تلویزیون برای فصل جدید چه برنامه‌هایی دارد؟/ «آزادی مشروط» مسعود ده‌نمکی تا جشن سربرون

با توجه به تولیدات سازمان و تولیداتی که دیگر سازمان‌ها در سریال‌سازی‌ دارند، به نظر می‌رسد تلویزیون در زمستان پیش‌رو و شاید نوروز ۱۴۰۲دست‌پری در آنتن دارد.

تلویزیون برای فصل جدید چه برنامه‌هایی دارد؟/ «آزادی مشروط» مسعود ده‌نمکی تا جشن سربرون

با نگاهی به ترکیب سریال‌های آماده پخش و حتی بلاتکلیف‌های رسانه ملی می‌توان نوید اتفاقات خوبی را برای فصل زمستان، نوروز و رمضان و سال ۱۴۰۲ در قاب شبکه‌های تلویزیونی داد.

با نگاه اجمالی به سریال‌های در حال تولید، فارغ از چند سریال ویژه – الف تاریخی، بیشتر سریال‌ها با موضوع جاسوسی و امنیتی تولید می‌شوند. هر چند با پایان هر فصل آمار پرمخاطبان تلویزیون اعلام می‌شود، اما همیشه سریال‌های قدیمی که از شبکه‌هایی چون ‌آی‌فیلم روی آنتن می‌روند، جز پربیننده‌ها هستند و دیگر سریال‌های جدید در جذب مخاطب چندان موفقیتی ندارند.

این شب‌ها از شبکه یک «آزادی مشروط» مسعود ده‌نمکی پخش می‌شود، شبکه۲ هم سریال «آتش سرد» را دارد، شبکه۳  نمایش «بی‌همگان» را  پایان داد و سریال تاریخی «گیلدخت» هم روزهای پایانی هفته روی آنتن شبکه یک می‌رود. از ۲۳طرحی که معاون سیما به آن اشاره کرده، ۶سریال توانسته برآورد هزینه‌اش را به سرانجام برساند و برخی از سریال‌ها هم به مرحله پیش‌تولید رسیده‌اند.

مشکلی که سازمان این روزها درگیرش است، تامین بودجه سریال‌های ریز و درشتی است که در مرحله تولید قرار گرفته‌اند. صدا و سیما در همین هفته برای تامین بودجه دست به دامان مجلس شده تا بتواند بودجه تولید ۲سریال «حضرت موسی» و «سلمان فارسی» را تامین کند. ۲سریال پرهزینه که اولی اول راه است و دومی بیش از ۴۰درصدش تولید شده است.

جشن سربرون و دلایل عدم‌پخشش

یکی از سریال‌هایی که تولیدش زمان زیادی گرفت، «جشن سربرون» مجتبی راعی است؛ سریالی که در زمان شیوع کرونا تولید شد.

این سریال قرار بود در کنداکتور پخش فصل پاییز قرار بگیرد، اما زمان پخش آن به تعویق افتاد. حسن نجاریان، تهیه‌کننده سریال درباره این تأخیر به تسنیم گفته است: «این اتفاق ۲دلیل داشت؛ دلیل اصلی آن‌که دلیل بعدی را ایجاد می‌کند، آماده نشدن فیلم بود.

جلوه‌های ویژه و ویژوآل افکت‌های کار بسیار هزینه سنگین و حجم بالایی دارند. بیش از اینکه انتظار می‌رفت این حجم‌ها افزایش پیدا کرد و حتی موسیقی با ارکستر انتخاب کردیم؛ همه‌ اینها هم زمان و هم بودجه را افزایش داد.» هنگامی که مشکلات برطرف شد، آغاز بازی‌های جام‌جهانی باعث تعویق دوباره پخش سریال شد. با توجه به برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی شاید زمان پخش سریال به نوروز برسد. با این حال هنوز تصمیم قطعی برای زمان پخش سریال گرفته نشده است.

طالبی با اژدهای هفت‌سر

از دیگر سریال‌هایی که شروع تولیدش به ۲سال قبل برمی‌گردد، «طلاق» یا «اژدهای هفت سر» است؛ سریالی که ابوالقاسم  طالبی مدت زیادی است که درگیر تولیدش شده است. به‌نظر می‌رسد مدیران بهترین زمان پخش را فصل زمستان عنوان کرده‌اند.

بازار داغ سریال‌های پلیسی – امنیتی

ابراهیم شیبانی هم سریال «ضد» را برای تلویزیون می‌سازد؛ سریالی امنیتی - جاسوسی که به روزهای پایانی تصویربرداری نزدیک شده است. این سریال ممکن است نامش به «دیگران» تغییر کند. این سریال هم ازجمله تولیدات سیمافیلم است.

از دیگر مجموعه‌های امنیتی و جاسوسی، «مارماهی» است که در اواخر روزهای تصویربرداری قرار دارد. این سریال هم‌اکنون با نام موقت مارماهی شناخته می‌شود و در حقیقت فصل دوم طرحی به نام تمام‌رخ است که سال گذشته فصل اول آن تحت عنوان سرجوخه از شبکه ۳سیما پخش شد. این سریال به تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری ساخته می‌شود و مانند سایر آثار او از تم پلیسی و امنیتی بهره می‌برد و روایتگر پرونده‌های واقعی است و کارگردانی آن را محمود معظمی برعهده دارد.

سریال‌هایی در انتظار پخش

یکی از سریال‌هایی که در سیما تولید شده، «موقعیت مهدی» است؛ سریالی که نسخه سینمایی‌اش همزمان تولید و در جشنواره فجر به نمایش درآمد، اما هنوز سریالش روی آنتن نرفته است. سریال تلویزیونی «سنجرخان» روزهای پس‌تولید را می‌گذراند؛ کاری که بارها به دلایل مختلفی، تصویربرداری‌اش متوقف شد.

اما محمدحسین لطیفی که این روزها مشغول فیلمبرداری فیلم سینمایی جدیدش (غریب) است، عنوان کرده با حل شدن مشکلات بودجه‌ای مراحل پس‌تولید را تمام می‌کند. قرار است این سریال در شبکه یک یا ۳سیما همزمان با پخش استانی، روی آنتن برود. تسنیم هم در گزارشی از سریال «سامو بندری» می‌گوید که ابراهیم فروزش آن را کارگردانی کرده؛ سریالی که با اینکه تولیدش تمام شده، منتظر آنتن پخش است.

این سریال را مرحوم اصغر عبداللهی نوشته است؛ مینی‌سریالی که قصه‌اش در بوشهر اتفاق می‌افتد و برخی از بازیگران آن هم بومی هستند. از دیگر سریال‌هایی که وضعیت پخش‌شان مشخص نیست، «۸۷متر» کیانوش عیاری است. البته «رعد و برق» بهروز افخمی هم از سریال‌هایی است که پرونده پخش آن در تلویزیون (شبکه ۵) باز است. چند ماهی است که سازمان اوج هم سریال «عشق کوفی» را در دست تولید برای پخش در سیما دارد؛ سریالی به کارگردانی حسن آخوندپور که روایتگر یک عشق در کوفه است.

چندین مجموعه دیگر هم این روزها مراحل تولید و پیش‌تولیدشان را پشت‌سر می‌گذارند که احتمالا پخش آنها به امسال نمی‌رسد.

سریال «مستوران» به‌کارگردانی سیدجمال حاتمی و مسعود آب‌پرور که فصل اولش تیرماه امسال روی آنتن رفت، به‌تازگی مراحل تولید فصل دومش را آغاز کرده‌است. کارگردانی فصل دوم سریال «مستوران» راکه عاشقانه‌ای برگرفته از قصه‌ها و افسانه‌های کهن ایرانی است سیدعلی هاشمی برعهده دارد.

سیروس مقدم، کارگردان نام‌آشنای تلویزیون، مینی‌سریال «ترور» به تهیه‌کنندگی حامد عنقا را می‌سازد که با موضوع ترور نافرجام شهید حاج‌قاسم سلیمانی، درصدد است بخشی از جایگاه رفیع و حساس این سرباز گرانقدر اسلام را به تصویر درآورد. سازمان هنری‌ رسانه‌ای اوج هم قرار است به‌زودی سریالی با محوریت زندگی و روزگار حضرت شاهچراغ(ع)، برادر بزرگ امام‌رضا(ع) را تهیه و تولید کند.

اخیراً مدیر گروه فیلم سریال شبکه۲ سیما اعلام کرده که مجموعه نمایشی «آقای قاضی» به کارگردانی سجاد مهرگان قرار است به فصل دوم برسد. همچنین پیش از این کارگردان «وضعیت زرد» گفته بود که فصل سوم این مجموعه تلویزیونی ساخته می‌شود و احتمالاً خودش را مهیای آنتن ماه رمضان می‌کند. مهران رجبی، مریم سعادت، زین‌العابدین تقی‌پور، بهار داورزنی، حسام خلیل‌نژاد، آرش ماهان‌کیا و مهدی رضایی بازیگران اصلی این سریال تلویزیونی هستند.

سریال‌هایی با موضوع کرونا

علاوه بر بازار داغ سریال‌های جاسوسی و امنیتی، سریال‌هایی با موضوع کرونا هم در سیما، تولید می‌شوند. «محرمانه» ازجمله این سریال‌هاست که علاوه بر اینکه به موضوع کرونا می‌پردازد، موضوع اجتماعی و امنیتی هم دارد. محرمانه را محمود معظمی کارگردانی کرده و از تولیدات جدید مؤسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی است. فصل دوم «اپیدمی» هم درباره کروناست که مهدی فخیم‌زاده که در فصل اول سریال به‌عنوان بازیگر نقش اول حضور داشت، در فصل جدید، دیگر حضور ندارد و روند قصه حول کاراکتر دیگر این قصه با بازی محسن قصابیان، هنرمند مشهدی، می‌چرخد.

بسیج صدا و سیما هم یک‌سریال تقریبا ۳۰قسمتی را در دست تولید دارد؛ «حبیب» سریالی است که در سوریه هم فیلمبرداری شده و به‌احتمال زیاد در روزهای سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی روی آنتن می‌رود. «شهباز» به کارگردانی حمیدرضا لوافی از دیگر سریال‌های پلیسی تلویزیون است که برای شبکه ۵تولید شده و قرار بود روی آنتن برود؛ سریالی که در ۳۰قسمت تولید شده و مراحل پایانی را طی می‌کند.

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها