کناره‌گیری عالم عراقی از مرجعیت به سبب بیماری و کهولت و توصیه به تبعیت از رهبر انقلاب

آیت الله سیدکاظم حائری، از مراجع دینی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد به سبب بیماری و کهولت سن قادر به ادامه مرجعیت نیست.

کناره‌گیری عالم عراقی از مرجعیت به سبب بیماری و کهولت و توصیه به تبعیت از رهبر انقلاب

به گزارش العالم، متن بیانیه آیت الله سید کاظم حائری به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با حمد بیکران خداوند متعال و با سلام و صلوات بر محمد مصطفی پیامبر رحمت صلوات الله علیه و آله و اهل بیت پاک آن حضرت.

لَا یُکَلِّفُ اللهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَها: خداوند هیچ کس را مگر در حد توانش تکلیف نمی‌کند.

بدون شک یکی از مسئولیت‌ها و امانت‌های مهم در زمان غیبت امام عصر علیه السلام این است که فقهای جامع الشرایط امور امت مسلمان را بر عهده گیرند. پس از آنکه خداوند توفیق داد در خدمت آیت الله العظمى سیّد شهید محمّد باقر صدر (رضوان الله تعالى علیه) شاگردی کنم، این مسئولیت را برعهده گرفتم تا در حد توان اهداف آن شهید بزرگوار را در عراق حسینی علیه اسلام محقق سازم و اسلام را یاری دهم و از مؤمنان به ویژه از جامعه عراق در برابر مکر استعمارگران بیگانه حمایت کنم.

واضح است که از لوازم عمل به این مسئولیت بزرگ، سلامت جسمی و توان پیگیری مسائل مربوط به امت مسلمان است اما امروزه وضع سلامت من به سبب بیماری و سن بالا مناسب نیست و احساس می‌کنم که مانع انجام وظایفی شده که بر عهده من است. به همین علت اعلام می‌کنم که از این به بعد، این مسئولیت را ادامه نمی‌دهم و همه وکالت‌ها و اجازه‌ها از طرف من یا از طرف دفاتر من و نیز حق دریافت هر گونه حقوق شرعی از طرف وکلا و نمایندگان به نیابت از من ساقط است.

و در پایان باید سخنی از باب سفارش به فرزندان مؤمن خود بگویم؛

یک: بر همه مومنان لازم است که از ولی فقیه، رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه‌ای(سایه‌اش مستدام) اطاعت کنند. ایشان برای رهبری امت و اداره مبارزه با نیروهای ستمگر و مستکبر در این شرایط، شایسته‌تر و بایسته‌ترند، شرایطی که نیروهای کفر و شر ضد اسلام محمدی اصیل هم قسم شده‌اند.

دو: به فرزندانم در عراق عزیز چند سفارش می‌کنم:

الف- حفظ وحدت و انسجام و اینکه به استعمار و صهیونیسم و مزدورانشان فرصت ندهند که آتش فتنه را شعله‌ور کنند و بدانند که دشمن مشترک آنان آمریکا، صهیونیسم و دنباله‌روهای آن دو هستند.

ب- آزادسازی عراق از هر گونه اشغال بیگانه و از هر نیروی امنیتی یا نظامی بیگانه به ویژه نیروهای آمریکایی که به بهانه‌های مختلف، سینه عراق را شکافته‌اند و اینکه اجازه ندهند در عراق یعنی سرزمین مقدسات، بمانند و اینکه ماندن آنها از بزرگ‌ترین حرام‌ها نزد خداوند متعال است.

ج- از مسئولان و کسانی که پست‌هایی را برعهده گرفته‌اند، می‌خواهم که به وظایف شرعی خود عمل کنند و به مردم مظلوم عراق یاری رسانند.

د- بر همه علما و طلاب و نخبگان فرهنگی و نویسندگان لازم است که مردم را آگاه کنند تا دوست را از دشمن بشناسند و منافع واقعی خود را درک کنند.

ه- بر فرزندان دو شهید صدر که رحمت خدا بر آن دو باد، لازم است که بدانند که دوستی آن دو شهید اگر با ایمان به روش آن دو در عمل صالح و با پیروی واقعی از اهداف آن دو همراه نباشد، کفایت نخواهد کرد و بدانند که مجرد ادعا یا نسبت خویشاوندی به آن دو شهید کفایت نمی‌کند و هر کس تلاش کند به نام آن دو شهید بین فرزندان امت و مذهب تفرقه بیندازد یا به نام آن دو رهبری را بر عهده گیرد در حالی که فاقد درجه اجتهاد و دیگر شرایط قید شده در رهبری شرعی است، در واقع صدری نخواهد بود هرچند چنین ادعایی کند یا نسبتی داشته باشد.

و- همه مؤمنان را به حشد الشعبی مقدس سفارش می‌کنم و همه باید از آن به عنوان نیرویی مستقل که در دیگر نیروها وارد نشده است، حمایت و آن را تأیید کنند زیرا همان‌گونه که بارها تأکید کرده‌ام، کنار دیگر نیروهای مسلح عراقی، قلعه محکم و دست توانا برای کسانی است که در پی امنیت و منافع مردم کشور عراقند.

ز- باید بعثی‌های جنایتکار و فاسد و مزدوران را از مناصب و مسئولیت‌ها در کشور دور کرد و اینکه به هیچ وجه قدرت در اختیار آنان قرار نگیرد زیرا آنها خیر شما را نمی‌خواهند و به هیچ چیز جز منافع حزبی و خدمت به اربابان استعمارگر و صهیونیست خود و دنباله‌روهای آنها نمی‌اندیشند.

منبع: ایکنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • ناشناس
    3

    معلومه ایشون زیر بلیط ایران بوده

    نظرات شما -
    • سعید.1400
      9

      خود صدر و اغلب حامیانش از مقلدان این مرجمع تقلید بودن چون ایشون از شاگردان شهید صدر هستش.
      بعیده فردی با این جایگاه که در اواخر عمرش بسر میبره بخاد از ترس و تحت فشار از مرجعیت کناره گیری کنه.
      مطمئنم تصمیمش از روی اعتقاد قلبی بوده.

  • ناشناس
    3

    آورین آورین

  • ناشناس
    4

    یه آیت الله کمتر!

  • خدا
    2

    کی به تو مرجعیت داده بود که اونو در اختیار دیگری میزاری

  • ناشناس
    3

    ببینید کار به کجا کشیده شده که برای حفظ جانش از مرجعیت دینی شیعیان عراق دست کشیده و حتی به پاچه خواری هم افتاده است.

  • اکبر
    2

    سایه ات مستدام.

  • ناشناس
    1

    این تو ایران چیکار میکنه اینا مفت خورای مملکت

  • ناشناس
    1

    چه عجب بیا ایران تا هزار سال مرجع هستی

  • 🐜
    0

    مگه از شهادت هراس داری؟

  • ناشناس
    0

    یک ذره از آقای جنتی یاد بگیرید، عزیز شیعیان اسلام، تمام مراجع عالیقدر شیعه مسن هستند. حتما کناره گیری شما، دلیل دیگری داره.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها