افتتاح 200 سالن سینما در کشور

معاون امور سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ۲۰۰ سالن سینما تا پایان سال جاری در کشور افتتاح می‌شود که معادل ۳۰ درصد مجموع سینماهای موجود و افتتاح شده در مدت ۴۰ سال گذشته است.

افتتاح 200 سالن سینما در کشور

محمد خزاعی روز چهارشنبه در حاشیه هفدمین سفر استانی خود به استان بوشهر گفت: در مدت ۴۰ سال گذشته ۶۰۰ سالن فعال سینما در کشور احداث شده این درحالی است که با توجه به اقدامات انجام شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی در یکسال اخیر ۲۰۰ سالن سینما در کشور احداث شده که تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسند.

وی اظهار کرد: در زمینه توسعه زیرساخت‌های فرهنگی به خصوص در حوزه سالن‌های سینما نسبت به سایر کشورها عقب هستیم.

اختصاص ۱۸۰میلیارد تومان برای تجهیز و به روز کردن دفاتر سینمای جوان کشور

خزاعی اظهار کرد: در حوزه نیروی انسانی همه استان‌ها هنرمندان با استعدادی در حوزه فیلم کوتاه، مستند و سینما دارند اما حمایت خوبی از آنها نمی‌شده است.

وی ادامه داد: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد امکانات و تجهیزات دفاتر سینمای جوان کشور بسیار اندک و یا مربوط به سال‌های گذشته است در همین ارتباط براساس مصوبه شورای عالی سینما تمام این دفاتر مجهز خواهند شد.

وی گفت: بر این اساس امکانات و تجهیزات ۶۰ دفتر و ۴۰ نمایندگی سینمای جوان کشور با ۱۸۰ میلیار تومان اعتبار به امکانات روز مجهز می‌شوند.

خزاعی ادامه داد: همچنین بخشی از این اعتبار نیز برای تولید فیلم در انجمن سینمای جوان هزینه می‌شود.

به گفته خزاعی رویکرد دیگر سازمان سینمایی توجه به فیلم کوتاه است در همین ارتباط ۷۰درصد بودجه سینمای جوان استان‌ها در بخش تولید فیلم کوتاه و ۳۰ درصد نیز برای نخستین بار برای تولید مستند اختصاص پیدا کرده است و فیلم سازان استانی می‌توانند آثار خود را به دفتر مرکز توسعه سینمای مستند ارسال و از آن بهره گیرند.

رئیس سازمان سینمایی و سمعی بصری کشور با اشاره به نگاه جدی به فیلمسازان استانی در جشنواره فیلم کوتاه اظهار کرد: چهار فیلمی که برای اولین بار برای سال آینده از سوی بنیاد فارابی پروانه فیلم سازی گرفتند شهرستانی بودند.

خزاعی ادامه داد: در سال بعد هم پنج سهمیه برای انجمن سینمای جوان ایران در نظر گرفته شده که تلاش می شود از این راه بتوانیم فیلم سازان توانمند شهرستانی شناسایی شوند و با کمکی که به آنها می شود بتوانند براساس مسائل فلکوریک و بومی خود آثاری تولید کنند و وارد سینمای حرفه ای شوند.

وی با بیان اینکه گام‌های مهمی در راستای شعار قانون گرایی، استاندارد سازی و عدالت محوری برداشته شده است گفت: تلاش می‌شود تا پایان ۱۴۰۴ مشکلات عدیده ای که دراستان‌ها وجود دارد برطرف شود و استان‌ها و شهرستان‌ها به پایگاه‌های بسیار مهم در عرصه فیلم سازی در سراسر کشور تبدیل شوند.

خزاعی با اشاره به افزایش ۴۰۰ درصدی اعتبار مربوط به بخش فیلم کوتاه در استان بوشهر یادآور شد: در همین ارتباط ۴۰۰ میلیون تومان برای فیلم کوتاه در بوشهر از طرف سازمان سینمایی اختصاص یافته است و به همین میزان نیز استان بوشهر تعهد کرده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ها، افق ها و راهبردهای مشخص و خوبی در سازمان سینمایی در حوزه بین الملل، تولید، اکران، زیرساخت‌ها، تربیت نیروی انسانی، بازارهای جهانی طراحی شده است گفت: هرچند در تلاش برای هموار کردن مسیر هستیم اما رسیدن به برنامه ها و اهداف از پیش تعیین شده منوط به شرایط است.

نگاه ملی به سینما وجود ندارد

رئیس سازمان سینمایی و سمعی و بصری کشور در باره مشکلات حوزه سینما گفت: امروز سینما ملی است اما نگاه ملی به آن وجود ندارد، طوریکه همه مردم سینما را دوست دارند، مسئولان از سینما صحبت می‌کنند اما نگاه ملی برای حل مشکلات سینما، سینماگر، ورود به بازار جهانی و اقتصاد سینما وجود ندارد.

وی اضافه کرد: به نحوی که امروز سازمان سینمایی با ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته از فقیرترین سازمان‌هایی است که در حوزه فرهنگی در حال فعالیت است.

خزاعی اضافه کرد: همه دنیا برای حوزه سینمایی خود سرمایه‌گذاری می‌کنند چون معتقدند این حوزه ابزار مهم و قدرتمندی در حوزه فرهنگ و هنر است و می‌شود از آن به عنوان دیپلماسی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای حل بسیاری از مشکلات و تبیین مسائل استفاده کرد.

وی با بیان اینکه امروز سینما در تمام دنیا مورد اتفاق نظر همه سیاستمداران است و برای آن وقت، انرژی و اعتبار تخصیص می‌دهند گفت: در کشورهای منطقه نیروی انسانی وجود ندارد اما سرمایه وجود دارد این در حالی است که در کشور ما پول و سرمایه نیست اما نیروی انسانی وجود دارد در همین ارتباط باید این ظرفیت از بالقوه به بالفعل تبدیل و از فیلم سازان حمایت شود.

افزایش ۱۰۰ درصدی تولید سینمایی در دولت سیزدهم

خزاعی با اشاره به همت دولت سیزدهم در زمینه افزایش ۱۰۰ درصدی میزان تولیدات سینمایی اعم از تولیدات کوتاه، مستند، انیمشین و فیلم های سینمایی گفت: براین اساس امسال ۱۴ فیلم در بنیاد سینمای فارابی تولید می شود این درحالی است که سال گذشته تنها چهار تا پنج فیلم تولید شد.

وی اضافه کرد: همچنین امسال با حمایت انجمن سینمای جوان ۵۰۰ فیلم کوتاه و با حمایت مرکز گسترش ۷۰ تا ۷۵ فیلم مستند تولید می‌شود.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • مش جمعه
    0

    آقای انتظاری ،ما از شما انتظار داریم که قسمت ارسال نظرات را باز باشد.مردم و هنرمندان که دل خوبی ندارند،این پول را دو دستی تقدیم حوزه کنید یا مسجد بسازید و یا به از مابهتران لبنانی بدهید.

  • ناشناس
    0

    جالبه در حالی که سینماهای موجود از کسادی کار می نالند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها