مداحی که در روزهای ممنوع ‌کاری‌اش شاعر شد

بعد از ۳۸سال مداحی، وقتی از این کار منع شد، راهی پیش پایش ندید جز صبوری. مدت کوتاهی در این حوزه کم‌کار شد، اما به یکباره طبع شعرش گل کرد در حدی که تا به امروز ارادتش به ائمه اطهار(ع) را با سرودن بیش از ۸هزار بیت شعر آیینی نشان داده است.

مداحی که در روزهای ممنوع ‌کاری‌اش شاعر شد

۶۸ساله است، اما مانند یک فرد در حال گذر از روزهای جوانی سرزنده و پویاست و دست از یادگیری نکشیده است. «عزت‌الله شریفی» بیش از ۸هزار بیت شعر آیینی سروده و در صدد به چاپ رساندن آنهاست. در انجمن‌های ادبی و کنگره‌های شعر آیینی برای اشاعه این سبک از شعر حضور فعال دارد و پیش از این هم هرسال با آمدن ماه محرم به سنت خانوادگی اشعارش را در مجالس عزاداری امام حسین(ع) در قالب نوحه می‌خواند: «اصالتم به روستای تازه‌کند از توابع میانه برمی‌گردد. پدرم مؤذن روستا بود و در خواندن مناجات و نوحه‌سرایی در ماه محرم و ماه مبارک رمضان هم مهارت داشت. در کنار فعالیت‌های مذهبی بسیار اهل مطالعه هم بود و من را هم به این کار ترغیب می‌کرد. وقتی سواد نداشتم برایم کتاب‌های گلستان، کلیله و دمنه  و... را می‌خواند. همراهی همیشگی با پدر کم‌کم در من هم حس علاقه‌مندی به نوحه‌سرایی ایجاد کرد و از ۱۰سالگی به من هم اجازه اذان گفتن و مداحی در هیئت داده شد و هر روز در این حوزه کارکشته‌تر شدم.» 

بعد از ۳۸سال مداحی و نوحه‌سرایی، سال۱۳۸۱، یک اتفاق مسیر زندگی‌اش را تغییر داد: «حنجره‌ام دچار عفونت شد و دکتر از خواندن منعم کرد. به دستور پزشک حین درمان خیلی فعالیتم را کم کردم و در این خانه‌نشینی‌ها به جای غصه خوردن و ناامیدی مدام از خدا می‌خواستم هرچه صلاح است در مسیر زندگی‌ام قرار بدهد. در همین روزها مدام جملات شعرگونه از ائمه اطهار(ع) از ذهنم رد می‌شد. به لطف خدا من که تا سال۱۳۸۱ حتی یک بیت شعر هم  نسروده بودم و تنها مهارتم مداحی بود، طبع سرودن شعر پیدا کردم. این طبع شعر با یک بیت شروع شد و ادامه پیدا کرد و بیشتر و بیشتر شد تا حدی که این موهبت را پاداشی برای صبرم در برابر بیماری و ناتوانی‌ام در خواندن دیدم. دیگر حتی حس می‌کردم آسیب رسیدن به حنجره هم نشانه‌ای از طرف خدا بوده که بتوانم در این فرصت شعر هم بگویم. در حین درمان طبق توصیه پزشک، مداحی کاملا در حاشیه قرار گرفت تا ۲-۳سال.   بعدش که مشکلم تا حد زیادی رفع شد، شدم مداحی که اشعارش را خودش می‌سراید.» 

مداحی که در روزهای ممنوع‌کاری‌اش شاعر شد

جمع شاعران آیینی در سرای محله جمع است    

از آن روز تاکنون بیش از ۶۰۰ صفحه ۱۴بیتی شعر آیینی به زبان فارسی و ترکی سروده‌ و قصد دارد به زودی نیمی از آن را در قالب یک کتاب ۳۶۰صفحه‌ای با عنوان «پاداش شریفی» به انتشار برساند. البته اشعارش پیش از این هم در کتاب‌های مختلف از جمله «دلباختگان»، «گل‌واژه سرخ۳»، «شمع جمع آفرینش» و «غم کاروانی» به چاپ رسیده است. او همچنین سال۱۳۹۱ و سال۱۳۹۶ به عنوان شاعر برتر شعر آیینی در اردبیل و کردستان انتخاب شده و  به مدت ۴ سال در کنگره بین‌المللی ارومیه حضور داشته و در حالی که اکنون خودش دبیر ۲ انجمن ادبی شعر «مهرو ولایت» و «مهر» در منطقه۱۹ است، همه این افتخارات را مرهون لطف انجمن‌های ادبی است که در رشد او نقش بسزایی داشته‌اند: «اولین حضورم در انجمن شعر آیینی به سال۱۳۸۵ در انجمن عاشورایی محله برمی‌گردد و هنوز هم در آن انجمن نزد اساتید درس پس می‌دهم و تجربه کسب می‌کنم.»

او می‌افزاید: «اما در کنار آموختن، با هدف تربیت شاعران آیینی جوان در محل سکونتم هم ۲ انجمن شعر با عنوان «مهر و ولایت» و «مهر» هم با مشارکت دیگر اساتید منطقه۱۹ شکل گرفته است. فعالیت انجمن شعرای مهر و ولایت برای نخستین بار سال ۱۳۹۷ در فرهنگسرای مهر آغاز شد و اکنون به سرای محله خانی‌آباد شمالی انتقال پیدا کرده است و انجمن مهر هم چند ماه است که در سرای محله خانی‌آباد جنوبی فعالیتش را آغاز کرده است. شاعران منطقه ۱۹ که در حال حاضر حدود ۲۰نفر هستند و برخی مناطق دیگر، هفته‌ای یک بار در سرای محله  دور هم جمع می‌شوند تا ضمن خواندن شعر، برای رفع ایرادهایشان به یکدیگر کمک کنند. انجمن ادبی مهر و ولایت در سرای محله ۲۲بهمن خانی‌آباد شمالی، روزهای سه‌شنبه از ساعت ۱۸تا ۲۰، آماده میزبانی از شاعران است و انجمن ادبی مهر هم در سرای محله خانی‌آباد جنوبی روزهای یکشنبه، ساعت ۱۸تا ۲۰، پذیرای آنهاست.»

مداحی که در روزهای ممنوع‌کاری‌اش شاعر شد

درست کردن کامپیوتر نوه‌ها با من است

سال‌ها کارمند بانک بوده و سال۱۳۸۴ بازنشسته شده است، اما سرودن برای ائمه اطهار (ع) و نوحه‌سرایی برای آنها مشغولیت‌هایی هستند که به این راحتی‌ها کنارشان نمی‌گذارد: «سال۱۳۸۳ وقتی مهارتم در سرودن شعر خیلی بیشتر شده بود، کم‌کم متوجه شدم که صدایم هم در حال برگشت است. دیگر چه می‌خواستم از خدا!؟ هم صدا داشتم و هم شعر! از سال۱۳۵۷ در هیئت قمر بنی‌هاشم محله باغ‌آذری مداحی می‌کردم و بعد از آن وقفه کوتاه و ممنوع‌کاری که پزشک برایم صادر کرد از سال۱۳۸۳ با توان بیشتر با عنوان مداح و شاعر آیینی به فعالیتم در آنجا ادامه دادم و هنوز هم هرسال ماه محرم به عنوان مداح و شاعر در این هیئت خدمتگذار امام حسین(ع) هستم.» 

مداحی که در روزهای ممنوع‌کاری‌اش شاعر شد

پدربزرگ به روز

این ساکن محله خانی‌آبادنو بخش قابل توجهی از زمانش را وقف سرودن شعر کرده اما این باعث نشده از فعالیت‌های دیگر باز بماند، از تکنولوژی جانمانده و برای ارتقای دانش خود در موضوعات مختلف مدام تلاش می‌کند: «به زبان انگلیسی در حدی که بتوانم صحبت کنم مسلط هستم. آشنایی کامل با کامپیوتر دارم، اشعارم را خودم با سرعت بالا تایپ می‌کنم و با دوره‌هایی که گذراندم در نصب ویندوز و موضوعات نرم‌افزاری مختلف مهارت دارم، در حدی که هر ۶نوه‌ام اگر کامپیوترشان مشکل نرم‌افزاری پیدا کند سراغ پدربزرگشان می‌آیند. البته در مونتاژ، صداگذاری و فتوشاپ، کار کردن با برنامه‌های مرتبط با این موضوعات هم مهارت دارم و اغلب فیلم‌ها و عکس‌های قدیمی خانوادگی و فامیل‌ها را به‌روز می‌کنم، مثلاً فیلم‌های قدیمی را با صداگذاری به فلش انتقال می‌دهم یا عکس نگاتیو را به دیجیتال تبدیل می‌کنم.»

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها