طرز تهیه ترشی زالزالک زرد

طرز تهیه ترشی زالزالک زرد

ترشی زالزالک و دمنوش زالزالک از جمله موارد استفاده از میوه زالزالک هستند. در اینجا با طرز تهیه ترشی زالزالک زرد و خواص زالزالک آشنا شوید.

زالزالک چیست؟

زالزالک، خَفجه،کیالک، و یا کویج نام یکی از گیاهان خوراکی است که در مناطق مختلفی از ایران از جمله در استان آذربایجان شرقی به ویژه شهر مراغه ،استان گیلان ،استان مرکزی ، کهگیلویه و بویراحمد، استان فارس و استان اصفهان به خصوص شهرستان نجف آباد می‌روید. این گیاه در استان کردستان و استان همدان و استان کرمانشاه و شمال استان آذربایجان غربی هم به وفور یافت می‌شود.
زالزالک را در زبان ترکی "یمیشان" گویند. در زبان کردی به آن بلچ "Belch" و "گویژ" نیز می‌گویند. در همدان به "گیویج" و در نجف آباد به "کوج" معروف است. همچنین در زبان لری به این میوه سیسه "sisa" گفته می‌شود. همچنین این گیاه در مازندران به "ولیک" یا "ولیگ" معروف است.

موارد استفاده از زالزالک:

زالزالک را معمولا به عنوان یک میوه پاییزی میل می‌کنند اما مانند اکثر میوه‌ها، با این گیاه می‌توان هم ترشی و هم دمنوش تهیه کرد. در ادامه قصد داریم طرز تهیه ترشی زالزالک را به شما آموزش دهیم که بسیار ساده و خوشمزه است و مانند ترشی آلبالو، به سرعت خورده می‌شود و همه از آن لذت می‌برند.

طرز تهیه ترشی زالزالک:

برای تهیه ترشی زالزالک، زالزالک‌ها را به خوبی بشویید و داخل یک سبد بریزید تا آب آن برود.
وقتی آب اضافه میوه‌ها ریخت و کاملا خشک شدند، زالزالک‌ها را داخل ظرف شیشه‌ای تمیز و دردار و کاملا خشک بریزید.
مقداری کمی نمک روی میوه‌ها بپاشید و سرکه را نیز به آن‌ها اضافه کنید تا حدی که کاملا روی زالزالک‌ها را بپوشاند.
در ظرف ترشی را ببندید و آن را در جای خشک و خنک قرار دهید. ترشی زالزالک خوشمزه شما بعد از حدود 3 ماه آماده خوردن است.
نکته:
برای تعدیل طعم این ترشی می‌توانید از مقدار برابر آب و سرکه جوشیده استفاده کنید.
همچنین می‌توانید مقداری شکر به ظرف ترشی اضافه کنید تا ترشی شما طعم ملسی داشته باشد.

خواص زالزالک:

زالزالک ملين است و مقوی معده است. زالزالک از چاقی جلوگيری مي‌نماید. زالزالک که یک گیاه ضد نارسایی قلبی و کاهش دهنده فشارخون است. زالزالک دارای خاصیت ضد اضطراب می‌باشد. زالزالی برای رفع كم خونی مفيد است. دمنوش زالزالک یا دم كرده گل زالزالک برای رفع اختلالات عصبی از جمله نگرانی، بی‌خوابی، سرگيجه يا احساس صدا در گوش مفيد است. زالزالک تقويت‌كننده ريه و دستگاه تنفسی است. همچنین دم كرده گل زالزالک برای درمان ناراحتی‌های دوران يائسگی مفید است.
امیدواریم از این آموزش و این نکات استفاده کرده و در فصل پاییز، این ترشی خوشمزه را آماده کنید تا در دیگر فصل‌ها نیز از طعم و خواص این میوه پاییزی بهره‌مند شوید.

همه چیز از ترشیجات را اینجا بخوانید

منبع: ستاره

16

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها