مربی با میانگین برد 56 درصدی گزینه سرمربی گری تیم ملی ایران؛

کلینزمن، کمی تا قسمتی شبیه به کی‌روش

یورگن کلینزمن شاید جایگزین کی‌روش باشد، مردی از دیار ژرمن‌ها اما مشابه با کی‌روش! از درگیری با رسانه‌ها تا جمله «مردم آمریکا چیزی از فوتبال نمی‌فهمند» در کارنامه او هشدار می‌دهد که مبادا...

کلینزمن، کمی تا قسمتی شبیه به کی‌روش



از یورگن کلینزمن به عنوان یکی از گزینه های سرمربیگری تیم ملی ایران نام برده می شود. نامی آشنا برای فوتبال دوستدان که در زمان بازیگریش موفق به زدن 40 گل در 82 بازی برای تیم ملی آلمان شده بود اما سعی به بررسی کارنامه وی در عرصه مربیگری خواهیم داشت. در جولای 2004 او به عنوان سرمربی به دنیای فوتبال بازگشت و سکان دار تیم ملی آلمان شد. او سعی کرد تا بازیکنان جوان را وارد ترکیب تیم ملی ای کند که پر از بازیکنان پا به سن گذاشته بود و سعی در استفاده از آنها کرد. اما بازخورد خوبی از سوی هواداران نداشت. شکست 4 بر یک برابر ایتالیا برای هواداران متعصب آلمانی سخت بود. اولین درگیری های وی نیز با روزنامه معروف بیلد بود که معمولا یک روز پیش از هر دیدار ترکیب تیم ملی آلمان را به دلیل سورس های نزدیکش اعلام می کرد اما با ورود او این نزدیکی از بین رفت. انتقادات به سبک بازی فوتبال او زیاد بود چراکه تیمی کلا هجومی داشت و تاکتیک های دفاعی را در نظر نمی گرفت. او ترکیبش را در تیم ملی آلمان در جام جهانی 2006 بر اساس عملکرد بازیکنان انتخاب کرد و نه بر اساس اسم و شهرتشان! در جام کنفدراسیون های 2005 او دروازه بان های خود را به صورت چرخشی بازی می داد تا کم کم الیور کان را کنار بگذارد و نهایتا در آپریل 2006 او را نیمکت نشین ینس لمان دروازه بان وقت آرسنال کرد. در آن سال لمان همراه با آرسنال به فینال لیگ قهرمانان نیز رسید.



آغازی پرفروغ با تیم ملی آلمان

در جام جهانی 2006 عملکرد خوب کلینزمن باعث کاهش انتقادات علیه او شد. سه پیروزی پیاپی برابر کاستا ریکا، لهستان و اکوادور آنها را به مرحله بعدی رساند. در مرحله بعد موفق به شکست سوئد با نتیجه 2 بر 0 شدند و در مرحله یک هشتم نهایی در دقیقه 80 با گلزنی کلوزه توانستند بازی برابر آرژانتین را به تساوی بکشانند و پس از 120 دقیقه بازی در ضربات پنالتی حریف خود را شکست دادند. در مرحله نیمه نهایی اما در بازی ای نزدیک با دو گل مغلوب ایتالیا شدند تا در پلی آف به مصاف پرتغال بروند و در نهایت توانستند در جایگاه سوم جهان در سال 2006 قرار گیرند. پس از عملکرد درخشانش در تیم ملی کلینزمن اما تصمیم به پایان کارش در تیم ملی آلمان گرفت و یوآخیم لو در 11 جولای 2006 جایگزین وی شد. عملکرد او در سه سال کار در تیم ملی آلمان 20 برد، 8 تساوی و 6 شکست در 34 بازی بود و ثبت 58 درصد پیروزی بود.وی در مصاحبه ای پس از آن گفت: پس از دو سال فشار و انرژی زیاد اکنون فکر میکنم قدرت سابق را ندارم و میخواهم به زندگی عادی خود برگردم.


سقوط با بایرن

اما این پایان کار او نبود. در جولای 2008 کلینزمن جای هیتسفلد را در بایرن مونیخ گرفت. او سعی در جوان سازی و ساخت و پیشرفت بازیکنان جوان در بایرن مونیخ داشت. او با بایرن مونیخ تنها به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان رسید و مغلوب بارسلونا در فصل 2008/2009 شد. کلینزمن پس از کسب نتایج ضعیف و شکست برابر شالکه نهایتا در 27 آپریل 2009 از بایرن مونیخ اخراج شد و این در حالی بود که بایرن مونیخ، قهرمان فصل قبل بوندس لیگا در رتبه سوم جدول قرار داشت. او همراه با بایرن مونیخ در همه رقابت ها رکورد 25 پیروزی، 9 مساوی و 10 شکست و ثبت رکورد 56 درصد پیروزی را از خود بر جای گذاشت. فیلیپ لام بعد ها در بیوگرافی خود نوشت کلینزمن در خصوص بازیکنان جوان شکست خورد و ضعف دستورات تاکتیکی او باعث می شد تا بازیکنان پیش از بازی در خصوص استراتژی ها با یکدیگر بحث کنند. این پایان کار کلینزمن در عرصه مربیگری نبود.


آمریکا، سخت‌ترین دوران کلینزمن


او راهی آمریکا شد و در 29 جولای 2011 به عنوان 35 امین سرمربی تیم ملی ایالات متحده انتخاب شد. او توانست با آمریکا قهرمان کونکاکاف در سال 2013 شود و موفق به صعود به جام جهانی 2014 شود. همین امر دلیلی بود تا فدراسیون فوتبال ایالات متحده قرارداد وی را تا پایان سال 2018 تمدید کنند. پس از اینکه کلینزمن لاندن دوناوان فوتبالیست با تجربه این کشور را دعوت نکرد انتقادات علیه وی افزایش یافت. او از این تصمیم به عنوان سخت ترین تصمیم دوران مربیگریش یاد می کند. البته بعد ها و پس از کامنتی که پسر کلینزمن در توییتر گذاشت و داناوان را مسخره کرد مشخص شد مشکلات شخصی بین داناوان و کلینزمن دلیل کنارگذاشتن او بوده است. در جام جهانی 2014 در بازی اول آمریکا موفق به شکست غنا شد و در بازی دوم برابر پرتغال به تساوی 2-2 رسیدند. در بازی حساس آنها 1 بر 0 مغلوب آلمان در بازی سوم شدند اما شکست پرتغال برابر غنا آنها را راهی مرحله بعدی کرد تا برابر بلژیک قرار گیرند. بازی در 90 دقیقه با تساوی بدون گل به پایان رسید اما در 120 دقیقه آنها با نتیجه دو بر یک مغلوب حریف خود شدند و با جام خداحافظی کردند.



کلینزمن: مردم آمریکا چیزی از فوتبال نمی‌فهمند!

در مسابقات کونکاکاف 2015 آنها با شکست برابر جامائیکا و پاناما در رتبه چهارم قرار گرفتند و بدترین نتیجه تیم ملی آمریکا را از سال 2000 به بعد در این رقابت ها کسب کردند. آنها در مرحله مقدماتی جام جهانی نیز عملکرد ضعیفی داشتند و پس از شکست خانگی برابر مکزیک و شکست 4 بر 0 برابر کاستاریکا توسط فدراسیون این کشور کنار گذاشته شد. آمار او در تیم ملی آمریکا 55 پیروزی، 16 تساوی و 27 شکست بوده و رکورد 56 درصد پیروزی را از خود به جای گذاشته است. فاکس نیوز به بررسی دلایل اخراج او از تیم ملی آمریکا پرداخته بود و 8 دلیل را برای آن عنوان کرده بود. شکست برابر رقیب دیرینه مکزیک و شکست سنگین برابر کاستاریکا، استفاده از بازیکنان در پست های غیر تخصصی آنها، رابطه بد با بازیکنان، درگیری با اکثر افراد از جمله هواداران و مطبوعات تا جایی که عنوان کرد مردم در آمریکا چیزی از فوتبال نمی فهمند، مشکلات تاکتیکی و از استفاده از سیستم 3-5-2 در برابر مکزیک به عنوان بزرگترین آن، مشکل در برقراری ارتباط ( تفاوت صحبت های بازیکنان و کلینزمن پس از بازی ها در خصوص آنچه باید انجام می دادند)، بی میل شدن هواداران به دیدن بازی های تیم ملی آمریکا و نهایتا قراردادن این تیم در شرایط دشوار برای حضور در جام جهانی از جمله دلایل مهم برکناری وی عنوان شده بود. اکنون از او به عنوان یکی از اصلی ترین گزینه های سرمربی گری تیم ملی نام برده می شود.

جایگزینی شبیه به کی‌روش

او جایگزین کیروشی خواهد شد که موفق به ثبت 60 پیروزی، 27 تساوی و تنها 13 شکست در 100 بازی شده است و نسبت 60 درصدی پیروزی با تفاضل 121 گل را دارد. تفاضل گل کلینزمن در تیم ملی آمریکا 69 بوده است. در مقایسه کیروش و کلینزمن باید به این نکته هم توجه کنیم که تیم ملی ایران در دوران کیروش در 100 بازی 60 گل خورده و 181 گل زده را از خود به جای گذاشته است و تیم ملی ایالات متحده در دوران کلینزمن در 98 بازی آمار 178 گل زده و 109 گل خورده را به جای گذاشته است. اینکه آیا حضور یورگن کلینزمن که سابقه درگیری با رسانه ها و کنار گذاشتن بازیکنان را داشته است ایده خوبی است یا نه نیاز به کمی فکر بیشتر دارد. آنچه مسلم است اینکه فوتبال ما، قطعا پس از دوران پر تب و تاب کی‌روش، تحمل حضور یک فرد جدید، با همان خصوصیات اخلاقی تند را ندارد.

رامین سزاوار

منبع: جایگاه ویژه

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها