پامپئو: به رایزنی‌ با بن سلمان درباره مجازات قاتلان خاشقجی ادامه می‌دهیم/ بحران قطر طولانی شده

وزیر خارجه آمریکا در سفرش به قطر ضمن تاکید بر ادامه گفتگو با ولیعهد عربستان برای اطمینان از مجازات عاملان قتل خاشقجی ادامه اختلاف در شورای همکاری خلیج فارس را به ضرر همپیمانان منطقه‌ای آمریکا دانست.

پامپئو: به رایزنی‌ با بن سلمان درباره مجازات قاتلان خاشقجی ادامه می‌دهیم/ بحران قطر طولانی شده

به نقل از شبکه اسکای نیوز، دور دوم گفت‌وگوهای استراتژیک میان قطر و آمریکا امروز (یکشنبه) با حضور وزرای خارجه این دو کشور در دوحه آغاز شد و دو طرف مسائل مهم منطقه‌ای و همکاری مشترک را مورد بررسی قرار دادند.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، قطر همه تلاش خود را برای مبارزه با تروریسم به کار می‌گیرد و واشنگتن از دوحه به خاطر احداث پایگاه "العدید" که ۱۳ هزار سرباز آمریکایی را در خود جای داده، سپاسگزار است. ما با قطر درباره تقویت حضورمان در پایگاه العدید توافق کردیم.

وی افزود، همکاری در زمینه انرژی، سرمایه‌گذاری و آخرین تحولات منطقه در دستور کار گفت‌وگوی استراتژیک قطر و آمریکا قرار خواهد گرفت که امروز در دوحه آغاز شده است.

پامپئو همچنین درباره بحران دیپلماتیک میان قطر با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس گفت: وجود شورای همکاری خلیج فارسی که متحد باشد برای ائتلاف استراتژیک خاورمیانه ضروری است.

وی گفت: ترامپ معتقد است این بحران طولانی شده و بیش از حد لازم طول کشیده است و این به نفع دشمنان است.

پامپئو و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، همتای قطری وی در جریان آغاز این گفت‌وگو شاهد امضای توافق‌نامه‌هایی در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی میان دو کشور بودند.

همچنین پایگاه خبری "خلیج‌آنلاین" اعلام کرد، امروز دور دوم گفت‌وگوی استراتژیک میان قطر و آمریکا با محوریت مبارزه با تروریسم، هماهنگی سیاسی پیرامون مسائل مختلف وجذب بازارهای جدید برای سرمایه‌گذاری قطر در ایالات متحده در دوحه آغاز شد. این دور از گفت‌وگو با ریاست وزیر خارجه قطر و همتای آمریکایی وی برگزار شد.

بن عبدالرحمن در این باره گفت، دور دوم این گفت‌وگوها فرصتی برای تکمیل طرح‌های در حال انجام میان دو کشور است.

وی افزود، توافق‌نامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم با آمریکا روند روابط طی سال‌های آتی را تحکیم می‌بخشد و همکاری نظامی میان دو کشور یکی از مسائل اساسی در روابط دوحه و واشنگتن است.

وزیر خارجه قطر تصریح کرد، آمریکا و قطر برای حمایت از روند صلح در خاورمیانه و میانجی‌گری میان گروه‌ها در افغانستان همکاری مشترکی دارند. قطر دیدگاه‌های خود را درباره بحران‌های کنونی منطقه، وضعیت سوریه و عراق و مبارزه با تروریسم با آمریکا در میان می‌گذارد.

وی در ادامه اظهارات خود به پایبندی کشورش به آنچه موجب تحقق اهداف و منافع قطری آمریکایی می‌شود، تاکید کرد.

وزارت خارجه قطر نیز اعلام کرده بود، هیئت‌های دو کشور در این گفت‌وگو مساله تحکیم روابط نظامی، دفاعی و همکاری در زمینه انرژی، بنادر و بانک‌ها را در برنامه کاری خود خواهند داشت. آنها همچنین به تبادل مهارت‌ها در تدوین برنامه‌های ورزشی در سایه میزبانی جام جهانی فوتبال توسط قطر در سال ۲۰۲۲، مبارزه با جرایم سایبری و هک سایت‌های اینترنتی می‌پردازند.

دور اول گفت‌وگوها ماه ژانویه در واشنگتن برگزار شد و دو طرف به اهمیت حل بحران شورای همکاری خلیج فارس و اهمیت پایبندی هیئت قطر به سرمایه‌گذاری به ارزش ۴۵ میلیارد دلار در شرکت‌های آمریکایی، املاک و مستغلات و اصناف آمریکا اذعان داشتند.

همچنین روزنامه آمریکایی "کانزروتیو دیلی‌نیوز" درباره این گفت‌وگوها در گزارشی تحت عنوان "تقویت شراکت‌های قوی میان آمریکا و خلیج فارس" نوشت، این گفت‌وگوها همکاری میان دو کشور را گسترش می‌دهند.

پامپئو در راس یک هیئتی با هدف توسعه همکاری میان دو کشور در زمینه‌های مهم از جمله دفاع، مبارزه با تروریسم، تجارت و سرمایه‌گذاری، انرژی، آمورش و فرهنگ با طرف قطری به گفت‌وگو می‌نشیند.

"کانزروتیو دیلی‌نیوز" نوشت، واشنگتن از بزرگترین شرکای تجاری دوحه است و بیش از ۱۲۰ شرکت آمریکایی در قطر فعالیت دارند و آمریکا به شراکت خود با قطر و همه کشورهای حوزه خلیج فارس پایبند است زیرا این شراکت‌ها برای تحقق اهداف منطقه‌ای مشترک از جمله مبارزه با داعش و تروریسم و حفاظت از منابع انرژی جهانی بسیار با اهمیت هستند.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها