌اند.

مجلس کاری کرد که دولت اختیار تغییر ساعت رسمی را داشته باشد

رئیس مجلس گفت: موافقت مجلس با کلیات طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور برای آن صورت گرفت که دولت اختیار لازم برای تغییر در ساعت را داشته باشد.

مجلس کاری کرد که دولت اختیار تغییر ساعت رسمی را داشته باشد

رحمت اله نوروزی نماینده علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 24 اسفند) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود ضمن محکوم کردن جنایات آل سعود اظهار داشت: جوامع بین‌المللی در قبال جنایت در عربستان سکوت کرده‌اند در حالی که در گوشه و کنار دنیا برای مسائل دیگر سر و صدا می‌کنند اما قتل عام شیعیان عزیز موجب سکوت مجامع بین‌المللی شده است.

وی ضمن تشکر از صلابت نیروهای انقلابی سپاه پاسداران خاطر نشان کرد: این عزیزان پایگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار دادند و از مجموعه عزیزان سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات تشکر می‌کنم و هفته سربازان گمنام امام زمان (عج) را تبریک می‌گویم.

نماینده مردم علی آباد خطاب به رئیس مجلس تصریح کرد: با حذف تغییر ساعت در ابتدای سال  3 هزار مگاوات میزان انرژی افزایش پیدا می‌کند، سال گذشته بارها خدمت شما رسیدیم و اعلام کردیم که این طرح بار مالی برای دولت داشته و مخالف اصل 75 قانون اساسی است؛ حدود 8 ساعت در استان گلستان و در سراسر کشور با قطعی برق روبرو بوده‌ایم.

وی ادامه داد: اروپا که با قطعی برق و آب مواجه نیست، در صورتی که حدود 2 ماه است که وزیر نیرو باید مقدمات لازم برای مواجهه با قطعی برق و آب را در کشور انجام می‌داد، محرابیان باید برای احداث نیروگاه‌های کوچک و بزرگ اقدامات لازم را انجام دهد تا مشکلات ناشی از قطعی برق و آب مرتفع شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در تذکر دیگر تصریح کرد: متولی اوقاف، حاکم شرع است. آقای خاموشی از زمان روی کار آمدن در سازمان اوقاف بسیار ضعیف حرکت کرده و حتی در همین مسابقات بین‌المللی در کشور که سازمان اوقاف متولی برگزاری آن است، به صورت خودجوش عمل نکرده است؛ از ابتدای انقلاب این مسابقات بسیار باشکوه برگزار می‌شده اما خاموشی و مجموعه اوقاف تعامل بسیار ضعیفی با نمایندگان و مجلس دارد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: از نمایندگان می‌خواهم که تذکرات خود را دستور و موضوع بررسی در صحن مطرح کنند و اخطار آقای نوروزی در خصوص بار مالی طرح حذف تغییر ساعت وارد نیست، مجلس تنها می‌خواهد یک قانون را فسخ کند تا دولت اختیار لازم برای تغییر در ساعت را داشته باشد.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 21
  • ناشناس
    9

    این بندگان خداهیچ ایده وبرنامه ای ندارن فقط هرچه قبلیهاتصویب کردند رو باطل می کنند.اتفاقا تغییرساعت خیلی هم خوب بود به اقتضای زمان.مجلسی تهی ازعقل واندیشه وفکر

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      بله چون این قانون برای زمان دولت اصلاحاته حتما باید باطل میشد.

  • ناشناس
    2

    عجب مصوبه ای !! اگر با تعغیر ساعت موافقط نمی کردید بیچاره میشدیم ... این هم به جای مصوبه شفاف سازی اموال و حقوق دیگه بی حساب شدیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      موافقت

  • علی
    1

    جدای از درست یا غلط بودن و یا چگونگی تغییر ساعت، چیزی که آزار دهنده است نبود ثبات در کشور به علت تغییر دولتها و مجلسهاست. در مورد ساعت، گروه های تخصصی غیر سیاسی باید یکبار یک تصمیم تخصصی علمی بگیرند که توسط همه دولتها رعایت شود.

    نظرات شما -
    • کارشناس ارشد صنعت برق
      0

      مشکل اصلی این است که متخصصان نظرات سیاسی میدهند .
      در مورد صرفه جویی انرژی هیچ اطلاعات فنی وجود ندارد و تمامی نظریات بر اساس خیال بافی است .

  • ناشناس
    0

    این دولت رییسی اصلا زحمتی به خود نداده نعل به نعل کارهای محمود احمدی نژاد داره انجام میده اکثریت انتصابات همه نیروهای رمان احمدی نژاد هستن از رییس یک اداره در شهرستان کوچک بگیر تا پستهای وزارت خانه ها تمام برنامه های احمدی نژاد هم داره برای امورات مملکت پیاده می‌کنه . اومدن ریئسی چه بود میذاشتن احمدی نژاد میومد وقتی تفکرات وبرنامه های او داره پیاده میشه.

  • ناشناس
    0

    قانون تغییر ساعت رسمی کشور باید لغو شود و به وضع عادی گذشته بازگردد چونکه کارکرد خود را ار دست داده و زندگی، اوقات شرعی، شغل و حرفه مردم و ترافیک خودروها را در معابر کلان شهرها تحت تاثیر منفی خود قرار داده است! مجلس نباید اختیار لغو قانون تغییر ساعت رسمی کشور را مانند حذف ارز ترجیحی به دولت بسپارد بلکه باید خودش در این زمینه یکبار برای همیشه تصمیم گیری کند و دست دولت ها را در این زمینه باز نگذارد. سپردن اختیار اجرای قانون به دولت یعنی اجرای قانون بر اساس سلیقه و مصلحت دولتها!!!

  • شیرتوشیر
    0

    شما یه طرحی که مجلس برای حل مشکلات ملت تایید کرده باشه اعلام کنید بابا ما شب عید شرمنده زن و بچه هستم مگه مهمه ساعتش جلو باشه یاعقب ! خجالت بکشید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      حاجی نترس. یارانه معیشتی و موادغذایی سهمیه ای و کوپنی هستن و همینا کافیه

    • سمی
      0

      آنها جان و ابرو و شخصیت مارا گرفتند وبجاش یارانه معیشتی دادند

  • زابلی
    1

    این شب عید واین ساعات جز تلخ ترین ساعات حیات ملت ایران هست ملتی که تا کمر در مشکلات و بدبختی غرق شده اند عده ایی به اسم نماینده نمک بر زخمهایشان می پاشند

  • پشیمان
    2

    واقعا خنده آور نیست !!؟ تو روزهایی که ملت بدلیل مشکلات زندگی در تهییه محیاتاج شب عید جلوی خانواده شرمنده هستند این کار چه چیزی رو حل میکنه

  • شاهین نادری و مجید دهقان
    1

    ما اونجوری دوست داریم

  • ده در صدیها
    2

    با این کار انقلابی مجلس تمامی ساعتهای جهان فریاد خواهند زد ما هم از این نمایندگان میخوایم.

  • سخن
    0

    خرد زیور نامداران بود خردافسر شهریاران بود کاش ...

  • ناشناس
    6

    یک کار خوب در تمام‌عمرتان کردید.

  • ناشناس
    2

    شاید خنده دار برسه ولی
    دقیقا سال 15 روز جابجا شده
    الان دقیقا مثل فصل بهاره
    بهار زودتر شروع میشه
    تابستان
    پاییز
    زمستان
    شاید هم سی روز

    نظرات شما -
    • زمان
      0

      كجتيي الان برف مي باره

  • علیرضا
    0

    پس مجلس چه کار هست که نمی تواند تصمیم بگیرد خب تعطیل کنید این مجلس دولتی را برای حذف ارز هم تصمیم رابه دولت دادید شما نماینده مردم هستید یادولت اگه قرار این هست که دولت خودش تصمیم بگیرد پس شما للو سر جالیز هستید

  • ناشناس
    0

    امضای 206نماینده برای تصیب لایحه همسانسازی بازنشستگان چی شدنمایندگانی که نتوانندازامضای خودصیانت کنندبدنبال طرحهای پیش پا افتاده مانندتغییرساعت هستندکه مجبورنشن امضای خودراپس بگیرندو بگن کاری هم انجام دادیم واقعا که

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها