چرا آیت‌الله صانعی مرجعی متفاوت بود؟

در سالگرد درگذشت آیت‌الله حاج شیخ یوسف صانعی او را می توان «مرجعی ممتاز و متفاوت» توصیف کرد. مردی که با وجود مراتب بالای فقهی خود را نه تافتهٔ جدابافته‌ای از مردم بلکه عملا برخاسته از متن مردم می‌دانست و می‌کوشید از این حیث راه پیامبران را دنبال کند که رابطۀ خود با مردم را نمی‌گسستند.

چرا آیت‌الله صانعی مرجعی متفاوت بود؟

 به همین خاطر برای خود این مأموریت را قایل بود که همت و توان خویشتن را صرف انتقال بینایی به مردم برای توان‌یابی در راهبری خود و رهایی‌ از بردگی (تسلیم غیر خدا) و یافتن و شناختن هادیان و منادیان واقعی دین سازد. از این رو نیز  جنس آگاهی‌بخشی او چون رهایی بخش بود متفاوت بود!

 با همین نگاه پیوسته و با دیده نقد به وضع موجود خود می‌نگریست و چون منتقد وضع موجود بود، "متفاوت" به نظر می‌رسید.

   عالمی فقیه، فقیهی‌ زمان شناس و از همه فراتر، "ممتاز" بود چون "هدایت‌گر" بود و هدایت‌گری او از جنس بیداری و همان بی‌دلیل نپذیرفتن و در بالاترین سطح از باورِگره‌ خورده با اندیشه‌های انتقادی ایستادن بود.

چرا آیت‌الله صانعی مرجعی متفاوت بود؟

   از سوی دیگر، نگرش فقهی مبتنی بر دفاع از حقوق مردم و کرامت انسان، با رویکرد سمحه و سهلۀ او نیز تماشایی و ممتاز است‌.

  آیت‌الله العظمی یوسف صانعی هرچند به دلیل فتاوای "متفاوت" مانند: افزایش سن تکلیف دختران به ۱۳ سال، برابری دیه زن و مرد و مسلمان و غیر مسلمان، محدودیت شدید در ازدواج مجدد و متعه برای مردان و افزایش کاربری عقل در استنباطات فقهی بیشتر شناخته می‌شد و واکنش‌های انتقادی و تندی‌ها و بی مهری‌ها را به‌جان می‌خرید اما نزد نو‌اندیشان و روشن‌فکران و در چشم مردمان بصیر، فقیهی تحول‌گرا، مردم‌دار، نواندیش و البته " شجاع " جلوه می‌کرد.

  به دنبال مقاصد اصلی شریعت بودن و از دریچه تنظیم مناسبات زندگی و کاهش دردهای بشری به دانش فقه نگریستن و رابطه بین فقه و زندگی را مهم دانستن، از دیگر امتیازات آن مرجع متفاوت بود.

منبع: عصر ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ناشناس
    5

    خدا رحمتش کند .مرجع عالی قدر

  • ناشناس
    3

    اخوند اخونده چه تفاوتی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      فرقش در این است که، با دانش مذهبی که دارد، به نحوی منطقی افکار افراطی را بتدریج کم رنگ‌تر می کند و راه را برای پذیرفتن عقلانیت بیشتر در توده‌ی مذهبی باز می کند. و در عین حال، چون از موضع مرجعیت سخن می گوید، به راحتی نمی توان متهم به لاقیدی و نامسلمانیش نمود و حرفش را به عنوان حرف عوام ناشنیده گرفت. وقتی مرجعی دیه‌ مرد و زن از هر مذهبی را یکسان می داند؛ راه برای بسیاری پیشرفت ها با هزینه ی کمتر برای جامعه باز می کند.

  • ناشناس
    2

    مرجع تقلید باید تجدد خواه و متناسب با مقتضیات زمان و مکان پاسخ شبهات دینی را بدهد. با قشر جوان ارتباط برقرار نموده و خود را پدر معنوی آنها بداند. از ورود به مسائل سیاسی و حزبی به معنای اخص کلمه جداً پرهیز نماید.

  • ناشناس
    0

    ازدواج موقت امام صادق سلام الله علیه گفته برخی فتواهاش خلاف احادیث است منم مخالفم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها