ویژه برنامه ملی حماسه سرایان در شیراز برگزار شد

ویژه برنامه ملی حماسه سرایان و بازگویی تاریخچه شعر عاشورایی در فارس، به میزبانی شیراز برگزار شد.

ویژه برنامه ملی حماسه سرایان در شیراز برگزار شد

این ویژه برنامه ملی به همت محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نشست مجازی در شهر شیراز پایتخت کتاب ایران با مشارکت پنج استان مرکزی، تهران، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان و قزوین شامگاه ۲۴ مردادماه با حضور غلامرضا کافی دبیرمحفل ادبی قند پارسی، حاج احد ده بزرگی شاعر آیینی استان فارس و نوحه سرایان، مقتل خوانان، مداحان و شاعران برجسته در دیگر استان‌ها برگزار شد.

غلامرضا کافی، عضو هیئت علمی بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز و دبیر محفل ادبی قند پارسی در این برنامه با اشاره به تاریخچه شعر عاشورایی در استان فارس عنوان کرد: گره خوردگی فارس به ویژه شهر شیراز با شعر، بسیار کهن و دیرینه است؛ به همین اعتبار هر مکتب شعری را در ادبیات فارسی دنبال کنیم یا شیراز در آن مکتب نمایندگانی دارد یا آغاز گر آن بوده است.

وی با اشاره به اینکه شعر عاشورایی را در چهار دوره پیش از صفویه، صفویه، قاجار و معاصر باید تقسیم بندی کرد، گفت: در دوره صفویه که آغاز گر کار هست، پنج نماینده از شعر فارس داریم از جمله اهلی شیرازی یا بابا فغانی شیرازی که باید او را شاعر و آغازگر شعر رضوی دانست.

کافی اضافه کرد: دوره سوم در زمان قاجار را باید دوره شعر شیراز و اصفهان نامید. در این دوره اغلب شاعران آیینی مربوط به شیراز و اصفهان هستند. وصال شیرازی با چند فرزندش شاعر آیینی این روزگار است. وصال ۱۱۸۷ بند ترکیب بند برای شعر عاشورا دارد. راز شیرازی که قرائت عرفانی از شعر عاشورایی دارد، قاآنی یا مظلوم خنجی از شاعران اهل سنت است که توجه دارد به واقعه عاشورا و مرثیه سرایی دارد، همچنین همای شیرازی، وقار شیرازی و فرصت شیرازی از دیگر چهره‌های این دوره اند.

این استاد دانشگاه شیراز همچنین با تأکید بر اینکه در دوران معاصر نیز فارس در شعر آیینی از پیشگامان است، گفت: در فاصله زمانی سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۵۷، چهل چهره آیینی در شیراز و فارس داریم حتی برخی از شاعران، منظومه‌هایی از نوع منظومه‌های حماسی در این باب سروده اند که برخی منتشر شده است.

وی عنوان کرد: شیراز جریانی مثل شب شعر عاشورا دارد که بیش از سه دهه را پشت سر گذاشته و هیچ جریان شعری این همه پایداری نداشته است. شب شعر عاشورا زیر نظر استاد احد ده بزرگی برگزار می‌شود، شاعری که نزدیک به نیم قرن در حوزه شعر آیینی فارس تلاش کرده است.

در ادامه حاج احد ده بزرگی شاعر آیینی استان فارس نیز علاوه بر نوحه سرایی در ذکر حضرت علی اصغر (ع) به خوانش غزلی پرداخت.

گفتنی است، ویژه برنامه ملی حماسه سرایان در ادامه برنامه‌های محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دهه اول ماه محرم با محوریت همایش نوحه سرایی نواحی مختلف کشور و با دعوت از نوحه سرایان و شاعران بومی این حوزه در کشور صورت مجازی با هدف اهمیت نوحه سرایی، پیوند نوحه با دفاع مقدس، دفاع از حرم، و مقابله با ظلم و با همراهی دبیران شورای ادبی و شورای قرآنی استان‌های نهاد برگزار می‌شود و میزبان عاشقان اهل بیت (ع) خواهد بود.

منبع: ایسنا

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها