انتخاب "یاسر عرفات" به رهبری سازمان آزادی‏بخش فلسطین (1968م)

عرفات در جریان جنگ 6 روزه در كنار ارتش‏های عربی، علیه رژیم اسرائیل جنگید و بالاخره در سوم فوریه 1968 به ریاست سازمان آزادی بخش فلسطین موسوم به ساف، متشكل از هشت گروه چریكی مسلح، رسید.

انتخاب "یاسر عرفات" به رهبری سازمان آزادی‏بخش فلسطین (1968م)

محمد عبدالرئوف یاسر معروف به یاسر عرفات مبارز فلسطینی و رئیس سازمان آزادی‏بخش فلسطین در چهارم اوت سال 1929م در بیت‏ المقدس به دنیا آمد. او پس از تحصیل در دانشگاه قاهره به جامعه دانشجویان مبارز فلسطینی پیوست و در سال 1956م جنبش فتح را بنیان نهاد.

عرفات در جریان جنگ 6 روزه در كنار ارتش‏های عربی، علیه رژیم اسرائیل جنگید و بالاخره در سوم فوریه 1968 به ریاست سازمان آزادی بخش فلسطین موسوم به ساف، متشكل از هشت گروه چریكی مسلح، رسید. یاسر عرفات پس از آن كه در سپتامبر 1970م، تعداد زیادی از نیروهایش به دست ارتش اردن در داخل آن كشور كشته شدند برای حفظ جان ده‏ها هزار فلسطینی، رویه هم‏زیستی مسالمت ‏آمیز را در پیش گرفت و با وساطت برخی رهبران دول عربی، با شاه حسین اردنی كنار آمد.

عرفات در دهه 1980م به عنوان یك عنصر سیاسی مطرح، از روش‏های خشونت‏ بار چریكی فاصله گرفت و با سفرهای مكرر به پایتخت‏های عربی، میلیون‏ها دلار پول نقد برای مخارج گروه فتح جمع‏آوری نمود. با این حال، حوادث سال 1982م لبنان و لشكركشی نیروهای رژیم صهیونیستی به این كشور كه مقدمه خلع سلاح عموم فلسطینیان مقیم لبنان و سپس اخراج آنها از این كشور گردید، ضربه بزرگی بر پیكر فتح و وجهه عرفات وارد آورد. تلاش مشترك دولت‏های غربی در طول این دهه، حذف تدریجی نقش و نفوذ عرفات و سازمانش در معادلات سیاسی منطقه نیز با موفقیت نسبی توام بود.

عرفات نیز متقابلاً تنها راه خروج خود از انزوا نزد دولت‏های منطقه و جهان را نزدیك شدن هرچه بیشتر به امریكا و رژیم صهیونیستی دید. حاصل تلاش عرفات در این رهگذر و برای بازپس‏گیری اراضی اشغال شده فلسطین، در نهایت به انعقاد قراردادی منجر گشت كه تنها سه درصد از خاك فلسطین را در اختیار وی قرار می‏داد، در حقیقت، پس از امضای این قرارداد، عرفات و نیروهای وفادارش در این اراضی، به عنوان حامی و مدافع منافع اسرائیل شناخته شدند. این پیمان با موجی از محكومیت گروه‏های اسلامی در سراسر جهان مواجه شد و عرفات از امضای این قرارداد و قراردادهای مشابه بعدی، سودی برای فلسطینیان به ارمغان نیاورد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها